הסכנה האמיתית

בקרב המורדים בסוריה יש מי שמסמנים את ישראל כאויב הבא ויש בידיהם ארסנל טילים, אך כרגע נראה כי אין להם עניין או יכולת לשגר אותם לישראל. פרשנות

עד היום לא עשו כוחות האופוזיציה הסוריים שימוש בנשק אסטרטגי שנפל לידיהם באזורים שכבשו (כולל לפחות מחסן אחד של נשק כימי). הבעייה היא שה"אופוזיציה" הזו אינה מקשה אחת: נגד משטר אסד לוחמים כוחות של הרוב הסוני המתון במדינה, שמקבלים סיוע מהמערב, לצד אנשי ג'יהאד עולמי, שכבר מסמנים את ישראל ושאר "הכופרים" כאויב הבא שלהם, מיד אחרי שייפטרו מבשאר.

מהבחינה הזאת, התמונות שהועלו ליוטיוב הן אכן מדאיגות: השילוב בין אנשי ג'יהאד עולמי ובין טילי קרקע-קרקע הוא בעייתי. עם זאת, כדאי לקחת את האיום החדש בפרופורציה: המודיעין במערב מעריך בנקודת הזמן הנוכחית כי בסוריה שוהים כמה מאות אנשי אל-קעידה וג'יהאד עולמי מובהקים - רובים בצפון המדינה ובאזור דמשק, וחלקם בדרעא, קרוב יחסית לגבול עם ישראל.

בירושלים מעריכים כי ככל שחולף הזמן מסתמן מצב שאסד יפעל לכונן מדינה עלאווית בצפון המדינה, עם מוצא לים התיכון בלאטקיה. הוא נהנה לשם כך מסיוע מסיבי מצד רוסיה, איראן וחיזבאללה. אסד ינסה לכנס באזור שיישאר בשליטתו את מלאי הנשק האסטרטגי, אבל ימשיך לאבד חלקים ממנו באזורים שבהם הוא מנוצח. מבחינת ארסנל הטילים של צבא סוריה, המסוכנים ביותר מבחינת ישראל הם טילי M-600 בעלי טווח של מאות ק"מ, ויכולת לפגוע במטרתם בדיוק של מטרים בודדים.

עד כה לא נאלצה ישראל להתמודד מול איום טילים בעל דיוק כזה. אבל לא רק טילי קרקע-קרקע: הנשק האסטרטגי שבישראל חוששים במיוחד מנפילתו לידיים "לא אחראיות" כולל גם טילי חוף-ים מסוג יאחונט וטילי קרקע-אוויר מסוג SA-17. טילי היאוחונט הם בעלי מהירות של למעלה מפעמיים מהירות הקול, ויכולת פגיעה מדויקת במטרות בלב ים בטווחים של 300 ק"מ. מדובר בטילים שעשויים לאיים בעתיד גם על אסדות הגז הישראליות בים התיכון, כמו גם על אוניות ישראליות צבאיות ואזרחיות. טילי הנ"מ יפגעו בעליונות האווירית המוחלטת של חיל האוויר הישראלי בכל מקום שבו יימצאו.

עם זאת, לא נראה שלמורדים יהיה עניין לשגר את הטילים שנראו ביוטיוב לעבר ישראל, וכפי הנראה גם אין להם יכולת לבצע זאת. לפיכך, הדאגה האמיתית של ישראל תמשיך להיות מפני זליגה של הנשק האסטרטגי - בעיקר לידי חיזבאללה. התקיפה בסוריה בחודש שעבר, שיוחסה לישראל על ידי מקורות זרים, נועדה למנוע בדיוק את האפשרות הזאת.

ומה יהיה על סוריה? בכל יום ימשיכו לההרג שם למעלה מ-100 אנשים בממוצע. מספר ההרוגים במלחמת האזרחים כבר חצה את רף ה-50 אלף, מספר הפליטים מוערך בכמיליון, וסיום הקרבות עדיין אינו נראה באופק.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית