הוא עוד ישוב?

פרשנות: אהוד ברק מסיים קדנציה סוערת, אולם תמיד ייזכר כמר ביטחון. האם הוא עוד ישוב? הכל ייתכן

הוא עוד ישוב?

אתמול, כמעט ברגע האחרון, עוד ניסו בצה"ל להציף בפני שר הביטחון, אהוד ברק, את המשמעויות של הקיצוץ שתשית הממשלה הבאה על תקציב הביטחון, כדי שיילחם על כל שקל אצל בנימין נתניהו. מאוחר מידי: ברק היה עסוק בביקורי פרידה מחיל הים ומחיל האוויר.

מחר (רביעי) יערוך עבורו המטה הכללי של צה"ל ערב פרידה רשמי. ביום חמישי כבר אמור לצעוד שר ביטחון חדש על השטיח האדום בדרך ללשכת שר הביטחון. אם לא יהיו התפתחויות בלתי צפויות, יהיה זה רא"ל (מיל') משה (בוגי) יעלון.

בינתיים, מופע הפרידה של ברק מוועדת החוץ והביטחון סיכם אתמול יפה את התהפוכות הדרמטיות שחלו בתקופת כהונתו הארוכה של ברק בלשכת שר הביטחון. זו הייתה קדנציה שארכה שש שנים ארוכות ומלאות. אי אפשר לקחת מברק שהוא היה מר ביטחון. הציבור בטח בו, אבל לא היה מוכן להצביע לו. ברק, כמו ברק, היה מורכב. מצד אחד, מיוחסת לו התנגדות לתקיפת הכור הגרעיני הסורי בדיר א זור בספטמבר 2007, מצד שני דבק במדיניות החיסולים שמלווה אותו עוד מימי סיירת מטכ"ל, כולל החיסול של רמטכ"ל חיזבאללה, עימאד מורנייה, שגם מיוחס לישראל על פי פרסומים זרים (בפברואר 2008).

על הקדנציה של ברק העיבה מלחמת העולמות המכוערת עם הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי, אבל, ככלל, הוא נחשב סמכות עליונה בצבא, ונהנה בתוכו מיוקרה רבה. ברק הצליח לשמור על תקציב הביטחון, ואף להגדיל אותו בסוף כל שנה, למרות גל המחאה הציבורית, שדרשה שינוי בהקצאת המשאבים במדינה. ברק היה אח של נתניהו לאורך שלוש השנים הראשונות של ממשלת נתניהו השנייה, והודר מהבית בקיסריה מאז שירד מעץ איומי התקיפה הישראלית באיראן, והשאיר עליו את נתניהו לבדו.

ככלל, אהוד ברק החזיק את הקשר האסטרטגי עם ארצות הברית, אבל נכשל במשימה הגדולה שהציב ביחד עם ראש הממשלה נתניהו: לעצור את המירוץ האיראני לפצצה אטומית. הוא לא באמת אשם בכך: לישראל אין אופציה צבאית אמיתית לתקוף לבדה באיראן. אם תהיה פעולה צבאית לסיכול תכניתה גרעין האיראנית היא תבוצע על ידי ארצות הברית.

האם הוא עוד ישוב? אין להוציא מכלל אפשרות. אם ימצה את הפנסיה בחברת רעייתו נילי, ברק עשוי למצוא את עצמו מחדש בלשכת שר הביטחון האהובה עליו, בקונסטלציה פוליטית כזאת או אחרת. אחרי הכל הוא צעיר מהנשיא פרס בכמעט 20 שנה.

You might be interested also