ורק איראן ממשיכה בשלה

דו"ח סבא"א האחרון קובע כי טהרן ממשיכה להתקדם בתוכנית הגרעין שלהורק איראן ממשיכה בשלה

החידוש העיקרי בדו"ח סבא"א האחרון בנוגע לתכנית הגרעין האיראנית הינו התקנתן בפועל של הצנטריפוגות מהדגם המתקדם IR-2m במפעל העשרת האורניום בנתאנז. תפוקת צנטריפוגה מדגם זה מוערכת כגבוהה פי 5 מזו של צנטריפוגת הדור הראשון, דגם IR-1.

איראן הודיעה לסבא"א בחודש שעבר על כוונתה להתקינן. בכתבת רויטרס שהופצה לתקשורת מספר שעות טרם פרסום דו"ח סבא"א הנוכחי, נטען כי על פי דו"ח זה הותקנו לאחרונה בנתנז 180 צנטריפוגות מהדגם המתקדם (מדובר בקסקדה בודדת – כל אחת מהקסקדות שהותקנו לאחרונה בנתנז מכילה 174 צנטריפוגות). בניגוד לכך, דו"ח סבא"א עצמו אינו נוקב במספר הקסקדות החדשות שהותקנו.

על פי לשון הדו"ח, במתקן העיקרי של נתנז, בו התנהלה עד כה העשרת אורניום לשיעור הנמוך מ-5 אחוזים, החלה לראשונה התקנת צנטריפוגות מהדגם המתקדם. במשתמע מהדו"ח, אף אפשר שיותקנו בנתנז מספר קסקדות שבהן צנטריפוגות מדגם IR-2m. מכל מקום, בלתי ניתן להסיק כי הצנטריפוגות החדשות מיועדות אף הן להעשרה לשיעור הנמוך מ-5 אחוזים, כמו שאר הצנטריפוגות במתקן העיקרי של נתנז. לא מן הנמנע, כי האיראנים יקצו אותן להעשרה לשיעור גבוה יותר. החלק העיקרי בצנטריפוגה המשמשת להעשרת אורניום הינו הרוטור, שמהירות סיבובו היא 1,000 עד 1,500 סיבובים לדקה. לתוך הרוטור מוזרם גז UF6 (אורניום הקסא-פלואוריד) וכך מתבצע תהליך ההעשרה. רוטור הצנטריפוגה מדגם IR-1 מיוצר מנתך אלומיניום.

המדען הפקיסטאני ד"ר עבדול קאדיר ח'אן סיפק לאיראן גם את הטכנולוגיה של צנטריפוגות מתקדמות יותר, בעלות רוטור מנתך פלדת מאראג' (maraging steel). אך מסתבר, כי איראן נמנעה מלייצר צנטריפוגות אלה, כנראה מפני שכמות פלדת המאראג' שהצליחה לרכוש הייתה מוגבלת, ולפיכך בחרה לפתח את הצנטריפוגות מדגם IR-2m, בהן הרוטור עשוי מסיבי פחמן (carbon fibers). רוטור זה, בשל חוזקו, גמישותו ומשקלו הנמוך, עדיף על רוטור מתכתי. ככל הידוע, אין מידע מוסמך על כמות סיבי הפחמן שבידי איראן, מייצור עצמי או רכש חשאי, ועל איכותו של חומר זה. כמו כן אין מידע על מכונות הליפוף (winding machines) של סיבי הפחמן, שכנראה סוכני הרכש איראניים רכשו בחו"ל בחשאי.

בשנה האחרונה נעצר בארה"ב סוכן איראני בעל אזרחות כפולה, של איראן ושל ארה"ב, אשר ביקש להבריח לאיראן ידע טכנולוגי לייצור סיבי פחמן. בשל כך, קשה להעריך את מספר הצנטריפוגות מסיבי פחמן שאיראן מסוגלת לייצר. על פי הדו"ח, איראן העשירה עד כה 280 ק"ג UF6 לשיעור של 20 אחוזים. בסוף ספטמבר 2012 איראן השעתה את המרת ה- UF6המועשר ל-20 אחוזים לתחמוצת אורניום שממנה ניתן לייצר דלק גרעיני כור המחקר בטהרן. על כן, בידי איראן נותרו 167 ק"ג UF6 מועשר ל-20 אחוזים, המכילים 113 ק"ג אורניום – כמחצית הכמות שיש להעשיר ל-90 אחוזים, עבור פצצה גרעינית. כבשנה האחרונה,

מהדו"ח הנוכחי עולה כי כמות ה- UF6המועשר ל-20 אחוזים החודשית המופקת במתקן פורדו היא כ-10 ק"ג ובמתקן החלוץ (pilot plant) של נטאנז היא כ-4 ק"ג. מכאן, שהתפוקה החודשית הכוללת של מתקני ההעשרה האיראניים היא כ-9.5 ק"ג אורניום מועשר ל-20 אחוזים. על בסיס ההנחה שאיראן מתכוונת לנצל את כל כמות האורניום המועשר ל-20 אחוזים שברשותה אשר מאוחסנת כ-UF6, וגם את האורניום שתעשיר לשיעור זה בעתיד הקרוב, על בסיס כושר ההעשרה הנוכחי, אזי תוך תקופה של 9 עד 14 חודש תהיה בידה הכמות הדרושה לפצצה הגרעינית הראשונה.

בדו"ח מודגשים השינויים הרבים שבוצעו מאז הדו"ח הקודם של מנובמבר 2012 בתוואי אתר פארצ'ין, אשר להערכת סבא"א איראן ערכה בו ניסויים בחומרי נפץ אשר קשורים לפיתוח התקן נפץ גרעיני. איראן מצידה טוענת כי האשמות אלה 'חסרות בסיס', לפיכך, וחרף בקשותיה החוזרות ונשנות של הנהלת סבא"א, איראן ממשיכה למנוע מפקחי סבא"א גישה לאתר פ'ארצ'ין.

הדו"ח מציין, כי מאז תחילת 2012 ועד אמצע החודש הנוכחי התקיימו 10 פגישות בין סבא"א לבין פקידים איראניים, שהתקיימו בווינה ובטהראן, במטרה להעמיק את הדיאלוג עם איראן ולפתור את הסוגיות הנתונות במחלוקת.

חרף זאת,לא הושגו כל תוצאות ממשיות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית