"איראן תוכל לפתח 4-5 פצצות אם תרצה"

ראש אמ"ן האלוף אביב כוכבי דיבר היום בכנס הרצליה ואמר בין היתר, כי: איראן מתקדמת בקצב איטי מהמתוכן אך תוכל להגיע למספר פצצות בקרוב, אסד עושה הכנות מתקדמות לשימוש בנשק כימי, לראשונה מזה שנים ישראל נתונה לאיום הטרור כמעט בכל גבולותיה, והמצב במזרח התיכון הולך ומקשה על היכולת להגיע להסדר
אלוף אביב כוכבי (צילום: דובר צה"ל)

ראש אמ"ן האלוף אביב כוכבי, דיבר הבוקר בכנס הרצליה והציג תמונה עגומה של המצב הביטחוני והאיומים שעומדים בפני ישראל בימים אלה. האלוף כוכבי התייחס לאיום האיראני ואמר כי מדובר באיום המרכזי וכי "תוכנית הגרעין של איראן מתקדמת באופן יותר איטי מהמתוכנן אבל היא מתקדמת. למרות כל הסנקציות קצב ההעשרה של האיראנים מגיע ל-14 ק"ג אורניום בחודש, שנותן להם את היכולת לפתח 4-5 פצצות, באם יוחלט על כך. איראן לא רואה סבירות גבוהה למתקפה של העולם כנגד מתקני הגרעין שלה והיא תמשיך לפתח את תוכנית הגרעין בזמן קצר. ויתורים חלקיים אפשריים, ויתורים מהותיים לא" אמר כוכבי.

ראש אמ"ן התייחס גם לזירות הקרובות יותר ואמר כי "בפעם הראשונה מזה עשרות שנים, לישראל יש ארבע גבולות פעילים בעלי אפשרות לפיגועי טרור: לבנון, סוריה, מצרים ועזה. הג'יהאד העולמי מנצל את הגבולות הפרוצים, את חוסר המשילות ומנחה את הפעילים שלו להפעיל ג'יהאד יותר לוקאלי, על גבולות מדינת ישראל. המשמעות המעשית של עניין זה - הצפת הגבולות בארגוני טרור חדשים, סיני וגם גבול סוריה ישראל".

לדברי האלוף כוכבי, נשיא סוריה בשאר אל-אסד עושה הכנות מתקדמות לשימוש בנשק כימי, אם כי עוד לא נתן פקודה להשתמש בהם. "אסד משמר שליטה בנשק הכימי, בחיל האוויר ובמערכי האש. הוא התחיל לטפל באירועים כהפרות סדר, המשיך בנשק חם, מכאן הוא עבר לארטלריה, חיל אויר, נפל"ם ולאחרונה גם טילי סקאד עם ראשי נפץ של 200 ו-300 ק"ג חנ"מ. בתחילת האירועים הצבא מנה כ-360 אלף חיילים וכיום הוא פחות 13 אלף הרוגים, 40 אלף עריקים. מצב הכשירות נמוך מהציוד ועד לכוח האדם" אמר כוכבי.

האלוף כוכבי התייחס בדבריו גם לתסיסה ברחוב הפלסטיני אך אמר כי "אין כאן עוצמות של אינתיפאדה שלישית", עם זאת, לדבריו, "לאור המצב הרעוע במזרח התיכון היכולת להגיע להסדר בשנים הקרובות הולכת ופוחתת."

לדברי ראש אמ"ן החמאס נפגע קשות בעמוד ענן, "הם לא הצליחו להגיע להישג צבאי או תעמולתי ולכן הכישלון צרוב בתודעה שלו. יחד עם זאת הם השיגו הישגים אסטרטגיים, כגון הובלת ההתנגדות בעם הפלסטיני וחיבוק מצד מצרים ותורכיה. חמאס צריך זמן לשיקום והוא החליט להתמקד במישור האסטרטגי מדיני, כי הוא מזהה הזדמנות על רקע עליית הסונים ומצוקת הרשות, אליה היא יכולה להיכנס כדי להשיג פיוס ואף להשתלט על הרשות".

האלוף כוכבי התייחס גם למצב שבו נתון ארגון החיזבאללה כיום ואמר כי "הארגון שממילא נמצא באחת התקופות הגרועות שלו, עושה הכל כדי לעזור לאסד לשרוד, החל מייעוץ צבאי ואסטרטגי, סיוע כספים, תחמושת ואמל"ח, כוחות לוחמים והקמת צבא עממי בסוריה. לדברי ראש אמ"ן איראן וחיזבאללה מנצלות את הזמן הזה כדי לחלץ את היכולות הצבאיות שהן רוצות: טילי אוויר ים, הגנה אווירית ונשק מתקדם. הן נערכות ליום שאחרי וזאת כדי להגן על האינטרסים שלהן אחרי אסד, בין אם במאבק ובין בהתמודדות על השלטון לאחר אסד.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית