נתיב נשק ישיר מרוסיה לסוריה

רונן סולומון חושף את הנתיב האפשרי של חלקי מערכות S-300 באמצעות ספינות מלחמה רוסיות
הספינה ''אזוב'' בה עושים הרוסים שימוש (תמונה: אתר shipspotting)

על רקע הגרסאות השונות לגבי הסטטוס של העברת מערכות הטילים S-300 מרוסיה לסוריה, והדיווח ברשת הסי.אן.אן כי גורמי מודיעיןאמריקאים עקבו בימים האחרונים אחר שלוש ספינות רוסיות שהעמיסוציוד החשוד כחלקי מערכת האס-300 ועשו דרכן לנמל טרטוס בסוריה,תחקיר מקיף שנערך בימים האחרונים חושף כי מדובר בנתיב צבאי שלנחתות ימיות רוסיות היוצאות מבסיס הצבא הרוסי בים השחור.

גורמים בצבא רוסיה הודו בתחילת השנה, בראיונות מקומיים, כי הנמל בנובורוסיסק משמש נתיב צבאי להעברת אמצעי לחימה אל נמל טרטוס. החשד הוא שהרוסים החלו להעביר גם חלקי מערכות אס-300 מגדוד ההגנה האווירית הרוסית מס'  1537 הסמוך. בבסיס פרוסות שתי סוללות 300-S ניידות. ששודרגו לאחרונה במערכות מתקדמות מדגם S-400.

הציוד החשוד הועמס בימים האחרונים על גבי שתי נחתות רוסיות
שעושות דרכן באופן די קבוע, אחת לשבוע-שבועיים, על הציר בין נמלי נובורוסיסק וסבסטופול דרך מייצרי הדרדנלים הטורקיים אל הים התיכון ומשם אל בסיס הצי הרוסי בנמל טרטוס הסורי. הספינות המשמשות להנחתת כוחות ממונעים, יכולות להכיל עד 500 טון מטען בתוך סיפון מטען בגודל  630 מ"ר.

בשבועיים האחרונים היו אלה הספינות "אזוב " וה"ניקולאי פילצ'נקוב" שנצפו חוצים את מייצרי הדרדנלים הטורקיים ב-19 במאי. שתי הספינות נצפו שוב ב-27 במאי כשהן עושות דרכן חזרה דרךהמייצרים הטורקיים לים האדום. בחודש האחרון פקדו את נמל טרטוס גם הנחתות "קלינינגרד" ו"אלכסנדר שאבאלין".

מה קרה עם חלקי הסוללות הישנות?

יש הטוענים שהרוסים מעולם לא תכננו לייצר וספק לסוריה מערכות S-300 חדשות אלא מערכות קיימות מהצבא הרוסי ובתמורה יקבל הצבא הרוסי מחברת "אלמז" את מערכות ה-S-400 החדישות. יתכן והמרכיבים החדשים היחידים בעסקה הם אותם טריילרים וחלקי משגרי הטילים שמיוצרים על ידי המפעל "ניז'ני נובגורוד" שבדו"ח השנתי שלו לשנת 2011 ציין חוזה אספקה לסוריה של מרכיבים אלו לשש סוללות ניידות מדגם S-300PMU-2 שיסופק בין השנים 2013-14.

לפי כל הסימנים משנעת רוסיה מרכיבי S-300 במספר תצורות: שילוח כלים כבדים כגון משאיות צבאיות, זרועות פריקה ומשגרים, שילוח חלקי מכ"מ (גילוי והעסקה), שילוח חדרי מחשוב ובקרה, ושילוח טילים (144 טילי S-20 חדישים S-12 סטנדרטיים על פי החוזה).

בכיר במערך הנ"מ העריך כי סוללה שכזו תוכל להיות מבצעית, מרגע העברת מרכיבי הטילים (בים או באוויר), תוך חודש ימים. אולם נדרשת עבודת הכנה באתר בו מיועדת הסוללה לפרוס. לדברי הבכיר, סוריה זקוקה ל-10 מערכות על מנת לסגור הרמטית את השדה האווירי של סוריה. סוריה, על פי החוזה, רכשה 6 מערכות. לצי הרוסי בסיס לוגיסטי בנמל טרטוס ולצידו גם אתר נ"מ הכולל ימ"ח גדול. זהו אחד מאתרי הנ"מ האסטרטגיים ביותר של סוריה ויתכן שישמש אחד מבין מספר אתרים בודדים שיקלטו את מערכות S-300, אם לא הראשון שבהם.






img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית