"לא שדה הקרב, אלא מרחב הקרב"

כנס התקשוב והסייבר הבינלאומי נפתח הערב בקוקטייל חגיגי ודברים שנשאו נשיא העמותה להנצחת חללי חיל הקשר והתקשוב, יו”ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה בישראל, ויועץ שר הביטחון ומשהב"ט לענייני ערבים, שדיבר על האתגרים והאיומים שעומדים בפני ישראל כיום
מימין: ראש אגף התקשוב בצה"ל, האלוף עוזי מוסקוביץ, היום בקוקטייל (צילום: אודי גורן)

כנס התקשוב הבינלאומי הראשון לטכנולוגיות C5I וחדשנות בשדה הקרב העתידי נפתח הערב בקוקטייל חגיגי בו לקחו חלק אורחים מחו”ל, קצינים בכירים ממערכת הביטחון, ובכירי התעשיות הביטחוניות.

לאחר ברכה מפי יו"ר הכנס תא”ל (מיל’) יהוא אבן זהב, נשא דברים גם נשיא העמותה להנצחת חללי חיל הקשר והתקשוב, האלוף (מיל’) שלמה ענבר שדיבר על האתגרים שעומדים כיום בפני מערכות הביטחון ואמר בין היתר: "זה כבר לא שדה הקרב, זה מרחב הקרב. מודיעין, מידע, תקשורת, שליטה ובקרה חיוניים והכרחיים בהגנה. יש היום 'דודים' קטנים בכל העולם שנלחמים בהצלחה רבה ב"גוליתים". צריך לזכור שהגורם האנושי הוא זה שעומד מאחורי הדברים, וצריך להכשיר כוח אדם איכותי, אפילו בעדיפות גבוהה יותר מהשקעה בטכנולוגיות ואמצעים מתקדמים.

גם יו”ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה בישראל, אלישע ינאי, דיבר ואמר כי "כל שנה מתווספים עוד ועוד מהנדסים לשוק הישראלי, במקום להתעסק בהכנסות מהגז הטבעי צריך לדחוף את התחום הזה. הטכנלוגיות המתקדמות והפיתוחים בתחומי התקשוב והסייבר מכניסים היום כ-25 מיליארד שקלים מדי שנה לקופת המדינה, סכום שעוד יכול להכפיל את עצמו.

בנוסף לכך, דוד חכם, יועץ שר הביטחון ומשרד הביטחון לענייני ערבים ערך סקירה של האיומים והאתגרים שעומדים בפני ישראל לאור האירועים כיום בעולם הערבי. בין היתר ציין חכם כי למרות מסך העשן, איראן הייתה ועודה שואפת להשיג יכולת גרעינית ושמה לה למטרה להגיע לפחות למצב של מדינת סף. לדברי חכם איראן גרעינית מהווה איום לא פחות חמור מאשר על ישראל למדינות ערביות מתקדמות ופרגמטיות כפי שהוא מגדירן כגון מצרים, ירדן וערב הסעודית, וכי הגעתה ליכולת גרעינית תתן את האות למירוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון.

חכם מציין עוד כי איראן גם תומכת באופן פעיל בכל ארגוני הטרור והתנועות האיסלמיסטיות הקיצוניות שנמצאות כיום בסביבת ישראל. עם זאת, הוא טוען כי על רקע האירועים בסוריה קיים היום נתק מסוים בין איראן לחמאס

בנוסף מתייחס חכם גם למצב בסוריה ומצרים ואומר כי זה יקח עוד תקופה, שלטונו של בשאר אסד הגיע לקיצו וכי ישראל חייבת להתמודד עם שתי בעיות עקריות והן הסכנה שבהעברתו של נשק כימי לידי ארגוני הטרור והאפשרות שזרם פליטים סוריים יתחיל להגיע לאזור רמת הגולן. בעניין מצרים חכם מציין כי זה אינטרס מרכזי עבור ישראל ומצרים להמשיך בשיתוף פעולה, לפחות בתחום הביטחוני וזאת גם על רקע אירגוני הטרור הרבים שתופסים את השטח בסיני.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית