"האסיר איקס": רב הנסתר על הגלוי

פרשנות: עדיף שכמה שפחות שנדע על הפרשייה של בן זיגייר. יש דברים שלא תמיד טוב לדעת

גם אחרי הודעת משרד ראש הממשלה אמש עדיין רב הנסתר על הגלוי בפרשת "האסיר איקס" בן זיגייר, ולפחות מסיבות ביטחוניות – טוב שכך.

אך מה בכל זאת ניתן להסיק מההודעות הרשמיות שיצאו בישראל (קדמה להודעה אמש גם הודעה לקונית על התאבדותו של זיגייר, בסמך לפרסום התחקיר על הפרשה באוסטרליה) ומהתחקיר ברשת ABC האסוטרלית ובכלי תקשורת נוספים?

לפחות את העובדות הבאות : בן זיגייר היה עובד מוסד (טוב, זה די ברור שהוא לא היה סתם "עובד מדינה" כפי שפורסם אתמול). לפי הפרסומים, בן היה מעורב בפעילות מתמשכת של המוסד נגד איראן (זו תכלית קיומו ועיקר עיסוקו של המוסד מאז מינויו של הראש לשעבר, מאיר דגן, בשנת 2002). נראה מהפרסומים הזרים, שזיגייר לא היה עובד מצטיין ודיסקרטי במיוחד, והוא לא בהכרח אהב את הנסיבות שבהן סיים את דרכו במוסד.

האם נקם בכוונה או שנפל קורבן לשירותי ביטחון הפנים (גרסת השב"כ) האוסטרלי, שהוציא ממנו פרטים על פעילות המוסד ועל השימוש שהוא עושה בדרכונים אוסטרליים בפעילותו מסביב לגלובוס? יכול להיות שגם וגם. כתב האישום, שהוגש כנגד זיגייר, עדיין לא נחשף, אבל קשה להעריך שהוא היה עצור עד תום ההליכים נגדו והיה מוחזק תקופה ארוכה בבידוד, בגין האשמות פעוטות.

בן זיגייר עלה לישראל לבדו והתגייס לצה"ל ולמוסד ממניעים ציוניים. הוא נקלע אל תוך מערבולת של סיפור הגדול בכמה מספרים על מידותיו. שאלת השאלות היא האם הנזק הכבד ביותר לביטחון המדינה נגרם מעצם מעשיו ופטפוטיו או בגלל חשיפת הפרשה בתקושרת בימים האחרונים? זה לא פורסם, אבל, ככלל, חשיפת פרשה מעין זו בתקשרת יכולה לחסל עבודת ביון שנמשכה שנים ואף לסכן חיי אדם, וייתכן כי זה הרקע לניסיון הנואש של המוסד לעצור את פרסום הפרשה בישראל לפחות ליום –יומיים.

עוד נקודה שניתן לשים אליה לב בעקבות הודעת משרד ראש הממשלה אתמול: הנזק שנגרם ליחסי ישראל-אוסטרליה בעקבות הפרשה, כנראה, אינו גדול. ההודעה נועדה בראש ובראשונה למנוע מצב שבו הפרשה תרגום למשבר בין הארצות. ואולם, מקובל להעריך בעולם כי שירותי הביון המערביים, שהמוסד הישראלי ושירות הביון האוסטרלי נמנים עליהם, משתפים פעולה במסגרת המאבק של מדינות רבות במערב כנגד איוב ברור אחד: איראן.

מהפרסומים בתקשורת העולמית עולה כי מי שהביאו להעלאת הפרשה למקום גבוה בסדר היום התקשורתי העולמי, הם גורמים באוסטרליה ובישראל שלא היו מודעים, כנראה, לפוטנציאל הנזק העצום שבעצם הפרסום: שירותי מודיעין פנים אוסטרליים שאינם מצויים בסודות הכמוסים ביותר (הם ככל הנראה שיסו בזיגייר עיתונאים, שעימם הוא שיתף פעולה) וגורמים בישראל, כמו חברי הכנסת שדיברו על הפרשה בשידור חי בטלוויזיה - בשם עקרונות דמוקרטיים נעלים בפני עצמם.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית