מהיתוך מידע, למיצוי מידע

"חשיבות מיצוי המידע לארגונים עסקיים וביטחוניים הביאה למצב שבוא אין זמן להתעסק עם תשתית ה-IT. המטרה היא שהארגון יתייחס לתשתית זו כמו אל חשמל – אף ארגון לא משקיע משאבים לייצור החשמל שבקיר. ברור שהוא שם", הסביר חיים סניור, ראש תחום תעשיות ביטחוניות ב-EMC לבאי הכנס
כנס "מיצוי ידע בעידן ריבוי מידע" של ישראל דיפנס בשיתוף חברת EMC (צילום: עמי רוחקס דומבה)

בכנס שערך אתמול (ה') מגזין ישראל דיפנס בשיתוף חברת EMC תחת הכותרת "מיצוי ידע בעידן ריבוי מידע", דנו בכירים מצה"ל, מהתעשיות הביטחוניות ומהמגזר העסקי בהשלכות וההיבטים של הצורך הגובר בכלים למיצוי מידע.

פתח את הכנס פרופ' שמואל פלג מחברת Briefcam בהסבר על הטכנולוגיה הייחודית שפיתחה החברה בתחום הווידאו סינופסיס. בצורה מופשטת, ניתן לתאר את המוצר של בריף קם ככלי חכם לניתוח וידאו. הרעיון מאחורי הטכנולוגיה הוא לשים את הפריימים של הווידאו אחד על השני כמו שכבות, בלי לוותר על אובייקטים, גם כאשר יש חפיפה במיקום שלהם בפריימים. זאת, על ידי משחק עדין עם ציר הזמן. "אנחנו למעשה מוותרים על ציר הזמן בווידאו", הסביר פרופ' פלג. "פשוט הופכים אותו ללא רלוונטי. בצורה כזו הלקוח יכול לצפות בווידאו של שעה במספר דקות ולהבין אילו אירועים התרחשו באותו פרק זמן".   

תא"ל (מיל') אשר וולך, מרפא"ל הסביר כיצד החברה מתמודדת עם אתגר היתוך המידע המבוזר בזמן אמת. "לספק תקשורת והיתוך מידע למפקדות זו לא הבעיה", אמר וולך. "בשביל זה יש סיב אופטי, WiMax או סלולר. האתגר הוא להביא את היתוך המידע למפקד הצוות בשדה הקרב. הוא זה שצריך לדעת מי מאיים על החיים שלו כרגע. מיהו, איפה הוא נמצא, כיצד הוא מאיים עליו ואיך אותו מפקד צוות יכול להתמודד עם האיום".

ד"ר חיים אסא, יועץ בכיר למפא"ת בתחום היתוך מידע, דן בשאלה כיצד ניתן לקחת מידע ממגוון בסיסי נתונים שבנויים אחרת, עם פורמט אחר, ולאחד אותם לשפה אחת. "הרעיון הוא לקחת את המידע הלא מובנה והמובנה שמגיע מהסנסורים, ולצור ממנו בסיס נתונים סמנטי אחד. אם נבין את הישויות והקשרים ביניהן, נוכל לתת למכונות להבין את ההקשר של המידע. לא רק חותמת זמן ונ"צ", הסביר ד"ר אסא.

אל"מ (מיל') גלי מיכאלי, לשעבר ראש מחלקת תקשוב בחיל אוויר התייחס למטוס ה"אדיר" שבדרך. "מטוס ה- F35 הוא מכונת היתוך מידע של אדם אחד", אמר מיכאלי. "מדובר על מטוס חכם היודע לזהות לבד את האלמנטים בסביבת הקרב, לסנכרן מידע עם מטוסים ידידותיים,  ולבסוף להציג לטיס את המטרות, אמצעי הלחימה וגם המלצות מה לעשות. את מה שפעם עשו טייס ונווט, ב-F35 הטיס עושה לבד. מדובר על התקדמות טכנולוגית שכולה מבוססת על היתוך מידע בזמן אמת.

"היתוך מידע הוא גם הבסיס לפיתוח כלים בלתי מאוישים, וגם לרכישת מטרות ניידות. אם רוצים לתפוס מישהו שנמצא בבית בלבנון למשך דקה אחת – זה הכל היתוך מידע. לא מדובר רק על סגירת מעגלים, אלא על הצלבת נתונים שמספקים את ההקשר בנוגע למטרה. גם הגנה אקטיבית רב שכבתית הכוללת כלים אוויריים, כלים בליסטיים, וכלים אחרים, המשתלבים לתמונה אחת, זה הכל היתוך מידע".

חיים סניור, ראש תחום תעשיות ביטחוניות ב-EMC הסביר כי תחום האנליטיקה הוא תחום שנמצא במגרש של הסטארטאפים ולא של החברות הגדולות. "לא סתם אתם לא שומעים את החברות הגדולות של תעשיית ה-IT מדברות על מיצוי מידע. מדובר על תחום חדשני, יצירתי שמובילות אותו חברות הזנק", אמר סניור.

"חשיבות מיצוי המידע לארגונים עסקיים וביטחוניים הביאה למצב שבוא הארגון חייב לפנות את המשאבים שקודם לכן הוקצו לניהול תשתית ה-IT, למשימות של ניתוח המידע והבנה שלו. אין זמן להתעסק עם התשתית. זו מציאות שמחייבת את חברות התשתית הגדולות לספק תשתית קרובה לשלמות. היא צריכה תמיד לעבוד, נקודה. המטרה היא שהארגון יתייחס לתשתית ה-IT כמו אל חשמל – אף ארגון לא משקיע משאבים לייצור החשמל שבקיר. ברור שהוא שם. ככה צריכה להיות ההתייחסות לתשתית ה-IT, אתה מחבר וזה עובד.

  "התשתית צריכה להיות מוצר מדף. המפתחים בארגון לא צריכים להתעסק בזה. זו הסיבה שאנחנו ב-EMC מציעים "תשתית IT בקופסא". מחברים אותה וזה עובד. צריך לזכור כי מדובר בארגונים עם מאות טרות של מידע. כבר לא מדובר על שני שרתי פיצות במחסן. זו תקופה אחרת והיתוך המידע דורש תשתית רובוסטית שניתן להגדיל בצורת Scale Out לפי הצרכים של הארגון.

"רואים גם חפיפה בין הדרישות של המגזר העסקי והמגזר הביטחוני. אם פעם ארגונים ביטחוניים היו צריכים תשתית IT מיוחדת, היום לארגונים עסקיים בתחום הפיננסיים או הבריאות יש אתגרים לא פחותים, ואולי יותר מורכבים מארגונים ביטחוניים. האם למשל חברת ויזה ארה"ב או אירופה שמנהלת מאות מליוני כרטיסי אשראי עם היבטים של חיוב , הונאות ושירות לקוחות צריכה תשתית IT אחרת מאשר ארגון ביטחוני?".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית