חשיפה: תמונות ראשונות מזירת התקיפה בסוריה

ל"ישראל דיפנס" הגיעו תמונות לוויין ראשונות מזירת התקיפה, המיוחסת לישראל, בסוריה. מניתוח של רונן סולומון ניתן להבחין כי מדובר בשיירה שהותקפה. השאלה המרכזית - מה היה המטען שנשאה?

חשיפה: תמונות ראשונות מזירת התקיפה בסוריה

כשברקע העיסוק הגובר בחשש הישראלי מפני קריסת שלטונו של אסד וזליגת ארסנל הנשק המתקדם שבידו לידי החיזבאללה וגורמי ג'יהאד עולמי, צה"ל פרס בשבועיים האחרונים מספר סוללות של מערכת ההגנה האווירית "כיפת ברזל" באזור הצפון. 

בצה"ל טענו אז כי מדובר בהליך שגרתי לבחינת הכושר המבצעי אולם מספר ימים מאוחר יותר, הגיע הדיווח הראשון מפי גורמי ביטחון במערב כי צה"ל תקף מספר מטרות באזור הגבול עם סוריה בשעות הלילה שבין יום שלישי לבוקרו של יום רביעי, ה - 30 לינואר 2013 לדיווח זה הצטרפה גם טענת צבא לבנון כי לפיה 12 מטוסים של חיל האוויר הישראלי ביצעו שלוש גיחות מעל שמי לבנון בשעות הערב של יום שלישי ובמהלך אותו לילה. בהודעה, בה נטען כי בכל גיחה השתתפו ארבעה מטוסים, נמסר כי בסמוך לשעה 16:30, חדרו מטוסי קרב ישראליים למרחב האווירי של לבנון באזור כפר נאקורה שבדרום המדינה, ושבו לבסיסם בסביבות השעה 21:00 .

לפי אותו דיווח, המטוסים הישראליים עברו מעל כמה אזורים בלבנון, וביצעו גיחה נוספת עד 2:00 בלילה. גיחה שלישית, לפי הדיווח, התרחשה בשעות הלילה, ובבוקר יום רביעי, שבו המטוסים - לבסיסם. מספר שעות לאחר סדרה של הכחשות של גורמים בלתי רשמים מטעם הממשל בדמשק, מסרו גורמים בפיקוד הצבא הסורי כי אכן הייתה תקיפה של חיל האוויר הישראלי בשטח סוריה בשעות הבוקר המוקדמות. על פי הדיווח הסורי התקיפה בוצעה לעבר אתר מחקר צבאי בג'מראיה שבפרברי הבירה.

פרבר ג'מראיה, הנמצא מצפון מערב למרכז דמשק, שוכן בסמוך לקומפלקס צבאי המארח בתוכו שני מתקנים גדולים השייכים לכוחות המיוחדים של צבא סוריה: ביה"ס להכשרת כוחות מיוחדים (ובהם גם יחידות הפעלה של נשק כימי וביולוגי), ומרכז צבאי למחקר מדעי (מתקן של הסוכנות הסורית למחקרים מדעיים העוסק בייצור ופיתוח נשק ביולוגי) בצמוד לנחל בראדה. בדיקה מגלה כי בשכונת ג'אמרייה מתגוררים מהנדסים ובכירים הקשורים לפיתוח ארסנל הנשק הכימי והביולוגי ומשתייכים לזרוע של הסוכנות הסורית למחקרים מדעיים, גוף ביטחוני המקביל לרשות הישראלית לפיתוח אמצעי לחימה. מדובר בגוף מדעי שבו מועסקים אלפי עובדים שהוכשרו במוסד הגבוה למדעים וטכנולוגיה (השייך לסוכנות ושוכן בצמוד למטה הסוכנות).

האזור המצוי בין שני מרכזי ההכשרה הצבאיים והאזרחיים של הסוכנות למחקרים מדעיים, משמש מובלעת לאין סוף יחידות מחסני חירום ומאובטח באמצעות סוללת טילי נ"מ מתקדמים. מרבית מהערכות שפורסמו בעקבות הדיווח הצביעו על כך שהתקיפות באזור המרכז בג'אמרייה כוונו כנגד מתקני הנשק הכימי והביולוגי. לפי דיווח אחד, הושמד מרכז המחקר ודיווח אחר רמז כי יעד התקיפה היתה שיירת נשק שהתארגנה במקום ויועדה להעביר נשק מתקדם (כנראה מערכות נ"מ רוסיות מדגם SA-17) ואולי נשק כימי או ביולוגי לידי - החיזבאללה. בחינת צילומי לוויין שבוצעו לפני התקיפה, מאשרת את הדיווח כי התקיפה באזור ג'אמרייה כוונה כנגד שיירת משאיות (כעשר לערך) ומלווים שהתארגנה לתנועה ברחבת החנייה של בית הספר של הכוחות המיוחדים המצוי על ציר תנועה מרכזי המקשר בין כביש דמשק למעבר הגבול אל מסנע בלבנון.

האם נמצא האקדח המעשן? 

בישראל, לה מיוחסת התקיפה על פי פרסומים זרים, הגדירו במפורש קו אדום למספר התרחשויות שיחייבו את חיל האוויר לפעול בסוריה: חשש לנפילת נשק בלתי קונבנציונאלי לידי גורמים עויינים כדוגמת חיזבאללה או גורמי ג'יהאד. העברת אמצעי לחימה מתקדמים (טילי ים,נ"מ וקרקע קרקע, מערכות ל"א) ממחסני החירום של סוריה לידי החיזבאללה. ניוד של אמצעי לחימה בלתי קונבנציונאליים בצורה שעלולה לסכן אותם בהתאם לתמונת הלחימה האזורית.

אם כך, תקיפה ליד מרכזי האמל"ח והנשק הכימי של אסד הצריכה איזשהוא אקדח מעשן שיחבר בין גורמי טרור כדוגמת חיזבאללה לאמצעי הלחימה שהסורים נערכו לשנע מאחד המתקנים הביטחוניים בפרבר ג'אמרייה. מדובר באזור תעשייה קטן אשר משמש מספר חברות ובהן גם חברה ליבוא/יצוא העוסקת בשינוע מטענים ימיים וקרקעיים העושים דרכם מנמלי לטקייה וטרטוס אל מחסני החברה, הממוקמים כמאתיים מטר משער הכניסה לביה"ס של הכוחות המיוחדים.

החברה מפעילה 32 משאיות מהסוג הדומה לאלו שנפגעו והוצגו בצילומי הטלויזיה הסורית. באתר החברה מצויין כי החברה משנעת סחורות החל ממזון ודרך צינורות מתכת אל שטח לבנון העובר דרך הבקעה הלבנונית הנמצאת בשליטת החיזבאללה. בין בעלי החברה, אזרחים ממוצא לבנוני שהתחנכו בבירות. בתנאי העסקה של החברה נדרשים המועמדים לציין באם הם פלשתינים, לבנונים או סוריים. לא ברור באם יש קשר לתקיפת שיירת המשאיות שהתארגנה בחניון הצבאי הסמוך אך להוציא מכלל אפשרות כי במקום פועלת פלטפורמה אזרחית, המשמשת כיסוי להברחות אמצעי לחימה ממחסני החירום של צבא סוריה, לידי החיזבאללה.

You might be interested also