האם המשבר בקוריאה הצפונית הוא הזדמנות לישראל?

תא"ל מיל' ניצן נוריאל במאמר מיוחד על המשבר בקוריאה הצפונית
פיצוץ גרעיני בקוריאה הצפונית. צילום:AP

רוחות המלחמה הנושבות מכיוונה של צפון קוריאה כלפי שכנתה וכלפי ארצות הברית צריכים לעורר דיון על התווך שבין הסיכון לסיכוי.

למען הסר ספק, אבהיר שאני אינני מחרחר מלחמות וזוכר היטב את מחירן של מלחמות בחיי אדם, רכוש ואפילו באמירה הנכונה" שאתה יודע כיצד אתה מתחיל מלחמה אולם אינך יכול לדעת כיצד היא תסתיים", ובכל זאת, יש הכרח לנתח את האפשרות הזו בראייה רחבה ומפוקחת.

כאשר פנתה צפון קוריאה לעבר האופק הגרעיני נשמעו בוושינגטון מילים נחרצות על ההכרח לבלום אותם, וזה עוד טרם ידענו על מעורבותם בתפוצת הידע והיכולות הגרעיניות גם לשכונה שלנו.

בשנים האחרונות, סדרת העיצומים בהובלה אמריקאית לא הצליחה "ליישר" את הצפון קוריאניים, וחרף הניסיון להצר את צעדיהם נמשכו מעשי ההתרסה וצעדים תוקפניים עד לשלב הנוכחי, שהוא הכי קרוב שניתן להכרזת מלחמה.

לא בטוח שאני יכול להסביר את צעדיו של "המנהיג " הצעיר ולאן הוא חותר, אבל ברור שהוא מאתגר את העולם המערבי ובראשו ארה"ב. יתירה מכך, גורמים נוספים מביטים אל התהליך ובוחנים את צעדיהם נוכח המתפתח בחצי האי  הקוריאני. מצב זה יוצר את המתח שבין הסיכון להתדרדרות לבין הסיכוי לשינויי סדרי עולם  - מתוך המשבר.

עד כה, היה נהוג לומר שהצפון קוריאניים זכו לתעודת ביטוח כנגד תקיפה רק משום שיש בידיהם יכולות גרעיניות (לפחות על פי טענתם ועל בסיס ניסויים שערכו) לרבות יכולות שיגור, על בסיס טילים בליסטיים שברשותם.

הסיכון בהתדרדרות מלחמתית ברור, אולם לצד הסיכון יש גם סיכוי שטומן בתוכו יכולות לפתור שתי בעיות גדולות במחיר של אחד.

תקיפה אמריקאית נרחבת להשמדת כלל יכולות השיגור וכלל התשתית הגרעינית בצפון קוריאה יכולה לייצר מציאות חדשה שבכוחה לשנות סדרי  עולם.

הנחת העבודה היא שחיל האוויר האמריקאי, בשילוב יכולות נוספות, יכול להגיע להישג של ביטול יכולות השיגור הצפון קוריאניים, ולכך שלא תתקיים מעורבות פיזית, רוסית או סינית (גינויים באו"ם, נאומי שיטנה, הפגנות בעולם הם תגובה מספקת).

צעד שכזה יניע בהכרח שני מהלכים שבכוחם לשנות את המציאות בעולם:

האחד, מקומי- יותר מסביר שהתפרקותה של צפון קוריאה תזרז מאוד מהלך של איחוד והשתלטות של דרום קוריאה על הצפון בתהליך ובתוצאה הדומה למה שהתרחש בתחילת שנות
התשעים בין מערב גרמניה למזרחה, אם כי  בנסיבות אחרות. מהלך שכזה ישנה את חייהם של כ-25 מיליון נפש החיים כיום במציאות בלתי סבירה בכול קנה מידה .

השני,עולמ י- ביטולה של "תעודת הביטוח" הדמיונית, תעביר את המסר הבלתי מתפשר לאיראן ולתוכניתה הגרעינית. לא רק שבעלת בריתה המקצועית שמעבירה ומייצאת יכולות גרעיניות וטכנולוגיות ,נפגעה עד כדי  התמוטטה, הרי שגם הבנתם של האיראנים כי "הניסיון הצפון קוריאני" כבר לא רלוונטי ואין תעודת ביטוח,הוא חשוב.

לחימה קצרה (חרף המחירים) בזירה הצפון קוריאנית היא החלופה הזולה והמשמעותית כדי  להימנע מלחימה מורכבת עשרות מונים, מלחימה בזירה האיראנית.

המתואר לעיל הוא האתגר המנהיגותי המורכב ביותר של המפקד העליון, נשיא ארה"ב. מצופה ממי שקיבל את פרס נובל לשלום שידע לקבל החלטה על מלחמה/צעד התקפי נחוש והחלטי, כדי לחסוך מלחמה אפשרית, קשה ומורכבת עשרות מונים. לעיתים, ייזום מהלך התקפי יכול לעצב את הכללים בעולם שבו הכוח והאיום בהפעלתו הפכו את כולנו לבני ערובה, כך שבבוקר שאחרי העולם אכן יהיה מקום טוב יותר.

ההקשר הישראלי הוא נרחב, החל מסיוע לדרום קוריאה להגן על שטחה על בסיס אותה תפיסה של הגנה אקטיבית שפותחה ומתורגלת מעת לעת עם האמריקאים, דרך ביטול היכולת של  קוריאה הצפונית להמשיך ולקדם את תוכניות הגרעין של איראן, וכמובן העלאת המודעות בעולם לסיכון הטמון בהימצאותו של נשק בלתי קונבנציונאלי בידי משטר "לא קונבנציונאלי" ,שהוא גם המקרה האיראני.

ימים יגידו האם הסיכון בהתלקחות יהפוך לסיכוי למנוע מלחמה גדולה הרבה יותר.
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית