פרשת "האסיר איקס": הקשר האיראני

על פי פרסומים זרים "האסיר איקס" - בן זיגייר, הפעיל חברת קש באירופה עבור ישראל שסחרה עם איראן וכך אסף מידע על טהרן. הצנזורית הראשית על האיפול: "בהחלטה שותף בית המשפט העליון"

פרשת "האסיר איקס" מסתעפת: בכלי התקשורת הזרים ממשיכים להתפרסם פרטים חדשים השופכים אור על הפרשייה המסעירה את ישראל. עיתץון "הגארדיאן" הבריטי דיווח אמש כי בן זיגייר, סוכן המוסד שעלה מאוסטרליה, שימש עבור ישראל להפעלת חברת קש באירופה, שסחרה בציוד אלקטרוני עם איראן, וכך הוא אסף מידע על פעולות טהרן.

באוסטרליה אישרו כי ידעו על מעצרו של זיגייר. "משרד החוץ קיבל מידע כבר ב-2010 על כליאתו של מר זיגר, מידי סוכנות אוסטרלית אחרת", נאמר בהצרת המשרד בקנברה. ה"סידני מורנינג הראלד" דיווח היום כי בזמן שזיגר נעצר הוא היה נתון לחקירה של שירות הביון האוסטרלי, ה-ASIO, בחשד שהוא ריגל עבור ישראל באיראן, בסוריה ובלבנון.

גם ישראל אישרה אמש לראשונה כי אסיר ישראלי, תחת זהות בדויה התאבד בכלא בשנת 2010, והמדינה בודקת רשלנות בנסיבות מותו. מפרטים שאישר בית המשפט לפרסום עולה כי האסיר הוחזק תחת זהות בדויה מטעמי ביטחון, אך משפחתו קיבלה הודעה מידית על דבר מעצרו. הוא יוצג בכל ההליכים על ידי עורכי דין, ולטענת המדינה זכויותיו נשמרו. נסיבות מותו נחקרו על ידי השופטת דפנה בלטמן קדראי, שקבעה לפני כחודש וחצי כי מדובר בהתאבדות.

בישראל סערו הרוחות על ההחלטה שלא לפרסם את המקרה. הצנזורית הצבאית הראשית, תא"ל סימה וקנין-גיל, גילתה שלתהליך האיפול שהוטל על "פרשת האסיר X" היה שותף גם בית המשפט העליון. בראיון לתוכנית "נכון להבוקר" עם אילנה דיין בגלי צה"ל אמרה כי "זה לא נבחן בדרג של שופט צעיר בבית משפט שלום. זה נבחן בדרגים הכי בכירים. אני מכירה את מי שנדרש ללכת ולהסביר את האירוע, ואני יודעת איך הוא חזר מאותו שיח וכמה קשה היה להבהיר ולשכנע".

עורך הדין אביגדור פלדמן, שביקר את בן זיגייר יום לפני שנמצא מת בתאו המבודד בכלא איילון, סיפר בראיון לגל"צ כי הופתע ממותו של האסיר. "שמעתי אותו בסבלנות, לטעמי הוא נשמע רציונלי, לא הפגין רגש מיוחד של רחמים עצמיים", אמר. ידעתי שהוא היה כלוא תחת שם בדוי, בעיני זה לא רצוי ולא ראוי, אך לא נקטתי צעדים משפטיים כי ידעתי שהוא נמצא בידיים טובות של עורכי דינו".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית