הענן הוא מפתח לצמיחה עסקית

המהפך באמצעות הענן הוא שינוי שארגונים עסקיים מתייחסים אליו ברצינות רבה. סקר משנת 2012, הנערך על ידי IDG, מראה כי בממוצע, 34 אחוזים מתקציבי ה-IT הנוכחיים מופנים לטכנולוגיות הקשורות למחשוב ענן

הענן הוא מפתח לצמיחה עסקית

דני נויברגר, מנכ"ל EMC ישראל (יח"צ)

ארגונים רבים מתחילים כעת להתנער מרוח הצמצומים של שנות המיתון, ותולים פעם נוספת את התקוות בתחום ה-IT כבסיס למימוש שאיפות הצמיחה שלהם. כיום, יש נטייה בארגונים עסקיים לראות ב-IT גורם אסטרטגי המאפשר ומקדם שינויים. לא מזמן, התמקדו עסקים רבים אך ורק בהתארגנות מחדש במתכונת מצומצמת יותר - בתקווה שהדבר יאפשר להם לשרוד את המיתון. פונקציית ה-IT נתפשה יותר ויותר כמרכז עלויות, במצב שבו חברות הקדישו את רוב תקציביהן לניהול מערכות וטכנולוגיות קיימות. כעת, אפשר להתעודד מהתבוננות בשינויים שחלו ומהגישה הרואה כיום במערך ה-IT מרכיב קריטי בכל מתכון לצמיחה והצלחה עתידיות.

מדוע התחולל השינוי הזה? התשובה פשוטה למדי: מחשוב ענן הזניק את ה-IT באופן כמעט בלעדי לראש סדר העדיפות הארגוני. ארגונים, הן במגזר הפרטי והן במגזר הציבורי, מבינים בהדרגה כי אם ברצונם לחולל שינוי משמעותי באופן התפקוד והתפעול שלהם, ולקדם גמישות אמתית וצמיחה, הרי שהמהלך הקריטי הוא להשקיע ב-IT ולהיבנות מהפוטנציאל הבלתי מוגבל שמציע הענן.

את סיפורו של מחשוב ענן אפשר לתאר כשני מסעות נפרדים. הראשון, שהחל לעורר עניין רחב יותר בשנים 2004 ל-2011, היה מסע איחוד המערכות. כאן הונחו היסודות למחשוב ענן ברמה הכלל-ארגונית; הוכנסה וירטואליזציה באחסון המידע ותוכנות הפכו במידה גוברת לשירות. אך כיום, יותר חברות מתמקדות במסע מהסוג השני, המזמן אפשרות הרבה יותר מלהיבה בתחום הענן: האפשרות לייצר ערך עסקי ממשי. במקום להיעזר בחלקים ספציפיים של הענן המוצעים כשירות (כגון 'תשתיות כשירות' או 'פלטפורמות כשירות'), אנו צפויים לחזות בעליית הרעיון של 'IT כשירות', רעיון העתיד לחולל מהפך גמור באופן שבו ארגונים עסקיים מנהלים את דרישות ה-IT שלהם.

המהפך באמצעות הענן הוא שינוי שארגונים עסקיים מתייחסים אליו ברצינות רבה. סקר משנת 2012, הנערך על ידי IDG, מראה כי בממוצע, 34 אחוזים מתקציבי ה-IT הנוכחיים מופנים לטכנולוגיות הקשורות למחשוב ענן. חשוב לציין כי רבע ממשתתפי הסקר הצהירו כי בעתיד,  הענן ישחק תפקיד בעל חשיבות קריטית בעיצוב האסטרטגיה העסקית. ארגונים עסקיים מתייחסים כבר כיום גם לנושאים החורגים מחיסכון בעלויות גרידא, נושאים שתכליתם לקדם צמיחה.

אם כך, כיצד יכולות טכנולוגיות הענן לסייע לעסקים להגיע לכך? ראשית, הענן מקל על הארגון 'לרזות'. בעזרת הענן, יכול הארגון העסקי להתקדם ביתר קלות בכיוון של יצירת זרמי הכנסה חדשים, תוך מקסום הזרמים הקיימים. בארגונים גדולים יותר ניתן, לדוגמה, להפעיל מודל פנימי של 'IT כשירות' (ITaaS), ולפקח ביתר יעילות על נושא העלויות והנצילות של מערך ה-IT. זה יאפשר שיפור בתכנון והיערכות עסקית טובה יותר. בנוסף, הענן יחסל את הצורך של ארגונים רבים להשקיע במערך תשתיות יקר ובקיבולת רשת גדולה שלא לצורך. ארגונים כאלה יוכלו לספק את כל המערכות, היישומים ומשאבי הרשת הדרושים כשירותים - והכל בלחיצת כפתור במקום זמני ביצוע של שלושה עד שישה חודשים, כפי שהיה מקובל פעם. פירוש הדבר, בין השאר, כי הארגון משלם רק תמורת המשאבים שהוא צורך, ויכול להתאים את המערך העסקי למצב של צמיחה במהירות רבה.

העסקים שייהנו ממרב היתרונות של המחשוב בענן, הם אלה שיאמצו את הטכנולוגיה הזאת כפלטפורמה לחדשנות. הודות לגמישות ולזריזות המוגברות שמאפשר הענן, יוכל הארגון העסקי לתכנן ולבחון מספר רב יותר של יישומים עסקיים, דבר שלא היה אפשרי בעבר. יישומים שיתברר כי הם מציעים יתרונות עסקיים מוחשיים, יוכלו לעבור תהליך של שכלול, פיתוח ולבסוף גם החלה בכל חלקי הארגון. אשר ליישומים שיתברר כי אינם מתאימים – העלות לארגון תהיה קטנה במונחים של השקעה בפיתוח. אנו צופים כי עסקים שייטיבו לנצל את יתרונות השיטה, ייהנו משפע רב של יישומים ושירותים חדשניים שיתפתחו כדי לתמוך בתוכניות הצמיחה שלהם. ראוי שכל ארגון עסקי יגיע להכרה כי רעיון הענן הוא הרבה יותר מטכנולוגיה או שיטה לצריכת שירותים. מדובר בהצעה עסקית-מסחרית שביכולתה לייצר הכנסה ולסייע ביצירת בידול בשוק.

יחד עם זאת, יש כאן גם מרכיב של אמון. בהתחשב בחששות הקיימים בנושאי אבטחה, אפשר להניח כי יהיו ארגונים עסקיים שיירתעו מהפקדת הנתונים והמערכות שלהם בידי גורמים חיצוניים, בייחוד אם אין להם אמצעי יעיל לקיים בקרה על רמת האבטחה של השירותים שהם צורכים. יתרה מזו, שיקולי שליטה פנימית וקיום דרישות חיצוניות פירושם, כי במקרים מסוימים הארגון העסקי מחויב על פי דין להבטיח הגנה על הנתונים שלו על פי פרמטרים מוכתבים. עם התרחבות המחשוב בענן, אפשר להניח שמידת החשיבות של שיקולי ההתאמה לדרישות מהסוג האמור רק תגדל. 

ספקי שירותי הענן הם אלה שיידרשו לשקיפות גדולה ככל האפשר בתהליכי הבקרה שלהם. דבר זה עשוי לכלול אספקת דוחות על בקרת גישה או שיטות שיאפשרו לוודא שנתונים נשמרים במחשבים וירטואליים השוכנים בשרתים פיזיים, במתכונת מבודדת ומוגנת מלקוחות אחרים. נושא חיוני נוסף הוא יכולתם של ספקי שירותים להבטיח ללקוח כי הנתונים שלו יימחקו באופן מלא אם יחליט לעבור לספק שירותים אחר. מבחינת ספקי שירותי הענן ולקוחותיהם כאחד, החדשות הטובות הן כי ביצירת שירותי הענן, שיקולי האבטחה הובאו בחשבון כבר מההתחלה. לפיכך, אפשר לומר כי בענן טמון כיום פוטנציאל למענה טוב יותר על אתגרי האבטחה בהשוואה למודל שאותו הוא מחליף.

הכותב הוא מנכ"ל חברת EMC, ישראל

You might be interested also