"הלבנה" מודיעינית בישראל?

מניין קיבל העיתונאי האוסטרלי את המידע לגבי בן זיגייר, המכונה "האסיר איקס"? רונן סולומון מביא את הפרטים המלאים, שניתן לפרסם, העולים מהפרסומים בנוגע לפרשייה המסעירה את ישראל
(צילום מסך מתוך התחקיר האוסטרלי)

עדיין לא ברור תפקידו של שירות הביטחון האוסטרלי בפרשת "מיסטר איקס" אך עדויות שמספק העיתונאי האוסטרלי, ג'ייסון קטסוקיס , אחד מדמויות המפתח בפרשה מצביעה על כך שאיש שירות הביטחון האוסטרלי, אותו הוא מגדיר "המקור" ניהל עימו מערכת יחסים של "מפעיל", גם התנהלותו בתזמון תחקיר בעניין ב -2010 מעוררת סימני שאלה.

העיתון "אוסטרליאן" ציטט בסוף השבוע גורם ביטחוני רשמי כאומר כי "בכל יום שחולף ניתן לראות עד כמה השלטונות האוסטרליים היו מעורבים לעומק בפרשה". ככל שהימים חולפים, מתבררת המסגרת המלאה מאחרי מעצרו החשאי של סוכן המוסד בן זיגייר בתחילת שנת 2010 ועד לסיומה הטרגי בכלא איילון ב -17 בדצמבר 2010.

זיגייר, כך עולה ממקורות אוסטרלים, החל את הקריירה המודיעינית בהתמחות בסחר בינלאומי ונקשר לחברות עוקץ של המוסד שעסקו בניטור חברות איראניות העוסקות בהברחת טכנולוגיות דואליות לאיראן וכנראה גם פעילויות לוגיסטיות שאולי נגעו להנפקת דרכונים זרים. בתפקידו האחרון נצפה עוסק במעקב ואיתור גורמי טרור ואולי סייענים מקרב הסטודנטים האיראנים הלומדים באוסטרליה.

התחייבות ישראלית

פעילות זו של המוסד על אדמת אוסטרליה אינה חדשה לשירותי הביון המקומיים אולם בשנים האחרונות נחשפו האוסטרלים לעובדה כי המוסד הישראלי עושה שימוש נרחב בדרכונים של אזרחים יהודיים אוסטרליים באם במודע של בעלי הדרכון ואם בגניבת זהות. באפריל 2004 , נעצרו שני אנשי מוסד ישראלים בחשד כי עסקו בהתארגנות בלתי חוקית להשגת דרכונים במרמה. השניים הכחישו כל קשר לעניין, ושוחררו בערבות בתנאים מגבילים. באוסטרליה דיווחו אז כי חשוד ישראלי שלישי, נמלט מהמדינה והרשויות אינן מצליחות לאתרו. שמו של החשוד השלישי יצוץ גם כאחד מהחשודים בצילומי הדרכונים של חברי החולייה שזוהתה במעורבות בחיסולו של אל מבחוח. בעקבות המקרה, גורש אמיר לאטי, המזכיר השני בקונסוליה הישראלית בקנברה וישראל וארגון המוסד התחייבו כי לא ייעשה יותר שימוש בדרכונים אוסטרליים.

במודיעין האוסטרלי כנראה לא הסתפקו בהבטחה הזו והמשיכו לנטר פעילויות חשודות בקרב יהודים אוסטרליים ובעיקר אלו המחזיקים באזרחות כפולה ישראלית. בשנים האחרונות זיהה המודיעין הנגדי האוסטרלי שיטה לפיה פירצה בחוק האוסטרלי מאפשרת לגורמי ביון ישראליים לשכפל זהויות לטובת משימות מודיעין ברחבי העולם ובמדינות ערב בפרט. ב-2009, כך מעידים גורמים המקורבים לחקירה, הוזמן זיגייר לתשאול ראשוני במשרדי המודיעין האוסטרלי, היה זה כשביקש לחזור למלבורן אוסטרליה על מנת ללמוד לתואר שני באוניברסיטת מונאש. בקשת חידוש הדרכונים והעובדה כי נע ונד על ציר ישראל ואוסטרליה הדליקו נורה אדומה במשרד הפנים ומשם עבר החשד לבירור שירות הביטחון האוסטרלי.

לא ברור מה קרה במעמד התשאול הראשוני והאם זיגייר יידע את הגורמים הרלוונטיים במוסד לגבי החקירה אולם מה שברור הוא כי הלחץ של המודיעין האוסטרלי לא הסתיים באותה פגישה וזיגייר וסביבתו הפכו ליעד מודיעני.

עיתונאי בשליחות המודיעין האוסטרלי?

באוגוסט 2009 עורך העיתונאי ג'ונתן פרלמן, פרשן לענייני מודיעין בעיתון "סידני מורנינג הראלד" כתבת תחקיר אודות היערכות מחדש של אגף החקירות במודיעין האוסטרלי, המקבילה של השב"כ הישראלי והאף.בי.איי האמריקאי. במסגרת אותה כתבה הוא מקבל "טיפ" אודות חקירה המתבצעת כנגד יהודים אוסטרליים המחזיקים באזרחות כפולה וכנראה פועלים עבור המוסד הישראלי.

הוא מחבר בין מקור המידע, איש המודיעין האוסטרלי, לכתב ג'ייסון קטסוקיס, הכתב לענייני המזרח התיכון של קבוצת התקשורת האוסטרלית. אותו מקור מודיעיני אוסטרלי (במושגי מודיעין יוגדר כמפעיל) מצייד את הכתב ג'ייסון בחומרי מודיעין מתוך תיק חקירה (שאותו ניהל באותה העת) ובהם: צילומים עדכניים של בן זיגייר, צילומי דרכונים ושמות ה"כיסוי" בישראל, דו"ח מעקבים על אדמת אוסטרליה, וקצה חוט לכתובתו בישראל. קטסוקיס שוהה באותה העת בירושלים או מגיע במיוחד ומתחיל באיתור כתובתו של בן זייגייר (אלון).

לטענתו, הצליח לאתר את בן באמצעות הקהילה האוסטרלית שמתגוררת בירושלים מרגע זה הוא מתעד את כל השיחות בינהם. במקביל כנראה מתועדות גם תנועותיו של הכתב האוסטרלי בישראל על ידי גורמי ביון ישראליים. בראיון שהעניק לערוץ 10 סיפר יותר מאוחר כי יום לאחר שיצר קשר עם מר זיגייר מישהו פרץ לביתו והוא מעריך שהיו אלו שרותי הביון הישראלי. בשירות הביטחון הישראלי מודעים לשימוש שנעשה בעיתונאים זרים לצרכי ריגול ובטח כשזה נוגע למגע עם סוכנים שפעילותם מנוטרת באמצעים שונים. בשנת 2004 התפרסמה בתקשורת הרוסית ידיעה אודות עיתונאי רוסי עצמאי ששהה בארץ ככתב לענייני המזה"ת של העיתון "רוסקי קורייר". העיתונאי ששימש גם ככתב עצמאי בזירות כמו לבנון, מצרים, גורש לאחר שנחשד כי במסגרת תפקידו עסק במשימות ריגול. החיסיון העיתונאי מאפשר לכתב זר ובמיוחד בישראל, תירוץ סביר לקיום פגישות שטח עם גורמי מידע מגוונים ובניהם לרוב גורמי ביטחון מחד גיסא וגורמי טרור מאידך.

ובחזרה להשתלשלות האירועים ..... העיתונאי קטסוקיס יוצר לדבריו קשר טלפוני ראשוני עם בן במהלך 2009. בן המופתע מגיב בדרך שכל סוכן מוסד יגיב לשיחה שכזו: מה זה הבולשיט הזה? זיגייר מכחיש בתוקף את האשמות המוטחות בפניו בפתאומיות, אולם ברור לו כי מעבר לקו עומד אדם האוחז בפרטים הכי סודיים של חייו. זה יכול להיות תרגיל ביטחון שדה של המוסד אך גם הפעלת לחץ של גורמי מודיעין אוסטרליים עימם שוחח כשתושאל לגבי קשריו עם המוסד.

אל התיאור הזה מצטרפת עדותו של הכתב האוסטרלי בראיון שהעניק ל"אולפן שישי" של חדשות 2, ובה הוא מאשר כי בין החודשים אוקטובר 2009 ועד למעצרו של בן זייגלר אי שם בתחילת פברואר 2010, התנהלו בינו לבין בן זיגייר עוד לפחות שלוש שיחות כשהאחרון בינואר 2010. מה היה באותן שיחות, מה הוקלט ומדוע נגנז "התחקיר" כארבעה חודשים מתחילת התחקיר ועד ל27 -  בפברואר 2010 , שלושה ימים אחרי שנציג המודיעין האוסטרלי זומן על ידי עמיתיו במוסד הישראלי ותודרך לגבי המעצר והחשדות נגד בן. באותה העת דבר המעצר החשאי ידוע רק למוסד ולביון האוסטרלי? האם יתכן שהעיתונאי קטסוקיס שימש מעין כלי משחק בידי המודיעין האוסטרלי? האם שימש את המודיעין האוסטרלי ל"הלבנת" ריגול נגדי אחר סוכן ישראלי על אדמת ישראל? האם שימש "אמצעי לחץ" לניסיונות גיוס / הפיכה של בן כסוכן כפול? האם שימש "ערוץ " למידע מודיעיני שזרם מבן לידי המודיעין האוסטרלי בכסות כתבה עיתונאית? או בכלל היו אלה שירותי הביטחון האוסטרליים שהדליקו אצל עמיתיהם הישראליים את הנורה האדומה.

ב - 29 בינואר 2010, נחשפת לראשונה פרשת חיסולו בדובאי של מחמוד אל מבחוח, בכיר החמאס שהיה מופקד על ציר הברחות הנשק מאיראן עבור החמאס בעזה. מבחוח שדם חיילים על ידיו חוסל בידי צוות מחסלים שעשה שימוש גם בדרכונים זרים. ב -15 בפברואר מפרסמת משטרת דובאי, לראשונה, סדרה של דרכונים ששימשו את חברי חוליית החיסול ובניהם דרכונים אוסטרליים ובריטיים וגורמת למשבר חמור בין ישראל על זרועותיה המודיעיניים לבין שותפיה כמו אלו ביבשת אוסטרליה.

זיגייר, שנעצר ככל הנראה, בסביבות פברואר 2010, נחקר על ידי גורמי הביטחון. מחדרי החקירה הוא "מועלם" תחת שם בדוי אל תוך האגף השמור בכלא איילון ומאותו הרגע לא יהיה נגיש לאף גורם, למעט שותפי סוד בודדים. ב-24 בפברואר 2010 כבר ידוע לאנשי הקשר של ארגון הביון האוסטרלי כי בן זיגייר, עצור בידי ישראל בחשד לעבירות ביטחון חמורות. אלו מבקשים מעמיתיהם בישראל כי יעניקו לו תנאי כליאה נוחים וכי יעמידו לראשותו עורכי דין כדי שיוכל להילחם על גרסתו.

שלושה ימים מאוחר יותר, יוצא העיתון "סידני מורנינג הראלד " והכתב קטסוקיס בתזמון מעניין עם התחקיר שהחל בספטמבר 2009. על פי התחקיר התנהלה ב2009- חקירה שכללה מעקב בן חצי שנה חקירה אחר שלושה יהודים אוסטרליים, ובהם אזרח אוסטרלי-ישראלי שהכתב יזהה בדיעבד כבן זיגייר. למישהו היה עניין לצאת ב24- בפברואר 2010 עם התחקיר הגנוז ואולי כוון התחקיר לאוזניים ישראליות בעיצומה של חקירת פרשת הדרכונים האוסטרליים בעקבות פרשת אל מבחוח ואולי כמסך עשן לשיחותיו התכופות של זיגייר בחצי השנה שקדמה למעצר, עם גורמי תשאול בשב"כ האוסטרלי ו"בא כוחם", העיתונאי האוסטרלי.

בתחילת מרץ 2010 נוחת בישראל צוות חקירה ראשון מטעם רשויות ביטחון הפנים באוסטרליה וניפגש עם גורמים שונים בישראל. ב-9 באפריל מונח דו"ח בעניין בפני שר החוץ האוסטרלי ובחודש מאי 2010 מבקר בישראל בחשאי, דיוויד אירווין, ראש השב"כ האוסטרלי. הדו"ח הסופי שהגיש אירווין עם שובו לקנברה היא זו שהביאה את ממשלת אוסטרליה לקבוע ב-19 במאי 2010 כי זיוף הדרכונים היה מקצועי ביותר ונעשה באיכות שרק ארגון מודיעין ממשלתי וישראל היא העומדת מאחורי זיוף הדרכונים, ולהודיע על גירוש נציג המוסד במדינה, הדו"ח קבע כי האזרחים האוסטרלים בעלי האזרחות הישראלית שדרכוניהם זויפו לא היו מעורבים בחיסול בכיר החמאס, אלא היו "קורבנות תמימים".

בסופו של שבוע שהיה מלא בדיווחים ושיחות טלפון שהוחלפו בין ישראל לאוסטרליה מתייצב וורן ריד, בכיר לשעבר בסוכנות הביון האוסטרלית לעיני מצלמות חדשות 2 לדבר על מה שידוע לו. ריד שימש מאמצע שנות ה80 ראש התחנה בקהיר של שירות הביון החשאי של אוסטרליה (ASIS), המקביל למוסד הישראלי, בתפקידים בכירים בזירת עיראק ובאמצע שנות ה90 היה חלק מועדות חקירה לענייני מודיעין שבדקה אירוע בתחנה בקהיר. לדבריו, ב"קשותיו התכופות של זיגייר בעל האזרחות הכפולה לשניים-שלושה דרכונים בשמות אחרים חייבו את המשרד האוסטרלי, ליידע את שירות הביטחון הכללי של אוסטרליה, וזה החל בחקירה".

עוד הוסיף כי להערכתו "כנראה שלעולם לא נשמע את הסיפור במלואו אולם אפשר להסכים שאנחנו יודעים כבר 20-30%. הדיון באוסטרליה והממשלה בישראל, יכולים להביא אותנו ל50-60 אחוזים. לא חושב שנגיע להרבה מעבר לזה".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית