הכיוון: רובוטים אוטונומיים בשדות תעופה

ה"טקסיבוט" שתע"א מציגה בסלון האווירי בפריז הוא הניצן הראשון בעידן חדש של רכבי שירות אוטונומיים בשדות תעופה

הכיוון: רובוטים אוטונומיים בשדות תעופה

התעשייה האווירית פיתחה רכב אוטונומי שאמור לתת מענה לבעיה של הסעת מטוסים בתוך שדה התעופה, שאותו היא מציגה בימים אלה בתערוכת הסלון האווירי בפריז.

הטקסיבוט יודע להסיע את המטוס משרוול הנוסעים בטרמינל למסלול ההמראה גם ללא נהג אנושי במעגל. בחודש יולי השנה צפויים להסתיים הניסויים עם מטוסי בואינג 737 של חברת לופטהנזה בפרנקפורט

רן ברייר שמכהן כמנהל תכנית הפיתוח של הטקסיבוט בתעשייה אווירית מסביר כי "מדובר על צורך אמיתי של חברות תעופה בעולם שיכול להביא לחסכון בעלויות הדלק של המטוס וגם לחסוך הרבה מזיהום האוויר שיוצרים המטוסים.

"בואינג 747 שורף טון דלק כל 17 דקות, זה שווה ערך ל- 1,250 ליטר דלק. בזמן הזה הוא פולט 3.2 טון CO2 לאוויר. את כל זה נוכל לחסוך אם הטקסיבוט יסיע אותו למסלול ורק שם הוא יניע את המנועים".

לדברי ברייר עוד בעיה עם נסיעת המטוסים על הקרקע היא גופים זרים שעלולים להיכנס למנוע המטוס ולגרום להשבתה שלו. מדובר על נזק של מיליוני דולרים לחברת התעופה.

למרות שהכלי תוכנן לתפקד בצורה אוטונומית לחלוטין, רשויות התעופה, שדות התעופה וחברות הביטוח החליטו שנכון לתקופה זו, הוא צריך נהג אנושי אם רוצים להשתמש בו בצורה מסחרית. "צריך לזכור כי התאונה החמורה ביותר בהיסטוריה של התעופה הייתה על הקרקע בשדה התעופה בטנריף בשנת 1977. שני מטוסי בואינג 747 התנגשו על הקרקע ו-583 אנשים נהרגו. זו הסיבה שכולם מאד חוששים מרכבים אוטונומיים שיסעו לבד בשדה התעופה"  אומר ברייר.

"בחודשים הקרובים אנחנו עוברים מסביבות הבדיקה אצלנו לניסוי 'רטוב' בשדה התעופה של פרנקפורט עם שלושה רכבים שלנו שיסיעו מטוסי בואינג 737 של לופטהנזה עם נוסעים. השאיפה היא לקבל רישוי סופי של הטקסיבוט לסוג מטוס זה עד יולי השנה. לאחר מכן נתחיל להוציא רשיונות לטקסיבוט גם למטוסי איירבוס 320".