נקודה פשוטה על המסך

צ'יקו תמיר מגילת לוויינים ואשר וולך מרפאל דיברו הבוקר בכנס התקשוב והסייבר והתייחסו שניהם לקושי לאזן בין הצרכים המבצעיים לבין היכולות הטכנולוגיות. "אנחנו צריכים הרבה סנסורים שבסופו של יאספו את המידע שיופיע כנקודה פשוטה וקלה על המסך עבור המפקד הטקטי בשטח"

נקודה פשוטה על המסך

היום השני של כנס הסייבר והתקשוב הבינלאומי של ישראל דיפנס נפתח היום בהרצאות של תא"ל מיל' צ'יקו תמיר, ראש החטיבה הביטחונית בגילת מערכות לוויין, שדיבר על התקשורת הלוויינית כפורצת מעטפת יכולות ובהרצאה של תא"ל מיל אשר וולך, סגן ראש חטיבת טילים לתקשוב ולוחמת רשת ברפאל, שדיבר על טכנולוגיות התקשוב בשרות מערכות מורכבות.

שני הדוברים התייחסו לצורך לאזן בין הצרכים והתפיסה המבצעית לבין הטכנולוגיה, בין היתר מתייחס תמיר למלחמת לבנון השנייה וטוען כי אז היה קושי בתקשורת עם הכוחות בשטח.

"צריך להגיע למצב של הצצה לשנייה במסך, ויכולת לראות תמונת מצב מדויקת כפי שהכוחות רואים אותה בשטח". לדברי תמיר היום המערכת עושה הרבה דברים לבד וככל שהדרג הנמוך נחשף ליותר מידע ונתונים שרלוונטים לו הוא יכול להגיב יותר מהר.

"המימדים של שדה הקרב כיום, הלחימה בג'יהאד האיסלמי, בעצם מתפרסת על כל הגלובוס, ולתקשורת היבשתית אין יכולת לכסות את זה. בלחימה המודרנית שכל הזמן נכנסים לזירה חדשה, צריך להכניס תקשורת מהירה, תקשורת לוויינית רחבת סרט שמחוברת לכוחות, במקום מושג 'תפיסת השטח'" מציין תמיר. לדבריו, כיום לפלטפורמות הבילתי מאוישות אין מגבלה של יכולת להגיע למרחקים אלא רק מגבלה תקשורתית, שאותה עדיין יש לשפר.
 
גם וולך התייחס לבעיה זו במערכות המורכבות, שם קיים פער גדול בין הצורך המבצעי ליכולת הטכנולוגית. "אנחנו והאמריקאים משקיעים הון עתק בתקשורת ולא עומדים בלחץ המבצעי. ישנה גם בעיה של הטמעה כאשר כל כמה שנים צריך לבוא ולהתחיל מאפס לאור השינויים המהירים בטכנולוגיות ובצרכים". ל\

לדברי וולך כשהם מבצעו את מערכת צי"ד הם הסתמכו על הרבה "אילתורים" והשתמשו במערכות אזרחיות. וולך מדבר על מושג של "משולש תשתיות" - תקשורת, שפת החוזי המשותפת והיצף מידע, ועל המושג "רשת ניהול אמל"ח" - מחברים סנסורים לאפקטורים בשביל היתוך מידע וזמן תגובה קצר ביותר. "אנחנו צריכים הרבה סנסורים שבסופו של יאספו את המידע שיופיע כנקודה פשוטה וקלה על המסך עבור המפקד הטקטי בשטח".