מיהו "האסיר איקס"?

הותרו לפרסום פרטי התחקיר האוסטרלי על אסיר שהתאבד ב-2010 בכלא איילון
(צילום: מתוך הטלוויזיה האוסטרלית)

בית המשפט המחוזי נעתר לבקשת הצנזורה והתיר לפרסום את פרטי התחקיר שערכה רשת הטלוויזיה האוסטרלית על סיפורו של ישראלי ממוצא אוסטרלי, שהיה מועסק בשורות המוסד, נעצר ונכלא בישראל והתאבד בתא הכלא - והכול תחת מעטה סודיות והסתרה בחסות מערכת הביטחון ורשויות החוק בישראל, שמעולם לא הכירו רשמית בקיומו של אסיר כזה.

הפרשה נחשפה בתכנית תחקירים של רשת ABC האוסטרלית. על פי הפרסום מדובר באדם בשם בן זיגייר - המכונה במהלך התוכנית "האסיר איקס". לפי התחקיר, זיגייר, שבישראל נקרא בן אלון, נמצא תלוי בתא בו הוחזק בבידוד בכלא איילון שברמלה, בדצמבר 2010. כשבוע לאחר מכן הוטסה גופתו למלבורן, עיר הולדתו. הוא נקבר בבית קברות יהודי בעיר ב-22 בדצמבר.

עורכי התוכנית לא מספקים סיבה למעצרו של זיגייר, באילו עבירות הוא נחשד ואיזו עבודה עשה עבור המוסד הישראלי. עוד לא מוסבר מדוע הושתקה הפרשייה בישראל. מפרטי הרקע שנמסרו על זיגייר בתכנית התחקירים, עולה כי הוא נולד בדצמבר 1976 באוסטרליה, שם למד בבית ספר יהודי "קינג-דיוויד" במלבורן. בהמשך למד משפטים, עלה ארצה והתחתן עם אישה ישראלית ולבני הזוג נולדו שני ילדים. בשלב כלשהו לאחר עלייתו לארץ, קובע התחקיר, הוא גויס לשורות המוסד - לא ברור באיזה תפקיד. בתחילת 2010 הוא "נעלם". עוד עולה מהפרטים שנחשפו, כי זיגייר הוכנס לראשונה בתחילת שנת 2010 לתא הבידוד בכלא איילון. במהלך שהותו בכלא הוא מעולם לא זכה לביקורים, והיה מבודד לחלוטין מהעולם החיצון.

באותו התא התאבד זיגייר. התחקיר טוען כי מקורות במכון לרפואה משפטית באבו כביר טוענים כי סיבת מותו הייתה "חנק כתוצאה מתלייה". לא ברור כיצד הצליח זיגייר להתאבד, כיוון שמדובר באסיר שהיה במעקב מצלמות בכל רגע נתון. למרות נסיבות מעצרו ומותו החריגים, סירבו בני משפחתו, חבריו ומכריו של זיגייר - הן בישראל והן באוסטרליה - להתראיין לתחקיר ולשפוך מעט אור על הדברים.

במשרד החוץ האוסטרלי מסרו למבצעי התחקיר כי נוסף על זהותו הישראלית, נשא בן זיגייר גם דרכון אוסטרלי נוסף, עם השם בן אלן (Allen), נטול ההקשרים היהודיים או הישראליים. בסוכנות ביטחון-הפנים האוסטרלית ASIO (ה"שב"כ" האוסטרלי), הסבירו לתחקירני התכנית כי לפי הערכתם, סוכנים שמגייס המוסד נוהגים לשנות את שמותיהם משמות יהודיים לשמות אנגלו-סקסיים - ולאחר מכן מוציאים דרכונים חדשים, שמאפשרים להם לבקר ללא חשש במדינות ערביות או באיראן.

התחקיר מביא כדוגמה את מקרה החיסול של מחמוד אל-מבחוח בדובאי בינואר 2010. בין 27 החשודים בחיסול ההוא, על פי משטרת דובאי, היו ארבעה שנשאו דרכונים אוסטרליים. וורן ריד, סוכן לשעבר בסוכנות הביון האוסטרלית ASIS ("המוסד" האוסטרלי), הוסיף בראיון לתחקיר כי אוסטרלים הם יעדי גיוס "אידאליים" עבור המוסד.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית