שפה משותפת

אחת הבעיות העיקריות שגרמה לנפגעים רבים בקרב כוחות ההצלה שהגיעו לבנייני התאומים, הייתה תקשורת לקויה. בחברת TECH-MER הישראלית הסיקו מסקנות, ופיתחו מערכת תקשורת ייעודית לגורדי שחקים

"יישמנו את לקחי אסון התאומים והתקנו מערכת כזו בבניין החדש שהוקם בגראונד זירו", אומר איציק בן טולילה, מנכ"ל חברת TECH-MER שפיתחה את המערכת. "אנחנו מפתחים מערכות תקשורת לצוותי חירום המיועדות למשטרה, צוותי רפואה ואמבולנסים וכוחות נוספים העוסקים בהגנת העורף".

קבוצת MER, אשר חברת TECH-MER היא חלק ממנה, הוקמה לפני 67 שנים על ידי חיים מר, כמסגרייה על גדות נחל הירקון המייצרת תרנים לאנטנות. מאז היא התפתחה לחברת פתרונות תקשורת בינלאומית המספקת היום פתרונות טקטיים ליישומים צבאיים, אזרחיים ולתחום ה-HLS.

שם המשחק: Interoperability

אחד מהפתרונות האחרונים שמושכים תשומת לב עולמית, היא מערכת קשר חכמה המותקנת בגורדי שחקים עבור כוחות החירום (First Responders) במקרה של אסון. המערכת הותקנה במגדל ONE, שקם על השטח בו היו ממוקמים בנייני התאומים בניו יורק, והיא אמורה לחולל מהפיכה בכל הקשור לתשתיות תקשורת המאפשרות יכולת פעולה הדדית בין הכוחות השונים באותו אירוע (Interoperability).

"בעת אירוע כמו התקפת טרור, שריפה או רעידת אדמה, כאשר מגיעים צוותי חירום לגורד שחקים יש להם בעיה לתקשר אחד עם השני וקיימים מספר אתגרים במקרה כזה. ראשית, נכנסים הרבה אנשים, מכוחות שונים ואתה לא יודע מה קורה אתם בתוך הבניין. יש גם בעיית תקשורת עם אנשים שלא נמצאים לידך והיא יוצרת בעיית שליטה בכוחות בקומות השונות. נוצר מצב שכל ראש צוות מדבר עם הצוות שלו באותה קומה, אבל הוא לא יכול לדבר עם מישהו בקומה אחרת. "אם חושבים על תרחיש שבו משתתפים באירוע מגוון כוחות וכולם נכנסים לבניין, נוצר אתגר נוסף של קישור כל הכוחות השונים. כאן מתחיל האתגר של יכולת הפעולה ההדדית (Interoperability). זה מה שחברת TECH-MER עושה. כאשר אין את זה, זה אסון. במצב שהיה באסון התאומים, אפשר לראות בהקלטות של מצלמות האבטחה הרבה כבאים עולים למעלה ולעומתם, הרבה שוטרים יורדים למטה. מסתבר כי לשוטרים היה מסוק באוויר שהודיע להם שהבניין מתמוטט וצריך לפנות. ואילו לכבאים לא היה מידע ומעל 150 מהם קיפחו את חייהם באותו אירוע. למשטרה לא היה אפילו הרוג אחד בגלל התמוטטות הבניין. הכשל היה ביכולת להעביר מידע בין כוח המשטרה לכוח הכיבוי".

תקשורת מותאמת ליישומי HLS

בן טולילה מגלה כי המצב היום בארה"ב בגורדי שחקים למגורים או מסחר, די עגום. רשת התקשורת בבניין שאמורה לשרת את כוחות החירום בעת אירוע, מבוססת על טכנולוגיה בת 100 שנים. מדובר על שקע טלפון בכל קומה שמחובר למתג מרכזי בחדר התקשורת של הבניין, וכאשר איש החירום מגיע הוא מחבר מכשיר טלפון לאותו שקע ואז הוא יכול לדבר עם הפיקוד למטה.

"תחשוב שיש שריפה ובלאגן והוא צריך לחפש את השקע. הכלל הבסיסי בחירום אומר שטכנולוגיה שלא עובדת בשגרה, לא תעבוד בחירום. בשגרה, הכבאי מנהל הכל עם מכשיר רדיו שלו, זה כמו הנשק. ועכשיו אתה אומר לו שבעת שריפה, הוא צריך לעבור למכשיר טלפון עם שקע בקיר. בפועל הם כמעט לא משתמשים בזה. "אנחנו פורסים בבניין מערכת (DAS (distributed-antenna system חכמה המאפשרת לכל אחד מהכוחות בשטח לקבל פתרון כאילו הוא נמצא מחוץ לבניין. כל אחד עם התדר והטכנולוגיה שלו. מילת המפתח היום היא Seamless – הכבאי או השוטר עובד בחירום כמו בשגרה והרדיו שלו עובד בכל מקום".

המערכת של TECH-MER מורכבת משני חלקים עיקריים. מתשתית תקשורת הנפרסת לאורך כל הבניין בשלב הבנייה ויחידה מרכזית המותקנת בחדר התקשורת של הבניין. את הפתרון אפשר להתקין גם בבניינים קיימים. הטכנולוגיה גם מאפשרת לנהל תקשורת במקומות שיש חסימה של קרינת RF מבעד לקירות כמו קירות מבטון, מכרות או מנהרות. "הטכנולוגיה שלנו מאפשרת לכל כוח לנהל רשת תקשורת עצמאית ובנוסף, לתקשר עם כוחות אחרים המשתמשים גם בטכנולוגיות אחרות.

"זה מבוצע על ידי שכבת SOP) (Standard Operating Procedureהמקשרת את הרשתות השונות באמצעות יישום של פרוצדורות ידועות. בארץ עשינו פרויקט במנהרות הכרמל. זו פעם ראשונה שמנהרה באורך 17 ק"מ, המחולקת לארבעה סיגמנטים נפרדים, מרושתת בפתרון תקשורת לשעת חירום. אם יש תאונה למשל, ונכנסים כוחות חירום שונים, כל אחד יכול לדבר עם השני בתוך ומחוץ למנהרות השונות מבלי שכל כוח מאבד את העצמאות שלו. בנוסף, יש לנו גם פתרון לביפר, מירס וסלולאר.

"במקביל, יש לנו גם פתרונות אד-הוק למקרים שאין תשתית תקשורת במקום. מדובר על פתרון המורכב ממזוודות ניידות שמחוברות ביניהן ברשת MESH חכמה, כאשר כל אחת מדברת עם השנייה ויחד הן יוצרות רשת שלמה. פורסים אותן במרחק נתון, וכל מזוודה נותנת שירותי תקשורת לכוחות בשטח בהתאם לטווחי התדרים השונים. יש גם אפשרות לצרף כוחות אחרים שמצטרפים לפעילות מאוחר יותר. פשוט נותנים להם מכשיר קשר, והם מתחברים לאחת הרשתות הפעילות".

פיתוח ישראלי

יתרון נוסף במערכת של TECH-MER, היא היכולת לקשר בין טכנולוגיות שונות של שידורי רדיו. בן טולילה מסביר כי היום משתמשים כוחות החירום בעולם בעיקר ב-TETRA או TETRAPOL, כאשר בישראל החליטו שכל הכוחות ישתמשו ב-P25. בארה"ב משתמשים כוחות החירום במערכות של מוטורולה מסוג SMARTNET או SMARTZONE. היות ובחלק מהמקרים מכשיר הקשר אנאלוגיים, המערכת יודעת להמיר את כל התקשורת ל-IP ולהעביר אותה למרכזי פיקוד ובקרה מרוחקים.

"על התשתית שלנו אפשר להעביר נתונים, קול ווידאו. זהו פתרון תקשורת רחב סרט לכוחות חירום שכולו מבוסס על ידע ישראלי. מדובר על פתרון מלא המורכב משלושה חלקים הכוללים מרכז בקרה, תשתית תקשורת לכוחות הפועלים בשטח וכיסוי רדיו גם במקומות שנחשבו עד היום בעייתים בשל חסימת קרינה", אומר בן טולילה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית