ארה"ב וישראל ידונו בסיוע

פרסום ראשון: על השיחות הוחלט במהלך ביקור אובאמה. ההסכם החדש יכנס לתוקף בשנת 2017 וישפיע על רכש עתידי של מטוסי F-35. כבר סוכם: עוד 200 מיליון דולר ל"כיפת ברזל"

ארה"ב וישראל ידונו בסיוע

כיפת ברזל: עוד 200 מיליון דולר. צילום: דו"צ

מתוצאות ביקור ברק אובאמה: ארה"ב וישראל יתחילו בקרוב שיחות על הסכם סיוע ביטחוני רב שנתי חדש, כך נודע לישראל דיפנס.

 מדובר בהסכם שייקבע האם ישראל תוכל להצטייד בטייסות נוספות של מטוסי אף-35 ואמצעי לחימה "זוללי תקציב" נוספים.

הסכם הסיוע הנוכחי נכנס לתוקפו בתקופת ממשל ג'ורג' בוש בשנת 2008, והוא בתוקף עד לשנת 2017. על פי ההסכם, במשך כעשור מקבלת ישראל במצטבר כ-30 מיליארד דולר, במענק שנתי שגדל בכל שנה ב-50 מיליון דולר, כפיצוי על השחיקה בערך הדולר. על פי המתווה, בשנת 2013 מקבלת ישראל מארה"ב סיוע ביטחוני של מעל 3.2 מיליארד דולר.

הצורך להתחיל את הדיונים בהסכם הסיוע החדש, שייכנס לתוקפו בשנת 2017, קשור לכך שישראל אינה יכולה להתחייב מראש על רכש בארה"ב מעבר לשנה זו, מבלי שמובטח לה סיוע קבוע.

בישראל מקווים שמסגרת הסיוע תישמר בגודלה הנוכחי גם בהסכם הבא, אבל יש חשש כבד מקיצוץ בסיוע, עקב המשבר הכלכלי בארה"ב והקיצוץ החד בתקציב הביטחון האמריקאי. קיצוץ עלול להיות גם בשותפות האמריקאית בפרויקטים להגנה מפני טילים "שרביט קסמים" (מבוצע על ידי רפאל וחברת רייתיאון), ו"חץ 3" (התעשייה האווירית).

בינתיים, הביקור של אובאמה כבר הביא עמו בשורה אחת: מענק מיוחד של 200 מיליון דולר בשנת 2013, להצטיידות במספר סוללות "כיפת ברזל" נוספות.

You might be interested also