הענן המיחשובי מחבר את כל הרמות

עמוס ויצמן מאלביט מערכות מדבר על פרויקט צי"ד ועל תוכניות עתידיות בתחום התקשורת. לקראת כנס התקשוב הבינלאומי של ישראל דיפנס ב-20-23 במאי

הענן המיחשובי מחבר את כל הרמות

מערכת הקשר הטקטית SDR-7200HH (צילום: אלביט מערכות)

בשוק התקשורת רואים את המגמה שהולכת ונרקמת: פתרונות רשתיים המשלבים את הדיבור ואת העברת הנתונים גם יחד, כולל העברת תמונות ווידאו בקצבים גדולים. במקביל, ההצפנה והחסינות של המכשירים הולכת ומשתכללת", כך אומר עמוס ויצמן, ראש חטיבת הקשר של אלביט מערכות.

ויצמן מציג את החזון של אלביט מערכות בתחום התקשורת, לאחר השלמת שורה של מהלכי מיזוג: חברת תדיראן קשר מוזגה לתוך הקבוצה, ואילו חברת תדיראן מערכות נרכשה בשנים האחרונות על ידי חברת אלישרא, שבעצמה נרכשה במלואה על ידי אלביט מערכות.

עמוס ויצמן שימש בעצמו כמנכ"ל תדיראן קשר לפני רכישתה על ידי אלביט מערכות, בשנת 2008.

"כיום, אלביט מערכות נותנת פתרונות לכל סל המוצרים", אומר ויצמן. "חטיבת היבשה נותנת פתרון ורטיקלי מלא, מרמת המודל הבודד במכשיר הקשר ועד לפתרונות מערכתיים מלאים. ניתן לתת פתרונות לאורך כל שרשרת הפיקוד. המחשבה היא לאפיין את המערכת עם צוותי פיתוח משותפים. חטיבות הפיתוח והרדיו יושבים כגוף אחד, וזה מאפשר לתת פתרונות לצרכי המערכת והלקוח".

איך זה היה לפני הרכישות?

"היה קשה עד בלתי אפשרי. אלביט התעלמה מתדיראן קשר ולהפך. הם נלחמו אחד בשני. הלקוח היה צריך לקנות מערכת מאלביט ומכשירי קשר מתדיראן. הוא נאלץ לעשות את האינטגרציה בעצמו, וזאת הייתה בעיה.

"בשנה הראשונה אחרי המיזוג, זה נראה פחות טוב, אבל כיום, חמש שנים אחרי , זה עובד ונראה מעולה. לאלביט יש כיום את כל סל המוצרים ששדה הקרב המודרני צריך. ברמת החייל הבודד – מכשיר רדיו קטן במשקל 300 גרם. ברמות גבוהות יותר, יש רדיו תוכנה שמשווק גם בשוק הבינלאומי, עם יכולות הצפנה גבוהות, רדיו טקטי, שמאפשר קשר מטווחים קצרים עד לטווחים ארוכים של עשרות קילומטרים, מדובר במכשיר ששוקל עד קילוגרם אחדם  ומיועד לנשיאה על הגב.

"בנוסף, יש מכשירים לרכבים, שמיועדים לשרשרת הפיקוד. המכשירים כוללים מודם מתקדם, מעגלים ליניאריים, שמאפשרים העברת נתונים בקצבים גבוהיםו בקרי תקשורת על מנת לאפשר עבודה ברשת. מדובר, בעצם, ברדיו מבוסס תוכנה, שהוא היחידי בעולם שנמצא בכמויות גדולות בכמה שווקים".

האם ההשקעה האדירה שנעשתה באלביט מערכות בפיתוח רדיו מבוסס תוכנה (פיתוח רדיו המכונה בשוק הבינלאומי SDR-7200), מוכיחה את עצמה?

"העולם הולך לרדיו תוכנה. משפחת ה-7200 כוללת את כל הטכנולוגיה ששדה הקרב דורש. החיבור הוא בעצם עמוד השדרה, צינורות התקשורת שמעבירים את הנתונים, ועליהם יושבות האפליקציות.

"רדיו מבוסס תוכנה הוא רדיו, שגם מאפשר לקבל צורות גל שונות. המכשיר צריך לדעת לקבל את צורות הגלים האחרים שהלקוח מביא איתו. לקוח שפיתח רדיו עם ספק אחר, או שמשתמש במכשיר שפותח בעבר ורוצה להתאים אותו כדי שהרדיו יידע לדבר איתו, המכשיר המודרני יודע לעשות את זה. צורת גלים – זה התדר, רוחב הסרט, דילוגי התדר, דיבורי התדר והצפנה. כל החבילה.

"למעשה, פיתחנו משפחה חדשה של SDR. מבחינת הלקוח, זה מוצר חדש ותחליף מלא. דור 1 מדבר עם דור 2. הייחודיות אצלנו היא שילוב של שני  שלבים - רדיו לטווחים טקטיים, שעליו בתחום התדר היותר גבוה, יש פתרון גם לרדיו נתונים, שנותן פתרון לנתונים בחבילות יותר גדולות. אם הרדיו הטקטי יודע לתת פתרונות לקצבים של עד 115 ק"ב לשנייה, ברדיו נתונים מדברים על 5, 10 מגה ויותר, שמעבירים אותם ברשת, כאשר הרדיו נתונים הוא חלק מחבילת הרדיו, כולל הרדיו הטקטי. אנחנו נותנים את הפתרון הכולל כקופסא אחת.

"היתרון הוא בערכת הניהול, שיודעת לחבר את הנתונים של כולם ביחד, ולאסוף אותם לתמונת קרב אחת מלאה, מכל אותם צינורות ומקורות מידע. זה כל הרעיון. למעשה, הרדיו הטקטי הוחלף ברדיו תוכנה – וזה משרת טוב מאוד את שדה הקרב. שכבת הקשר בין המפקדות לבין הרדיו הוא ענן שמחבר את כולם, יודע לתת לכל רדיו את הכתובת שלו, ועובד כמו רשת מחשבים. איפה שאתה נמצא, הרדיו מזדהה, המערכת יודעת מיהו, ולא חשוב אם זה רדיו טקטי או רדיו במפקדת אוגדה".

ואיפה  הענן המחשובי הזה נמצא?

"למעשה, בכל מקום. כל רשת יודעת להתנהל בתוך עצמה על ידי  בקרי תקשורת, יש ענן תקשורת שיודע לחבר ולקשור את כולם יחד. אין נקודת קשר אחת. הרשת ממשיכה לעבוד רגיל. בעבר, אם התחנה המסנכרנת הייתה נופלת, אז הייתה יכולה ליפול התקשורת בגדוד שלם. אצלנו, זה לא קיים, גם המכשיר של קילו על הגב וגם המכשיר ששוקל שלושה קילו ברכב, נמצאים בתקשורת ומדברים זה עם זה".

הכתבה המלאה התפרסמה בגיליון מספר 12 של "ישראל דיפנס"