"הכותרות דרמטיות מהאירועים"

קצין בכיר בפיקוד מרכז התייחס היום להתחממות לאחרונה בשטחי הגדה ואמר כי "רמת האלימות יותר גבוהה ממה שראינו בחודשים האחרונים אך אין אובדן שליטה כוללת". הקצין הוסיף ואמר כי אין קשר בין המצב באיו"ש לנפילת הרקטה על אשקלון אך הדגיש כי בצה"ל נערכים

"הכותרות דרמטיות מהאירועים"

קצין בכיר בצה"ל התייחס היום אחרי הצהריים להתחממות בשטחי הגדה, במסגרת השתלמות פיקודית של פיקוד מרכז ואמר כי "ההבנה שלנו היא שיש אינטרס של הרשות וגם של גורמים פלסטינים אחרים לשמור על הסוגיה הפלסטינית בסדר היום לקראת ביקור נשיא ארה"ב, ברק אובמה".

הקצין התייחס גם לסוגיית האסירים ואמר כי "יש בה ממד של מחאה אותנטית ולגיטימציה קשה, וזה התבלט בסוף השבוע. המאבק נעשה בכמה דרכים - חלק על ידי האסירים בתוך הכלא, חלק באופן מאורגן על ידי הרשות, וחלק קשור למשפחות האסירים וכדומה. הם מנסים לעשות דה לגיטימציה לסיכולים ולמעצרים של צה"ל. המהלך הסיכולי מהווה מוטיב קריטי במאבק שלנו מול הטרור ופסקי הדין, בשטח.

"בעיניי הכותרות בעיתון היו דרמטיות יותר מהאירועים עצמם. האירועים האחרונים משמעותיים בהיקפים יותר גדולים, ורמת האלימות יותר גבוהה ממה שראינו בחודשים האחרונים. הגל הזה לא הסתיים, ראינו את העוצמה במהלך סוף השבוע ואתמול לקראת ובמהלך ההלוויה, אך כבר היום יש רגיעה משמעותית. ממשלת ישראל העבירה את כספי המסים של חודש ינואר, אני מניח שכמצופה יש לזה השפעה חיובית, אם כי הפלסטינים עצמם עוד לא שילמו את כלל המשכורות". הקצין התייחס עוד גם לשביתה צפויה במערכת החינוך של הרשות, שכבר מוציאה תלמידים לרחובות ואמר כי היא מתרחשת על רקע המשבר הכלכלי המתמשך.

ההשתלמות הפיקודית שנערכה היום מיועדת לסגנים מרמת סמך מ"פ ומעלה, כאשר מחר תערך השתלמות לאוכלוסיית מפקדים מרמת מ"פ ומעלה. זאת משום שלא ניתן להוציא מהגזרות את כל המפקדים בבת אחת. בהשתלמות לקחו חלק מפקדים שנמצאים בגזרות השונות ושמסומנים ככוחות עתודה לגזרה, והיא כללה גם מפקדים במילואים ומפקדי המסגרות של סדר הכוחות הקבוע בפעולות אופרטיביות באיו"ש.

"ההשתלמות היא חלק מההיערכות שלנו להסלמה רחבה, למרות שיש הרבה גורמים שלא תלויים בנו" אמר הקצין הבכיר. "מדובר בהשתלמות מקצועית בהתאם להערכת המצב ואירועים שאנחנו צופים. עברנו את האירועים האחרונים בעצימות רבה, אך למרות שהייתה רמת אלימות גבוהה, לא היו הרוגים. יש מספר מצומצם של נפגעים בקבר רחל, והיו השלכות של רימונים ומטענים, אך בסך הכל, הכוחות שנמצאים תפקדו היטב כתוצאה מהמודעות הקיימת."

בייחס לאסיר הפלסטיני, ערפאת גַ'רַדאת, שמצא את מותו בבית הכלא בישראל לפני מספר ימים, ותגובת הרשות הפלסטינית בעניין, אומר הקצין כי "מדובר בהאשמה בוטה נגד ישראל על עינויים שלא על בסיס עובדתי, זה מימד שגורם להסתה בשטח. מנגנוני הביטחון הפלסטינים קיבלו דרקטיבה לא לאבד שליטה ולשלוט בשטח, אבל הם לא יכולים לעשות הכל. אנחנו דורשים מהם לממש את האחריות שלהם בשטח שהם אחראים עליו ושולטים בו.

"הם אלו שארגנו את ההלוויה ועשו זאת בצורה סבירה, לא הייתה הובלה של חמאס, מבחינתם זה היה אירוע ממלכתי-צבאי. השליטה הזו מנעה זליגה גם אחרי ההלוויה. בבית לחם הייתה חולשה מסוימת ואנחנו פועלים איתם בתיאום בערוץ ביטחוני. בסופו של דבר האירועים בסדרי גודל של מאות של מפירי סדר שהתקרבו לצירים, אך אין אובדן שליטה כוללת".

לדברי הקצין אין קשר בין המצב באיו"ש לנפילת הרקטה על אשקלון היום בבוקר, אך הוא הדגיש כי בצה"ל נערכים "יש עוד אסירים ששובתים רעב, דיונים משפטיים בנושא משוחררי עסקת שליט שמפרים את העסקאות שלהם - יש מקפצה לאירועים משמעותיים וגדולים יותר" אמר הקצין.

You might be interested also