איראן הייתה מעורבת בניסוי בקוריאה הצפונית

האם קוריאה הצפונית הפכה ל"שדה ניסוי" עבור הרפובליקה האיראנית? ומה לומדים בטהרן מהעובדה שפיונגיאנג עושה כרצונה למרות הסנקציות המערביות? פרשנות מיוחדת של עמיר רפפורט

ההודעה של קוריאה הצפונית על ניסוי גרעיני שערכה אינה בגדר חדשות חוץ מבחינת ישראל: יש יותר מיסוד סביר להניח שאיראן הייתה מעורבת בניסוי הזה, ושמודבר ב(עוד) צעד שמקרב גם אותה לעבר יכולת להרכיב ראש נפץ גרעיני על טיל שיכול לאיים על ישראל.

גורמי הערכה במערב מזהים מזה זמן סימנים למעורבות איראנית גדולה בפרויקט הגרעין של קוריאה הצפונית. כדי לשים דברים על דיוקם, חשוב להבהיר כי תכנית הגרעין הקוריאנית מקדימה ביכולותיה הטכנולוגיות את הפרויקט האיראני, אבל לשתי המדיניות המרכזיות של ציר הרשע יש אינטרס מובהק לשתף פעולה – גם בשכלולה של פצצה גרעינית, וגם בטכנולוגיה הנדרשת כדי לייצר נשק שיאיים על העולם, ולא רק על ישראל (באמצעות טילים שיכולים להגיע מאיראן לאירופה ואפילו לארה"ב).

בהתאם לאותן הערכות, יש להניח כי לקראת הניסוי שנערך השבוע בקוריאה הצפונית, והורגש כרעידת אדמה איזורית, הגיעו למדינה מדענים איראניים. לאיראן יש לא רק מה ללמוד מהטכנולוגיה שהשיגו המדענים הקוריאנים עד כה - האיראנים גם תומכים במדינה הענייה שסובלת, כמוהם, מסנקציות בינלאומיות, ועשויים להשתמש בקוריאה הצפונית כמגרש המשחקים וכשדה ניסויים במסגרת הפרויקט שלה.

בחלק מהטכנולוגיות הדרושות לייצור פצצה גרעינית, איראן אף מקדימה את קוריאה הצפונית. מעבר למעורבות האיראנית בניסוי בקוריאה הצפונית, הניסוי יכול להוות גם שיעור מאלף לעולם כולו, על כך שסנקציות כלכליות אינן בהכרח יעילות מול מדינה הנחושה להגיע לפצצת גרעין.

הקוריאנים, כמו האיראנים, מנצלים את העובדה שמדינות כמו רוסיה וסין מערערות כיום על ההגמוניה המוחלטת שהייתה לארה"ב בעולם במשך למעלה מ-20 שנה, ו"משחקים" בין מעצמות, למרות שלכולן אינטרס זהה למנוע ממדינות כמו איראן וקוריאה הצפונית נשק גרעיני.

ומה יכולים ללמוד האיראנים עצמם? שמנהיגים שנכנעו בפועל למערב, ועיכבו את תכניות הגרעין שלהם, כמו מועמר קדאפי הלובי או סדאם חוסיין העיראקי, אינם אתנו יותר. לעומת זאת, המנהיגות הצפון קוריאנית העיקשת שרדה גם שרדה, ואף העבירה את פרויקט הגרעין לדור הבא. כמו שזה איראן-דוהרת לפצצה ביחד עם קוריאה הצפונית.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית