מדען ראשי – עדכוני תוכניות

תאור תוכניות חדשות של המדען הראשי, מעניינות במיוחד עבור אלו שפעילים בתחום הביטחוני או סייבר, וכן עדכונים לגבי תוכניות בינלאומיות של המדען.

תוכנית מימד – סבב שני

מדובר בתוכנית לשיתוף פעולה צבאי-אזרחי במו"פ שמיועד במיוחד עבור חברות קטנות. תאריך הסיום הוא ה- 21 באפריל. התוכנית, המשותפת למדען ולמנהל המו"פ והתשתיות המדעיות במשרד הביטחון (מפא"ת), מיועדת לחברות קטנות המפתחות פתרון שעונה על צורך צבאי, וגם בעל פוטנציאל מסחרי. ב- 2013 הוקצבו לתוכנית 21 מיליון ₪ (שיוצאים מהתקציב המצומק בלאו הכי של המדען, אם כי ייתכן שגם הסכום הזה יתכווץ אחרי הקיצוצים שתבצע הממשלה החדשה). התוכנית מנוהלת על-ידי מינהלת מגנ"ט במדען. איש הקשר למידע על היישומים הביטחוניים הנדרשים הוא אמיר עוזיאל במפא"ת [email protected].

מה שידוע כבר, כפי שתראו בהמשך, זה שחלק משמעותי מהקריאות הן בתחום הסייבר. אני מציעה לחברות שמפתחות מוצר בתחום הביטחוני ליצור קשר ולברר בדיוק איזה טכנולוגיות הם מחפשים.

תוכנית קידמ"ה  

רבות נכתב על התוכנית החדשה הזאת, שמטרתה היא לשפר את יכולות ישראל בתחום לוחמת הסייבר, ובאותה הזדמנות גם לשפר את התחרותיות הבינלאומית של תעשיית הסייבר הישראלית. התוכנית היא פרי שיתוף פעולה של המדען הראשי והמטה הקיברנטי הלאומי (יש דבר כזה, זו וועדה בתוך משרד ראש הממשלה), וכוללת גם תמיכה במחקר אקדמי.

לתוכנית מוקצבים 80 מיליון ₪ מתוך תקציב משרד ראשי הממשלה ותקציב המדען הראשי, אם כי לא ברור כמה בדיוק מוציא כל משרד מכיסו. לתוכנית קידמ"ה יש מספר תנאים מועדפים לעומת המסלול הרגיל של קרן המו"פ במדען, כולל הכרה בהוצאות שיווק (כולל חקר שוק, יעוץ שיווקי, הכנת תוכנית עסקית והשתתפות באירועים בתחום) והכשרת עובדים.

לדעתי הוצאות שיווק מהסוג הזה צריכות להיות מאושרות עבור כל הפרויקטים נתמכי מדען: פרויקטים בתחום התקשורת, למשל, זקוקים לחקר שוב, תוכניות עסקיות והשתתפות באירועים – לא פחות מפרוייקטים בתחום הסייבר.

תוכנית מס"ד

כדי לסבך את העניינים הוקמה תוכנית שלישית – תוכנית מס"ד (מו"פ סייבר דואלי) שהיא פרי שיתוף פעולה של המטה הקיברנטי הלאומי (זה ממשרד ראש הממשלה, שהקים את תוכנית קידמ"ה המתוארת בסעיף הקודם) יחד עם מפא"ת (שמתוארת בסעיף שלפני זה) לבצע מו"פ משותף צבאי-אזרחי בתחום הסייבר.

 לתוכנית מוקצבים 10 מיליון ₪ ב- 2013. לא בדיוק הבנתי אם ה- 10 מיליון ₪ הללו יוצאים מתוך התקציב של תוכנית מימ"ד או של תוכנית קידמ"ה, או של שתיהן, וכמה מזה יוצא מתוך תקציב המדען הראשי. האמת, נראה לי שגם הם לא כל-כך יודעים, וגם אם הם יודעים – שום דבר לא סגור לפני הקיצוצים של הממשלה הבאה.

תוכניות דו-לאומיות

כתבתי על התוכניות הדו-לאומיות של המדען הראשי  בפוסטים קודמים. אחזור כאן על העובדה שאלו תוכניות מדען לכל דבר: החברות נדרשות למלא את אותם טפסים, לעבור את אותם תהליכים, ותנאי תשלום והחזר התגמולים הוא בדיוק כמו בקרן המו"פ. סכום המענק, מאידך, הוא כמו במסלול קרן המו"פ ונע בין 30% ל- 40%, כאשר ברוב המקרים המדען לא מכיר במלוא גובה ההוצאות. כך שלמעשה גובה הסבסוד הוא כ- 25% מהתקציב שהוגש.

אלא שלתוכניות הבינלאומית יש מספר יתרונות ברורים: המו"פ מתבצע בשיתוף עם שותף ממדינה עמה יש למדען הראשי הסכם, ולכן גם הטיפול בבקשה מהיר יותר והסיכויים לקבלת מענק גבוהים יותר מאשר במסלול קרן המו"פ. יתרון נוסף לתוכניות הדו-לאומיות, לעומת מסלול קרן המו"פ, הוא שהטיפול בתוכנית מתבצע על-ידי מתימו"פ. מתימו"פ היא הזרוע של המדען הראשי האחראית על תוכניות דו-לאומיות ובינלאומיות. הם יושבים בתל אביב (יתרון גדול)  ובין השאר מסייעים לחברות לאתר תוכנית מתאימה, למצוא שותפים ולמלא את הטפסים.

מי שמכיר את המדען הראשי בירושלים, וגם ניסה להשיג שם מישהו בטלפון, מבין שזה שינוי מרענן.

להלן העדכונים:

קריאה לתוכנית שת"פ נוספת ישראל – סין

תאריך הסיום לסבב הנוכחי הוא ה- 30 באפריל. התוכנית מיועדת לחברות מכל רחבי סין ובכל התחומים הטכנולוגים, אך יש עדיפות לתחומים הבאים: מיחזור מים, תקשורת וכל מה שנכנס תחת ההגדרה "טכנולוגיית מידע", ביוטק, פרמצבטיקה וחקלאות. התוכנית לא מכסה הסכמי OEM או outsourcing. אך לדעתי ניתן יהיה לכלול פיתוחי משנה למוצרים ישראלים. תלוי איך אתם מציגים את זה.

קריאה לתוכנית שת"פ ישראל – מחוז Shenzhen  בסין

זהו סבב ראשון (ההסכם נחתם מתחילת ינואר). סיום הסבב הוא ב- 15 למרץ. הקריאה היא עבור כל התחומים הטכנולוגים. מי שאחראית לשתי התוכניות היא ראש דסק סין במתימו"פ, מרב טפיירו,[email protected], 03-5118169.

תוכנית Eurostars – סבב נוכחי

זו תזכורת שהסבב הנוכחי של תוכנית Eurostars מסתיים ב- 4 לאפריל. תוכנית Eurostars היא אולי התוכנית הפופולרית ביותר מבין התוכניות הדו-לאומיות במדען: מדובר בתוכנית לשיתוף פעולה עם חברות מהאיחוד האירופי, המיועדת ספציפית עבור חברות קטנות. מנהל תוכנית Eurostars  הוא עוזי בן שדה, [email protected], 03-5118185.

הכתבה פורסמה לראשונה בבלוג של טל הראל "שיווק להייטקיסט המתחיל".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית