הדלת האחורית של איראן

הניסוי הגרעיני שערכה קוריאה הצפונית הלילה עלול להוות דאגה לישראל, שכן המדינה מקיימת שת"פ הדוק מבחינת ידע וטכנולוגיה עם איראן. ד"ר אלון לבקוביץ': "שיתוף הפעולה מאפשר לאיראן לבצע פעולות שהיא לא יכולה לעשות בשטחה"
המתקן להמרת אורניום באיספהאן (ארכיון: AP)

הניסוי הגרעיני שערכה הלילה קוריאה הצפונית, השלישי במספר מאז 2006, עלול להוות דאגה לישראל בעיקר בשל שיתוף הפעולה ההדוק מבחינת ידע וטכנולוגיה של קוריאה הצפונית עם איראן.

"לאורך השנים היה שת"פ הדוק בנושא הבליסטי והגרעיני בין איראן לקוריאה הצפונית. בין היתר, היא גם מייצאת טכנולוגיות גרעיניות לסוריה", אומר ד" ר אלון לבקוביץ' מומחה לקוריאה הצפונית וראש תכנית דרום ומזרח אסיה באוניברסיטת בר אילן. "האם קוריאה הצפונית היא הדלת האחורית של איראן? אין לנו מספיק מידע בשלב הזה, אבל יתכן שבמהלך אותם ניסויים נוכחים גם גורמים איראניים. יש דו"חות מודיעיניים שמצביעים על תנועות של מדענים בין שתי המדינות. שיתוף הפעולה הטכנולוגי בין המדינות מאפשר לאיראן לבצע פעולות שהיא לא יכולה לעשות בשטחה".

לדברי לבקוביץ' ניסוי זה היה צפוי שכן המדינה עורכת כל שלוש שנים ניסוי שכזה, הראשון שנערך ב-2006 נכשל, השני שנערך ב-2009 כבר הוגדר כהצלחה, וכעת מעריכים גורמים שונים שהקוריאנים אף שיפרו את היכולות שלהם.

"הם טוענים שהמתקן שהם פוצצו כעת הוא קטן ומשודרג יותר, אבל צריך להמתין ולראות מה בדיוק פוצץ שם ובאיזו עוצמה. כשהגיעה משלחת מהמערב לקוריאה הצפונית הם גילו שם מתקן העשרה מתקדם, לא ברור מאיפה הקוריאנים קיבלו את הידע, יכול להיות שמפקיסטאן אבל גם יכול להיות שמהאיראניים שטוענים שהם מחזיקים ביכולות מתקדמות.

"יש ניסיון מצד מדינות האזור להמעיט בערכה של הפעילות הצבאית של קוריאה הצפונית בשביל שלא יצטרכו להגיב לפרובוקציה. אבל הם גם ערכו לאחרונה ניסוי בשיגור טיל בליסטי וגם זה יכול להוות פלטפורמה לשיגור איראני. עם זאת, נכון לעכשיו, אין אינדיקציה שמראה שלצפון קוריאה יש יכולת לשגר טיל גרעיני, להעביר את חימוש הגרעיני לטיל".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית