שת"פ טכנולוגי הולנד-ישראל

במפגש שנערך השבוע על ידי חברת Kurtz Marketing&management, בניהולו של קובי קורץ בין נציגי Holst Centre, מרכז מו"פ עצמאי מהולנד, לבין נציגים ישראלים, דנו הצדדים בחיזוק שיתוף הפעולה בין המדינות בתחומים טכנולוגיים שונים
פים גרואן (Pim Groen), מנהל במרכז הולסט שמחזיק ביד תאורה מודפסת על משטחים גמישים (יח"צ)

חידושים ופיתוחי טכנולוגיה מה'חמים' ביותר בזירה העולמית, שפותחו במרכז Holst ההולנדי, הוצגו השבוע בתל אביב, במסגרת מפגש שקיימה הרשות לפיתוח Brabant (BOM) ביוזמה של חברת Kurtz Marketing&management, בניהולו של קובי קורץ, נבחנו אפשרויות שיתוף פעולה והשקעה בחברות טכנולוגיה ישראליות. בין החידושים שהוצגו במפגש אפשר היה למצוא דוגמאות לפיתוחים ממרכז המו"פ ההולנדי. ביניהם מדבקת א.ק.ג. הנצמדת לגוף והיכולה לשדר לסמארטפונים נתונים בזמן אמת על מצב הלב של חולים, פתרון GPS הראשון בעולם בשבב אחד, המיועד לניווט בתוך מבנים והליך ראשון מסוגו בעולם לייצור תאים פוטו-חשמליים-אורגניים ידידותיים לסביבה, אותם ניתן לשתול בחומרי בניין, לדוגמה. כל הפיתוחים הן פרי מחקר במרכז Holst ההולנדי. 

המדבקה שפותחה ב-Holst כוללת שבב א.ק.ג. (ECG) עם צריכת מתח נמוכה במיוחד, ומשדר בלוטות' נמוך אנרגיה (BLE). המדבקה, הכוללת גם רכיב להפחתת הפרעות רקע, נצמדת לגוף החולה ומספקת מידע שוטף על מצב הלב של החולה, בין אם הוא נייח או נייד. עיבוד המידע הנאסף מהלב מתבצע במדבקה עצמה והנתונים משודרים לסמארטפון של הרופא המטפל. המערכת, המסוגלת לזהות הפרעות קצב והתקפים אפילפטיים יכולה לפעול במשך חודש באמצעות סוללה אחת במהלך איסוף הנתונים וכשבוע עם שידור שוטף של נתונים. חידוש אחר שפותח במרכז כחלק מתוכניתBody area network, בשיתוף עם פנסוניק, הוא 'קסדת' EEG אלחוטית המשדרת באופן קבוע נתונים של שמונה ערוצי גלי מוח של החולה. בגלל צריכת חשמל נמוכה במיוחד היא יכולה לשדר עד 70 שעות ללא טעינה.

פתרון ה-GPS על שבב, הראשון בעולם למבנים סגורים, מבוסס על טכנולוגיית שידור רדיו שפותחה ב-Holst בשיתוף חברת השבבים BlinkSight, והוא מאפשר לעקוב ולנטר בזמן אמת אנשים וחפצים במבנים סגורים - ברמת דיוק של עד 10 ס"מ. הוא צורך מעט מאוד אנרגיה, פועל במספר תדרים לשימוש ברחבי העולם  ואינו מפריע לשידורי ויירלס אחרים. את השבב ניתן לשלב במגוון יישומים מסחריים וצרכניים, דוגמת תגיות, חיישנים ומערכות ניידות (כדוגמת איתור אלפי פריטים הנעים במהירות - בזמן אמת). ניתן לשלבו בסמארטפונים ובמגוון מיקרו-מערכות שיהוו את הבסיס למה שידוע כיום כ- internet of things - שיוסיפו אינטליגנציה לכמעט כל אובייקט מסביב לנו, יעבדו עצמאית במינימום חשמל ויספקו מידע יקר ערך על הסביבה בה אנו פועלים.

אלקטרוניקה מודפסת

טכנולוגיות נוספות שהוצגו כוללות יכולות להדפסת רכיבי אלקטרוניקה על חומרים גמישים. אחד היישומים שכבר פותחו במרכז הוא ה-Smart Blister, מדבקת מתכת גמישה, שניתן להצמידה לאריזות תרופות לטובת קבלת מידע על השימוש בתרופה ושידור המידע לגורמים המטפלים בחולה. שימושים אחרים בטכנולוגיה יהיו בתחומי המחשוב הלביש ויספקו מידע יקר ערך על בריאות הלובש, כמו גם טכנולוגיות של מסכים גמישים. חידוש נוסף הוא מדבקה גמישה (שכוללת חיישןICU ורכיב תקשורת  RFID) שניתן להצמידה לרכיבי מזון לטובת קבלת נתונים שוטפים עליהם. החיישן שישולב בתגית גמישה יוצמד למיכלי הובלה ויספק מידע יקר ערך על תאריכי ה'פג תוקף' וטריות המזון המובל וכך יצמצם משמעותית את כמויות המזון המושמדות כיום ברחבי העולם.

פתרון נוסף הוא טכנולוגיה לייצור תאים פוטו-חשמליים אורגניים (OPV) שניתן לשלבם בחומרים גמישים, שישמשו לטעינה של מגוון מערכות ניידות, דוגמת טלפונים, אריזות ותגיות ואפילו בחמרי בניין, כך שהם יהיו עצמאים לחלוטין בייצור האנרגיה הנדרשת להפעלתם (חשיפה לשמש תטען אותם בחשמל הנדרש להפעלה). 

"אנחנו מחפשים רעיונות בתחום האלקטרוניקה המודפסת כדוגמאת מסכים גמישים, לוחות סולאריים גמישים ועוד. המרכז שלנו כולל כ-40 שותפים מכל העולם, ביניהם גם חברת אורבוטק הישראלית", אומר פים גרואן, מנהל במרכז Holst האחראי על התחום. "הרעיון בבואנו לישראל הוא לחפש שיתופי פעולה בין חברות ויזמים ישראלים להולנדים. אם נצליח למצוא את המכנה המשותף לפיתוח מוצרים בתחום האלקטרוניקה המודפסת, שיתוף הפעולה יוכל לתרום לשני הצדדים".

גרואן מסביר כי כמו בישראל, גם בהולנד, חברות הזנק מרגישות את הקיצוצים בתקציבי המו"פ הממשלתי ואת הקשיים בגיוס כספים לצורך פיתוח רעיונות. "אם רוצים לצאת מהמשבר הכלכלי, צריך להשקיע יותר במחקר ופיתוח. גם בישראל וגם בהולנד יש צעירים עם רעיונות ורצון לפתח טכנולוגיות חדשות וצריך לתמוך בהם. אחת הדרכים היא לקיים עוד סמינרים ממוקדים סביב תחומי השקעה מסויימים שיעודדו שיתוף פעולה ופיתוח משותף". 

Holst Centre הממוקם ב- HTC (מרכז מו"פ המארח מעל 100 חברות הייטק) הוא מרכז מו"פ open-innovationעצמאי המפתח טכנולוגיות גנריות בשני תחומים מרכזיים: עבור מערכות חיישנים אלחוטיים עם צריכת חשמל נמוכה במיוחד ורכיבי אלקטרוניקה המיועדים לשטחים גמישים גדולים. העובדה ש-Holst Centre, הנתמך, בין השאר, על ידי הממשל ההולנדי, מאפשרת לו להפגין צמיחה מתמשכת ושותפים עסקיים מרחבי העולם, המגיעים לשם כדי לחלוק ברעיונות ובעיקר כדי לחלוק במאמצי פיתוח, עלויות והסיכונים הכרוכים במו"פ, תוך צמצום הזמן לשוק של דורות מוצרים חדשים ומבטיחים.

"יש התאמה רבה בין התעשייה הטכנולוגית הישראלית לבין אשכולי ההייטק והביומד ההולנדיים ובאנו לכאן כדי לתמוך בהתהוות של שת"פ כזה. אנו מזמינים את החברות הישראליות להצטרף אלינו, לתרום מהידע שלהן ולקחת חלק בפיתוח של כמה מהטכנולוגיות החמות ביותר בעולם כיום", אומר יאן פלה (Jan Pelle), מנהל BOM וראש המשלחת ההולנדית לישראל. "המטרה במפגש היא לעודד ולהשקיע בשיתוף הפעולה בין תעשיות הטכנולוגיה ומדעי החיים בישראל ובין אלה שבהולנד".

במהלך הביקור תציע BOM לגופים ולחברות ישראליות שיחליטו להרחיב את פעילותן לאזור, תמיכה בהשקעות ובהלוואות של עד 2.5 מיליון אירו. זרוע ה-BOM Foreign Investments תציע לחברות סיוע באיתור משקיעי חוץ, סיוע בקשר עם הרשויות המקומיות והאזוריות וחשיפה לפעילות המתבצעת כיום בשטחה. 2012 היתה שנת שיא בהיקף הסחר ההדדי בין הולנד וישראל, שהגיע ליותר מ-5 מיליארד דולר. הייצוא מהולנד לישראל היה 2.84 מיליארד דולר, לעומת 2.76 מיליארד דולר בשנת 2011. היקף הייצוא מישראל להולנד היה 2.3 מיליארד דולר, לעומת 2.16 מיליארד דולר ב-2011.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית