"מוכנים לכל התפתחות בצפון"

תיעוד מיוחד: האם כך תיראה המלחמה הבאה בחזית הצפון? עופר צידון הצטרף לתרגיל חטיבה 401 של השריון, וחזר עם רשמים וצילומים

"מוכנים לכל התפתחות בצפון"


כיצד תיראה המלחמה הבאה בחזית הצפון? לא דומה למלחמת לבנון הראשונה או למלחמת לבנון השנייה, אבל היא תכלול, ככל הנראה, תמרון של טנקים. בצה"ל יש הערכה כי תמרון קרקעי יהיה בלתי נמנע בכל תרחיש של עימות בצפון, להבדיל ממבצע "עמוד ענן" ברצועת עזה (נובמבר 2012), שבו פעל צה"ל באש מדויקת ורחוקה בלבד.

בצה"ל נערכים לקראת עימות בחזית הצפונית, שיכלול ככל הנראה גם ירי לעבר שטח ישראל וגם אפשרות של חדירה של מחבלים אל מעבר לגבול, במסגרת מאבק עתידי אפשרי בין צה"ל לפעילי ארגוני ג'יהאד עולמי, שכבר תפסו עמדות על הגבול ברמת הגולן.

 "דגימה" מאופיו של העימות העתידי ניתן היה לראות בסוף החורף של שנת 2013, בתרגיל שריון של גדוד 52, שהיה חלק מתרגיל חטיבתי רחב היקף של חטיבה 401 של השריון, בפיקודו של אל"מ סער צור. התרגיל נערך בשטחי האש של רמת הגולן. הצטרפנו אליו.

 המטרה באימון הייתה תרגול השתלטות על מרחבי שיגור של רקטות וטילים המכוונים לעבר שטח ישראל.

חטיבה 401 של אל"מ צור מצוידת בטנק החדיש ביותר של צה"ל – מרכבה 4. כמו כן מצוידים הטנקים של החטיבה במערכת "מעיל רוח"  (מתוצרת רפאל) – למיגון כנגד איומי נ"ט. חלק מן המתאר בו התאמן גדוד 52, בפיקוד סא"ל אודי, דימה לחימה כנגד חוליות לוחמים ניידות ומהירות תנועה המצוידות היטב בנשק נ"ט.

זו אינה הלחימה הקלאסית של שריון כנגד שריון, אולם לדעת המפקדים "המרכבה החדישה מצוידת היטב ומותאמת גם לסוג הלחימה החדש". הטנק מהיר ובעל כושר עבירות גבוה ומוגן היטב מפני איומי נ"ט באמצעות מערכת "מעיל רוח". מערכת בקרת האש בטנק יעילה ומדויקת ומאפשרת חלוקת מטרות בין הטנקים ונעילה על מטרה ושמירתה בכוונת גם בעת תנועה מהירה בשטח קשה. מערכות נוספות מאפשרות ללוחמים לבצע ניתוח שטח ובחירת ציר תנועה מיטבי, רצוי מוסתר מעיני האויב.

מכלול היכולות הללו מאפשר לחטיבה לבצע את משימתה, אשר הוגדרה על ידי המח"ט – להתקדם מהר ולעומק בלי לעצור ובלי להתעכב. להערכתו, ההתקדמות המהירה תקטין את הפגיעות בטנקים ובצוותים, ותאפשר להפתיע את האויב ולהשתלט במהירות על השטח.

מרכיבים נוספים במתאר הלחימה כללו שימוש בכלי טיס בלתי מאויש "רוכב שמיים", מתוצרת אלביט מערכות, כלי טייס קטן בעל חתימה נמוכה, המופעל על ידי צוותים מחיל התותחנים, ומאפשר לכוחות לקבל מודיעין על מיקום האויב בזמן אמת, תוך ריחוף שקט מעל איזור הלחימה. כמו כן, קיבלו כוחות השריון סיוע מסוללת תותחנים לריכוך היעדים.

התרגיל החל בתנועה לילית בשטח הפתוח, כולל מעבר מכשולים בשטח תלול ומחורץ בואדיות. את התנועה ליווה כוח ההנדסה החטיבתי, שעזר להכשיר מעברים לטנקים מעל המכשולים השונים. שיאו של התרגיל היה הסתערות יום והשתלטות על כפר עויין, משימה הכרוכה בלחימה בשטח בנוי, מבית לבית, על מנת לטהרו מכוחות אוייב. לצורך כך נכללה פלוגת לוחמים מחטיבת הנח"ל כחלק אינטגרלי מצוות הקרב הגדודי. לוחמי החי"ר נעו על גבי נגמ"שי 113 -M בעקבות הטנקים ולאחר הפריצה לשטח הבנוי פרקו מהנגמ"שים והתקדמו בלחימה רגלית בתוך הכפר. 

הטנקים הכבדים נעו בפאתי הכפר ובצירים הראשיים בו תוך חיפוי הדדי על כוחות החי"ר. בנוסף שימשו הטנקים, המוגנים בשריון כבד, לפינוי פצועים תוך כדי הלחימה.

במשך התרגיל, סער המח"ט הוריד "בלת"מים" (בלתי מתוכננים) לאודי המג"ד, כדי לבדוק את יכולות הגדוד להתאים עצמו לתנאי הלחימה המשתנים. במסגרת זו הגדיר המח"ט חלק מהכלים כטנקים שנפגעו תוך כדי הלחימה, ומיד החל מאמץ לחילוץ הפצועים מן הטנקים והעברתם לתאג"ד ובמקביל חילוץ הטנקים הפגועים עצמם על ידי גרירתם משטח הלחימה באמצעות טנקים שמישים. גם לנושא זה נמצא פתרון יעיל, הטנקים מצוידים במתקן המורכב בחזית ומאפשר חיבור מהיר בין שני טנקים לצורך גרירה וחילוץ.

את התרגיל ליוו מפקד הגיס הצפוני, אלוף נועם תיבון, וקצין שריון ראשי תא"ל עופר צפריר, שבאו להתרשם מיכולות החטיבה ולתחקר את האימון, גם בהיבט הטכני של פעילות הטנקים והמערכות שבהם וגם בהיבט תכנון מתאר הלחימה וביצועו בפועל.