תמ"ס במקום חמאס

אל"מ מיל' עתי שלח על העימות הצפוי באיו"ש: יחליף הירי תלול מסלול את המחבלים המתאבדים בעורף מדינת ישראל

כפי שמסתמן בתקופה האחרונה, הסבב הבא של הלחימה, יתקיים בגדה המערבית - זהו רק עניין של זמן. כל הסימנים המעידים כבר החלו לצוץ במהלך החודשים האחרונים: קיפאון ממושך במו"מ המדיני, ההכרזה על הרשות כמשקיפה באו"ם, "חולשתו" המופגנת של יו"ר הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן), הסבב האחרון בעזה ("עמוד ענן"), ומאבקי הכוחות ברשות, לצד הניסיונות החוזרים ונשנים לקירוב בן החמאס לבין הפתח.

בתקופה האחרונה התרבו המקרים של זריקות אבנים ויידוי אבנים בגזרות השונות. "אביב העמים"  ("חורף העמים", כפי שמתבטאים מספר פוליטיקאים אצלנו) במזרח התיכון "טוען" אף הוא את הרחוב באנרגיות שליליות מחודשות.

הסבב הקודם, שנפתח בשנת 2000 (אירועי "גאות ושפל") עבר מהפגנות ברחובות להפגנות בנוכחות אמל"ח, ירי ופיגועים על הצירים והחדרת מחבלים מתאבדים לעורף מדינת ישראל. שיאו של הסבב היה במרס 2002, הפיגוע במלון פארק בנתניה והיציאה למבצע "חומת מגן". לאחר המבצע היו שני תהליכים משמעותיים שעיצבו את המציאות עד ימים אלו, הקמת גדר, "קו התפר" - מהלך שהקשה יותר ויותר על החדרת מחבלים לעורף המדינה ואיפשר לצה"ל להשקיע כוחות באופן שהגביר את האפקטיביות המבצעית שלו.

מהלך נוסף שהתבצע בנחישות ובסיזיפיות היה פרויקט "כיסוח הדשא", (כפי שכינה אותו מפקד איו"ש דאז, האלוף גדי אייזנקוט). במשך תקופה של יותר מארבע שנים בוצעו מאות ואולי אף אלפי מעצרים גם של החמאס וגם של הפתח ולא אפשרו לטרור להרים את הראש.

חשוב לציין כי היו עוד תהליכים נוספים שתמכו את גובה הלהבות הנמוך בגדה במונחים של עימות כמו הקלות בדמות אפשור מסחר ופתיחת צירי תנועה בן הערים בגדה מה שנקרא הסרת המחסומים.

מה נמצא מעבר לסיבוב?

כמו שקורה הרבה פעמים בחיים, אין וואקום, ובמקום שבו העגלה תקועה, (היעדר מו"מ ומהלכים נוספים) הרי שכוחות השוק מתחילים לתת את אותותיהם: הרחוב כבר לא שקט מהלכים ממהלכים שונים מתרחשים והקרקע מתחילה לרחוש, וכפי שהדברים נראים היום ניצני העימות הבא כבר כאן ומיום ליום דפוסי עימות ישנים עולים מעל לפני הקרקע. אז מה מחכה לנו בסיבוב הבא ולמה חשוב להיערך?

ראשית, מה שהיה זה לא מה שיהיה. להערכתי הרחוב יהיה הפעם הרבה יותר נחוש ויפעל בסממנים יותר אזרחיים אבל באופן הרבה יותר אקטיבי כפי שלמד מ"אחיו" במצרים, סוריה, עיראק ולוב. ייתכן כי יהיו אלו הפגנות גם בנוכחות אמל"ח, אבל בעידן הפייסבוק והרשתות החברתיות הנוספות קל להפעיל ולשלהב את הרחובות וקל ביותר להעביר את תמונות המאבק לכל העולם ובדגש על העולם המוסלמי.

במקביל למהלכים אלו יחולו גם עימותים מזויינים כפי שהיו בעבר, אבל בעיניי הנושא המשמעותי ביותר שעוד לא חווינו אותו מהגדה הן יכולות שיגור של תחמושת תלולת מסלול (תמ"ס) לעבר ההתנחלויות וערים בשפלה, במישור החוף ובצפון השומרון.

כפי שציינתי קודם, אין וואקום בחיים בכלל ובטרור בפרט ובמקום שהאחד מצליח השני ממהר לחכותו, לארגוני הטרור בגדה היה מספיק זמן להתכונן וללמוד מ"אחיהם" ברצועת עזה ובלבנון כיצד להכין ולהיערך באופן מקצועי לשיגור תמ"ס לעבר מדינת ישראל.

מאחר וקו התפר קיים ואף משתדרג, הרי שלארגוני הטרור יהיה קשה מאוד להחדיר מחבלים מתאבדים לעורף המדינה, הגם שכך, בסופו של דבר הם יצליחו מעת לעת.

להערכתי התמהיל של העימות הבא יכלול הפגנות אזרחים אינטנסיביות וממושכות בכל ערי הגדה כולל צעדות והפגנות שמוקדן מאבק בגדר ובקו התפר, לצד אירועי ירי וחדירות ליישובים כפי שחווינו בעבר. אבל האתגר המרכזי יהיה להתמודד עם הירי תלול המסלול, שמשמעותו (בלית ברירה) כניסה מחודשת לערי הגדה על מנת להרוס מחדש את התשתיות התומכות זה לצד מעבדות הנפץ והחנ"מ שזכורות לנו לרע, מהעימות הקודם.

"ארגז כלים" מחודש

צה"ל, מג"ב, ומשטרת ישראל הלוקחים דרך קבע מקום מרכזי ודומיננטי במאבק ישן-חדש זה, יידרשו "לארגז כלים" מחודש בהתמודדות. הדבר הראשון הוא להבין ולהבחין כיצד מתמודדים עם הפגנות האזרחים וכיצד מנצחים למין הרגע הראשון במאבק על התודעה. זהו בעיניי הציווי הראשון. לצד התמודדות זו צריך לבנות סט כלים מדורג במאבק כנגד הפגנות המונים כנגד גדר קו התפר. המאבק בגדר בעיני הפלשתינים הוא סוג של "פרויקט דגל" שמידת הלגיטימיות שלו גבוה ביותר. כדאי לזכור עד כמה הינו מופתעים מצעדות הענק מלבנון וסוריה, וכמה זמן לקח "לארוז" את הכוחות מחדש ולהגיב באופן נכון ומושכל כשבדרך אנחנו מאבדים לגיטימציה ונקודות משמעותיות במאבק על התודעה המקומית והבינלאומית.

כפי שציינתי עוד קודם לכן, גולת הכותרת של הסבב הקרוב תהיה בסימן ההערכות להתמודדות מול תשתיות הנשק תלול המסלול בגדה וגיבוש תפיסה כוללת בכל הממדים.

המאבק בתמ"ס במובנים רבים לא יוכל להתבצע כפי שבוצע מול עזה ולבנון, בשל מגבלות מבצעיות והומניטריות הדורשות פעילות מבצעית במישורים אחרים. משמע, פעילות קרקעית - ולא פעילות של מטוסי קרב. פעילות יותר כירורגית בשטח עצמו, ולא פעילות של אש חזקה וממושכת מנגד. ולצד זאת, הפעלת מערך המודיעין והאיסוף של סוכנויות המודיעין השונות. בסבב זה התמ"ס, יחליף את מתאבדי החמאס, בעורף מדינת ישראל.

הכתבה המלאה התפרסמה בגיליון מספר 12 של "ישראל דיפנס"

==
אל״מ (מיל׳) עתי שלח שימש כמפקד יחידת ההנדסה למשימות מיוחדות (“יהל״ם״) בצה״ל וכראש תורת חיל ההנדסה. כיום, הוא מנהל תחום מערכות קרקעיות ו-HLS בחברת "דיפנסיב שילד"

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית