צפו: טילים ארוכי טווח בידי המורדים בסוריה

על פי סרטונים של המורדים, נראה כי הם השתלטו על מאגרי טילים בעלי יכולת איום על ישראל. האם מדובר בסכנה מיידית וברורה? אבישי אפרגון עם ניתוח הסרטונים

לפני כעשרה ימים הודיעו המורדים בסוריה כי לאחר קרבות קשים שנמשכו למעלה מחודש, הם הצליחו להשתלט על מספר מתקנים אסטרטגיים באזור העיירה דיר-א-זור שבצפון-מזרח סוריה. בין המתקנים נמצא המתקן הגרעיני שהופצץ ב- 2007 (ע"פ מקורות זרים ההפצצה בוצעה ע"י ישראל) וכן מאגר של טילי סקאד ארוכי טווח.

מן הפרסומים עולה כי בין המורדים שהצליחו להשתלט על המחסנים, ככל הנראה גם אנשי ארגון ג'הבאת אל-נוסרה, המזוהה עם ארגון אל-קאעידה והג'יהאד העולמי, אשר אלפים מאנשיו משתתפים בלחימה המתמשכת נגד הצבא הסורי. בסרטון שפרסמו המורדים בימים האחרונים ניתן לראות את הטילים וגם את התשתית הטכנית התומכת בתחזוקתם ובתפעולם (הטיל עושה שימוש בדלק נוזלי ובמחמצן (OXIDIZER) שמאוכסן במיכלים וכדומה. מסרטונים נוספים שפורסמו ע"י המורדים נראה כי נחשפה תשתית שיגור מסוג מיוחד – הכוללת משגר נייח המשגר טילי סקאד מתוך מבנה דרך פתחים יעודיים בגג.

האופן הנפוץ לשיגור טילים נייחים הוא מתוך בורות שיגור (נפוץ באיראן, וכן ברצועת עזה ובלבנון), תעלות חפורות, וכן ממשגרים שממוקמים בשטחים פתוחים (במלחמת המפרץ הראשונה היו לעיראק 56 משגרים נייחים שמוקמו בחמישה אתרי שיגור בשטחים פתוחים – והופצצו מיד עם פתיחת המלחמה). יתכן שהסורים כבר עשו בתשתית שיגור זו שימוש מבצעי (יש לכך סימנים בחלק מהסרטונים), ויתכן שישנם עוד מתקנים כאלו ברחבי סוריה. עוד נראה כי באופן יחסי קל להסוות מתקנים כאלו מפני מודיעין אווירי/לווייני (אם כי כבר היו פרסומים על בניית מבנים "מיוחדים" באזור דיר-א-זור במשך השנים האחרונות).

מקורות גלויים ואמינים (כמו INSS) אומדים את מספר משגרי הטק"ק הניידים בסוריה (סקאד B/C/D ו- 21-SS לטווח של 120 ק"מ) בכ- 50, וכן עשרות משגרים נייחים. לכך יש להוסיף גם את משגרי הרק"ק 600M (לטווח של כ- 250 ק"מ). רקטה סורית זו מבוססת על ה"פאתח 110" מתוצרת איראן. מבחינת האיום הפוטנציאלי בשיגור טילים על ישראל ע"י כוחות המורדים, נראה שהדבר תלוי מאוד בסוג הטיל (שקשה לעמוד עליו בצורה מדויקת מהסרטון). לסקאד B טווח של 280 ק"מ ולפיכך לא ניתן לשגרו מהמשגרים הנייחים שבדיר-א-זור למטרות בישראל. הסקאד C (שלו טווח של כ- 500 ק"מ) יוכל לכסות חלק קטן מצפון-מזרח ישראל, ואילו הדגם המכונה סקאד D יהווה איום ממשי על רוב שטחה של ישראל גם מנקודת שיגור מרוחקת כזו.

ברור שלתחזק ולהפעיל את הטילים נדרש כוח אדם טכני ומיומן שככל הנראה אינו זמין בארגון כגון אל-נוסרה, שאנשיו תפסו חלק מן המתקנים בדיר א-זור. לא ברור אם באזור נתפסו גם רש"קים כימיים כפי שנטען בחלק מהדיווחים (הסבירות לכך נמוכה משום שהם שמורים היטב במספר מקומות מצומצם(. לא ברור גם אם יש מוטיבציה למורדים לפתוח חזית נוספת מול ישראל בזמן בו הם מפנים את מלוא כוחם להתמודדות עם הצבא הסורי המתוגבר ביחידות משמרות המהפכה וחיזבאללה. יש לציין כי על אף שכוחות המורדים השתלטו כבר על רוב השטח הסורי ברמת הגולן, הרי שלא נרשמו שם תקריות בטחוניות משמעותיות. יחד עם זאת, ברור שבעתיד המצב יכול להשתנות.

צפו באחד הסרטונים שפרסמו המורדים:

**

הכותב הינו חוקר ופרשן לעניני צבא ובטחון, מתמחה בצבאות ערב ואיראן, טק"ק ונל"ק

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית