40 שנה "לחרב"

הגיוס של הדרוזים: הגבוה בארץ

40 שנה "לחרב"

גדוד חרב. צילום: דו"צ

גדוד ”חרב“, המורכב רובו ככולו מבני העדה הדרוזית, ציין בסוף השבוע שעבר 40 שנה להקמתו .ביום חמישי ציינו החיילים את ”יום החייל הדרוזי“, בפגישות ואירועים שהתקיימו בכפרים ועם בני המשפחות, על מנת לחזק את המוטיבציה והמודעות לשירות צבאי בגדוד.
 
”הגדוד חוגג 40 שנה להקמתו, התקופה הזו מהווה ציון דרך של העדה בשירות המדינה. במרוצת השנים הוסבנו לפיקוד הצפון ופיתחנו מומחיות לגזרה ולכן כיום אנו מהווים מוקד ידע גזרתי בגבול לבנון", הסביר לאתר צה"ל מפקד גדוד 'חרב', סא"ל שאדי אבו פארס.  סרן מוניר חמוד, מפקד פלוגה מבצעית בגדוד, הדגיש את הגאווה ביום המרגש, עבור החיילים ועבור משפחותיהם: "אנו עושים את המסע בין הכפרים כדי להעלות את הגאווה ולשתף את האזרחים ולהגיד תודה. מיד אחרי נמשיך באימונים ונכין את עצמנו לאתגרים העתידיים. נזכור את העבר כדי להמשיך קדימה".
 
במאי 1974, קיבל בנימין בן אליעזר את הפיקוד על יחידת המיעוטים 300 שהייתה קיימת באותה התקופה והורכבה מצ'רקסים ודרוזים. הפיכת יחידת המיעוטים לגדוד דרוזי הוא תהליך ארוך שנמשך כמעט 30 שנים. "הגדוד הוא התגלגלות יחידת המיעוטים שהוקמה עם קום המדינה, אשר ועבר גלגולים רבים עד שהוכרזנו כגדוד", מסביר סא"ל אבו פארס. את הגדוד, בעל האוריינטציה הצפונית לבנונית ביקש פואד לשנות, ולהקים  מפקדה גזרתית שתשלוט על כל המרחב היבשתי והימי בגבול  לבנון.
 
בעקבות השינויים באותה עת הוחלט על הפיכתה של יחידת הדרוזים לגדוד חי"ר סדיר, שישולב במערך ההגנה בצפון הארץ. הגדוד עסק במארבים מעבר לגבול, שמירה ואחזקת קו הגבול ובפעילות מודיעינית. כמו כן, הגדוד עזר בתקשורת עם תושבי דרום לבנון שהיו אוהדי ישראל. בשנת 1986, מפקד הגדוד דאז, אל"מ (במיל') נביה מרעי ז"ל, שנהרג מאש מחבלים ברצועת עזה ב-1996, העניק לגדוד את שמו הנוכחי, גדוד 'חרב'. עם פרוץ מהומות האינתיפאדה הראשונה בתחילת 1988, הוקפצו שוב ושוב חיילי גדוד ”חרב“ לטיפול באירועים.
 
שיעור הגיוס של בני העדה הדרוזית עומד כיום על 83 אחוז. בני העדה הדרוזית לקחו חלק בקרבות ומלחמות ישראל באופן מלא כבר מאז מבצע קדש. בתחילת שנות ה-2000 החל הגדוד לבצע את תעסוקתו בגבול הצפוני בלבד, כחלק מהחשיבה על הקרבה לביתם ועל המוטיבציה הגדלה. במלחמת לבנון השנייה היו חיילי הגדוד הדרוזי הראשונים להיכנס ללבנון והאחרונים לצאת.
 
מיד עם סיום החגיגה יחזרו חיילי הגדוד ומפקדיו למשימתם העיקרית וימשיכו את אימוניהם הגזרתיים. "הגדוד סיכם תעסוקה מבצעית ארוכה ומאתגרת וכעת הוא באימון הקיץ. תחליטו באופן ברור היא שיפור המוכנות של הגדוד לכל איום מצפון", מציין מפקד הגדוד.

You might be interested also