"הפיוס התורכי" - עוד נקודה למחשבה

לא צריך להיות אנליסט בכיר בשביל לחזות איך יתנהלו היחסים בין תורכיה לישראל לאחר שהשתיים "השלימו", מספיק להסתכל על דוגמאות קודמות ולהכיר את דעותיו של ארדואן. תא"ל (מיל') ניצן נוריאל שם את הפיוס עם תורכיה בפרופורציה
הפגנה ליד ה"מרמרה" בטורקיה (צילום: AP)

הררי מילים כבר נכתבו על "הפיוס" וההתנצלות הישראלית ואיני יכול להוסיף על כך מילה. כותב טור נוטל על עצמו סיכון לא מבוטל כאשר הוא מנסה לכתוב על העתיד..... לנסות ולהעריך מה ילד יום ולאור זאת גם לשפוט את ההווה, אולם במקרה התורכי-ישראלי ניתן להישען קלות על העבר, כדי להעיז ולהעריך את העתיד.

מה אילו?

בואו נניח שהמציאות הביטחונית ברצועת עזה תייצר שוב התלקחות שבמהלכה יפעיל צה"ל אש, מדויקת ככול שניתן, גם אם לוקחים בחשבון את גולסטון וכו', ובכל זאת יפגעו בלתי מעורבים. מה לדעתכם תהיה תגובתו של ארדואן?

ונניח (כי גם זה קרה בעבר הלא רחוק) שהמטה למלחמה בטרור מתוקף סמכותו ועל בסיס מודיעין (כפי שמקובל לעשות שם), יוציא אזהרת מסע לאזרחי שראל שימנעו מנסיעה לתורכיה. מה לדעתכם תהיה תגובתו של ארדואן?

ונניח שמדינת ישראל לא תסיר את הסגר הימי מעל רצועת עזה. מה שסביר שיקרה כי הסיכון גדול מידי. היות וזה חלק מדרישתו של ארדואן הרי ש"נתנו" לו סיבה לא לקיים את חלקו בפיוס.

כל אסופת ה"נניח" הזו תכליתה לשים את מהלך ה"פיוס" בפרופורציה.

כל עוד ראש ממשלת תורכיה הוא ארדואן, אין סיכוי לפיוס אמיתי ומלא בין המדינות, בעבר צבא תורכיה היה גורם מאזן שיכול היה לרכך מילים קשות במעשים רכים. שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לתורכיה עד לפני מספר שנים היה מעולה, אולם ארדואן בסדרת צעדים (לכאורה בשם הרצון לעמוד בתנאי האיחוד האירופאי לקבלת תורכיה לאיחוד) קיצץ לצבא את הכנפיים עד כדי העמדת הצמרת הצבאית לדין על ניסיונות הפיכה וחתרנות, עד למצב בו הצבא איבד את כוחו ויכולתו לשמור על החילוניות, מורשתו אל אטא טורק מייסד האומה המודרנית.

ולכן, מבלי להיכנס לוויכוח הערכי לכאורה, על עומק הגיבוי של הצמרת הביטחונית ללוחמי השייטת על פעולתם על סיפון המרמרה, לכאורה אם אתה מתנצל סימן שמישהו עשה שגיאות חמורות החבות בהתנצלות, חשוב להישיר מבט אל המציאות ולומר שה"פיוס" /התנצלות הוא במקרה הטוב מימוש בקשה אמריקאית בת שלוש שנים. יותר מפעם אחת שמעתי את האמריקאים אומרים לנו "אתם מבקשים מאיתנו עשרות בקשות בחודש ולנו יש אליכם בקשה אחת 'סגרו את הסיפור הזה עם התורכים'". במקרה הפחות טוב זהו פיוס זמני מאוד, עד החיכוך הבא.

ארדואן לא קיבל ולא מקבל את פעולותיה של מדינת ישראל, הוא התריס בעבר (סרב לחבוש כיפה בעת ביקורו ב"יד ושם"), עמדותיו כלפי הסכסוך עם הפלשתינאים ידועות ונחרצות כך שאין סיכוי שיוכל "לספור עד עשר" בטרם ישחרר הצהרות ארסיות.

למען הסר ספק, לא טוב לה למדינת ישראל להיות במצב של חיכוך בעצימות גבוהה עם התורכים (עם קשר וללא קשר למצב בסוריה או איראן) ולכן צעדים שתכליתם להקטין החיכוך הם נכונים, אולם אל לנו להתפתות ולהאמין שצעד זה ישנה מהותית את עמדותיו של ארדואן כלפינו.

לצערי אני מאמין שעוד נאכל הרבה קש, שלא לומר הצהרות שטנה ועלבונות, עד שנוכל לבנות על הממשל התורכי שיראה את המצב באופן מאוזן לכל הפחות.

והעם התורכי, הוא מעולם לא היה הבעיה. אין לי ספק ששם ישמחו לראות את המוני בני ישראל חוזרים ל"הכל כלול", אבל אין עדיין סיבה למסיבה.

==
תא"ל (מיל') ניצן נוריאל, הוא ראש המטה ללוחמה בטרור לשעבר. נוריאל שירת בצה"ל קרוב ל-30 שנה והיה בין היתר מח"ט "עודד", נספח זרוע היבשה בוושינגטון וראש חטיבת קשרי חוץ באגף המבצעים של המטכ"ל

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית