העשרת האוראניום באיראן נמשכת

ניתוח מיוחד של רפאל אופק, בעקבות דו"ח סאב"א החדש

בריטואל החוזר על עצמו כל שלושה חודשים, דו"ח הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית (סבא"א) האחרון (22 במאי) קובע כי איראן ממשיכה בסירובה לציית להחלטת מועצת נגידי סבא"א (IAEA Board of Governors) להעביר לסוכנות מידע מלא בסוגיית הגרעין, בפרט, איראן מתבקשת להבהיר טיבן של פעילויות שונות החשודות כקשורות לפיתוח נשק גרעיני. כל זאת, ללא
התנאים המוקדמים שאיראן הציבה במהלך ששת סבבי השיחות שקיימה עם סבא"א החל מתחילת 2012 וכלה ב-15 למאי 2013, שנסתיימו ללא תוצאות.


הדגש בדו"ח סבא"א האחרון, כבקודמיו, הוא על תכנית העשרת האורניום, אשר חרף החלטות חוזרות ונשנות של מועצת הביטחון, איראן ממשיכה לקדם אותה ומסרבת להשעותה.

פעילות העשרת האורניום במפעל נטאנז (Natanz) ובמתקן פורדו (Fordow) נמשכת כסדרה. הקצב הכולל של העשרת האורניום לשיעור 20 אחוזים בנטאנז ופורדו יחד, עומד על כ-15 ק"ג UF6 (אורניום הקסא-פלואוריד) לחודש. איראן העשירה עד כה 324 ק"ג UF6 מועשר ל-20 אחוזים, אשר 182 ק"ג מתוכם לא עובדו ונצברו כגז UF6, שניתן להמירו לאורניום מתכתי, והינם כמחצית הכמות הנדרשת עבור ליבת נשק גרעיני. כמו כן, איראן העשירה עד כה כ-9,000 ק"ג  UF6מועשר לכ-5 אחוזים. כ-6350 ק"ג מכמות זו טרם נוצלו ועדיין מאוחסנים כגז UF6, וניתן להעשירם העשרה נוספת ולהפיק מהם כ-900 ק"ג UF6 מועשר ל-20 אחוזים. ניתן לקבוע אפוא כי כמות האורניום שבידי איראן שהועשר עד כה ל-5 אחוזים ול-20  אחוזים תספיק לכ-4 פצצות גרעיניות.


מבחינת תשתית הצנטריפוגות - במהלך שלושת החודשים האחרונים מאז הדו"ח הקודם, הותקנו במפעל ההעשרה נטאנז כ-690 צנטריפוגות 
IR-2m - דגם הצנטריפוגה האיראנית מדור שני, וכן החלה הכנת התקנת כ-2,260 צנטריפוגות נוספות מדגם זה.  תפוקת דגם IR-2m עולה פי כמה על תפוקת IR-1 (דגם דור ראשון). מדגם IR-1 הותקנו עד כה במפעל נטאנז כ-13,500 יחידות (מהן קרוב ל-900 בשלושת החודשים האחרונים) וכ-3,000 במתקן ההעשרה פורדו. זאת ועוד – באגף המו"פ של נטאנז נמשכת פעילות הפיתוח של דגמי צנטריפוגות מתקדמים.בין היתר, נוסו מספר צנטריפוגות מדגם IR-6 תוך הזרמת גז UF6 לתוכן וכן הותקנה לראשונה צנטריפוגה מדגם IR-5.


הדו"ח מתייחס גם לכור המים הכבדים שליד אראק, העלול לשמש לייצור פלוטוניום. הסוכנות לאנרגיה אטומית קובלת על כך שכמו לגבי פרויקט העשרת האורניום, איראן אף לא השעתה פרויקט זה- חרף החלטות מועצת הביטחון. זאת ועוד, מאז 2006 איראן טרם סיפקה לסבא"א את כל המידע התכנוני של הכור, כפי שנדרשה על פי תקנון סבא"א. כמו כן, איראן ממשיכה למנוע מסבא"א פיקוח על מפעל ייצור המים הכבדים, אף הוא ליד אראק, שתפוקתו על פי הדו"ח היא 16 טון לשנה – כשליש מהכמות הדרושה לכור המים הכבדים. הדו"ח מציין כי מרכיבי הכור כבר הובלו לאתר ההקמה של הכור ואף מרביתם הותקנו. איראן מעריכה כיום כי רישוי (
commissioning) הכור יתבצע ברבעון הראשון של 2014, והוא יופעל באופן סדיר ברבעון האחרון של 2014.


אשר לפעילות הנחשדות כקשורות לפיתוח נשק גרעיני – איראן עומדת בשלה.  בין היתר, היא מתעקשת למנוע מפקחי סבא"א גישה לאתר הפיתוח של חומרי נפץ בפארצ'ין (
Parchin). אשר לממצאי סבא"א על אודות המיכל הגדול שאותר בפארצ'ין אשר מיועד לביצוע ניסויים הידרו-דינמיים ועשוי לשמש לניסויי פיתוח נשק גרעיני, איראן דוחה את טענות סבא"א ומגדירה אותן כ"חסרות בסיס".


לסיכום, איראן, תחת ההנהגה הנוכחית, הוכיחה כי אין עם מי לדבר. ספק אם הנשיא החדש שייבחר ברוב על ידי העם האיראני יהיה שונה מקודמיו.

===
סא"ל (מיל') ד"ר רפאל אופק הוא מומחה לפיזיקה והטכנולוגיה של הגרעין. בעברו הוא שירת בקהיליית המודיעין הישראלית כחוקר ומנתח בכיר

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית