"מי שרוצה צבא מרתיע, חייב להשקיע בו משאבים"

האלוף יאיר נוה, סגן הרמטכ"ל לשעבר, התייחס לקיצוצים המוצעים בתקציב הביטחון, על רקע האיומים המופנים כלפי ישראל
(צילום ארכיון: דובר צה"ל)

סגן הרמטכ"ל לשעבר, האלוף יאיר נוה, התייחס לקיצוצים המתוכננים בתקציב הביטחון, על רקע השבעת הממשלה החדשה. במסגרת סקירה ביטחונית שמסר באירוע במרכז בגין-סאדאת באוניברסיטת בר אילן, אמר נוה כי ”כדי לשמר את ההרתעה ואת היכולות שלנו להיות מעצמה אזורית ולשכון בשקט יחסי במזרח התיכון - צה“ל חייב להיות חזק, וזה דורש משאבים“.

האלוף נוה ציין בדבריו כי במציאות הביטחונית הנוכחית, נדרש צה“ל להתמודד מול מספר זירות טרור במקביל, לצד איום של מלחמת אש בצפון הארץ או בדרומה. ”אנחנו פועלים במרחקים ובתווך שלא עסקנו בו בעבר, גם עם שיתוף פעולה עם שב“כ ומוסד. אנחנו במלחמה מסוג אחר, שהיא הרבה-הרבה יותר יקרה מאותם סיורים שגרתיים על הגדרות והגבולות“.

נוה הדף את הביקורת נגד צה“ל בכל הנוגע לתקציב הביטחון ואמר כי ”אנחנו לא ממציאים לעצמנו משאבים. מי שרוצה להגדיל את יכולות ’כיפת ברזל‘ להגנה רחבה יותר, צריך להשקיע כסף. מי שרוצה טנקים חזקים וטובים צריך להשקיע משאבים. פוליסת הביטוח שלנו במזרח התיכון היא דבר יקר. צריך להבין שהמציאות שאנחנו רוצים להגיע בה למקסימום של אפקטיביות ומינימום טעויות, דורשת משאבים לא פשוטים ועול לא קטן על הציבור ועל המדינה“.

לדבריו, בצה“ל ”בונים יכולות התקפיות מתקדמות ביותר, אבל אלו דורשות משאבים קריטיים שדרושים לנו. נוטים לשכוח לפעמים שאנחנו, בסופו של דבר, גוף הביטחון של מדינת ישראל“.

**

הכתבה פורסמה באתר צה"ל

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית