קיצוצים בתקציב המדען הראשי

נשיא אינטל ישראל: אם לא נדאג לתקציבים, הרעיון של ישראל כמדינת סטארט-אפ יהיה היסטוריה
via shutterstock.com

"ישנה שחיקה דרמתית שנמשכת לאורך שנים ברמת ההשקעה התקציבית של המדינה במחקר ופיתוח (מו"פ). בעוד שכל שאר מדינות בעולם כולל במדינות המתפתחות החליטו להגדיל את ההשקעה התקציבית שלהן במחקר ופיתוח, אצלנו בחרו לקצץ". את הדברים אמר השבוע המדען הראשי במשרד הכלכלה, אבי חסון בדיון שהתקיים בוועדת המדע והטכנולוגיה. "לצערנו הצלחה הישראלית, שנלמדות גם בעולם, קשורה במישרין לאותה השקעה תקציבית שנקטה שמדינה לפני 15 -20 שנה. אם המדינה הייתה חושבת לתווך ארוך, היא הייתה מבינה שנכון להשקיע יותר כספים דווקא בתקופה של משבר כלכלי. חשוב להבין שכל שקל שהמדינה משקיע במו"פ מחזיר את עצמו עד פי שבע לפחות. זה הוא מנוע צמיחה מרכזי לכלכלת ישראל".

ד"ר בני לשם, מנהל מינהל המחקר הרפואי הדגיש כי "אם בודקים מה התקציב שמתכננת מדינת ישראל  במו"פ רפואי לשנת 2013 ביחס למספר האזרחים, נגלה שהסכום עומד על שלושה שקלים בלבד לכל אזרח. מדובר בדיני נפשות".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הדגיש כי "ביחס לשנת 2012 משרד האוצר מתכנן לקצץ בתקציבי מו"פ לשנת 2013 ב 20 אחוז. זה פשוט קטסטרופה. מדובר בקיצוץ שאינו מתקבל על הדעת באחד מעוגני הכלכלה. ועדת המדע רואה בחומרה את החלטה זו שיש בה כדי לכבות למעשה את אחד ממנועי הצמיחה של המשק הישראלי. לכל הפחות משרד האוצר נדרש להתחייב כי בשנה הקרובה הוא ישאיר את התקציב המדענים הראשיים כפי שהיו בשנת 2012, אחרת נפגוש את נזקי להחלטה זו לאורך השנים הקרובות".

נציגי משרד האוצר בדיון ציינו כי מדינת ישראל ממשיכה להוביל את ההשקעה התקציביות במו"פ בעיקר על בסיס ההשקעות של החברות הפרטיות. לאור זאת אנחנו לא מזהים שהפיתוח של החברות נפגעה כתוצאה מהקיצוצים. אסור לשכוח שאנחנו נמצאים בשנת תקציב שתכלול הרבה מאוד קיצוצים בכל משרדי הממשלה ומכאן שבאופן הגיוני גם תקציב המדענים הראשיים צפוי להיפגע.

מולי אדן, מנכ"ל "אינטל ישראל" הדגיש בדבריו בדיון כי "נראה שהגורמים הרלוונטיים לנושא המו"פ בישראל אדישים תהליכים אותם אנו חווים היום. כל ההצלחות בהווה מבוססות על השקעות עבר מלפני 15-20 שנה במקביל לעליה הרוסית שהביא לכאן לא מעט מדענים. אם לא נדאג לתקציבים, הרעיון של ישראל כמדינת סטארט-אפ יהיה היסטוריה. אנחנו כבר קצרנו את פירות העבר, חייבים לדאוג לזרעי העתיד. כל שגיאה שנבצע היום יהיו לה השלכות מרחיקות לכת בשנים הבאות שיהיה קשה מאוד לתקן. אסור לראות את העבר כמובן מעליו".

עוד כתבות טכנולוגיה באתר ישראל טק

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית