הפללת חיזבאללה – המשמעויות והאם יש כאלה?

הטלת האחריות לפיגוע בבורגאס על החיזבאללה, על ידי שלטונות בולגריה, היא חשובה, אבל ממש לא מספיקה. רק נקיטת פעולה נרחבת ומשמעותית של כלל הגורמים תוכל לייצר הרתעה שאולי תמנע את הפיגוע הבא

הפיגוע בבורגאס בבולגריה ביולי 2012 שבו נהרגו חמישה אזרחים ישראלים, היה אירוע נוסף ברצף של אירועים "מוצלחים" פחות מבית מדרשם של האיראנים ועושה דברם בלבנון – ארגון חיזבאללה.

המוטיבציה לייצר פיגועים בחו"ל כנגד מטרות יהודיות וישראליות נשען על הצורך העמוק לבנות משוואת הרתעה חדשה מול מדינת ישראל על רקע גל אירועים שנתפס בעיני האיראנים וחיזבאללה כמחייב תגובה.

מבחינתם, רצף האירועים, מחיסולו של עימאד מורניה, דרך מדענים "שסיימו" עם תרומתם לפרויקט הגרעין האיראני ועוד כהנה וכהנה אירועים שיוחסו לישראל, חייבו יצירת משוואת הרתעה בבטן הרכה של מדינת ישראל בדמות הנציגויות הישראליות בחו"ל, כמו גם התיירות הישראלית וקהילות יהודיות הפזורות ברחבי העולם.

הפרסום של ממשלת בולגריה המצביע על החיזבאללה כאחראי לפיגוע איננה מעלה ואיננה מורידה מכלל ההתעלמות האירופאית ממעללי האיראנים וחיזבאללה בפעילות טרור ברחבי העולם.

מדינות אירופה, ברובן, משתתפות באמצעות הכוחות החשאיים שלהן במאבק בארגוני הטרור ובכללם חיזבאללה, אולם אין די בכך. על מנת להיאבק בטרור באופן יעיל אין להסתפק בהצהרות כתובות של גורמי חקירה המטילים את האחריות על חיזבאללה ושולחיהם, מילים, חרף משקלן אינן תחליף לעשייה רצופה ובלתי מתפשרת כנגד מבצעי הטרור ושולחיהם.

אינני ממעיט בערכה של הצהרת ממשלת בולגריה, אולם חיוני לראותה בהקשר הרחב. הטרור האיראני והחיזבללאי אינו מורתע בשלב זה באופן שימנע את הפיגוע הבא.

בשנים האחרונות נחשפו, סוכלו, נעצרו ונשפטו פעילים רבים של מנגנון פיגועי החוץ של האיראנים ושל חיזבאללה ברחבי אירופה ואסיה, ובכל זאת פעילותם לא פסקה. אם מכלול הפעילות לעיל לא הרתיע את גורמי הטרור להמשיך לתכנן ולהוציא לפועל פיגועי טרור, הרי שהודעה רשמית של שלטונות בולגריה ודאי לא תשנה את התמונה. על מנת להתמודד עם איומי הטרור המוצגים לעיל נדרשת פעולה הרבה יותר נרחבת (בכמות המשתתפים בה ובמגוון הפעולות הכלולות בה).

רק מנעד רחב של פעילות תוכל להתחיל לייצר את ההרתעה שתדחה את פעולת הטרור הבאה. מגוון הפעילות חייב לכלול את מרכיב ההגנה והאבטחה של הגורמים המדינתיים (זו אחריותם!) על תיירים ישראליים, הקהילות היהודיות בתחומם, והנציגויות הרשמיות. כהשלמה נדרשת גם פעילות אבטחה שלנו בעצמנו (תוך תיאום עם גורמי שמירת החוק במדינות המארחות).

מרכיב משמעותי נוסף הוא התפיסה הקואליציונית - קרי שילוב רחב ככול שניתן של מדינות "נורמליות" שייקחו חלק במאבק הבלתי מתפשר בטרור העולמי במגוון רחב של תחומים - מימד משפטי, לחימה בכספי טרור, שיתוף מרבי במאגרי מידע ועוד.

לצד כל אלו חייבים לבוא צעדי ענישה מעשיים בלתי פרופורציונאליים בעליל-לדוגמא, איראן כמדינה מובילת טרור חייבת לחטוף הגבלות משמעותיות ביכולות מטוסיה לנחות בשדות תעופה, כך גם ספינותיה ואל לנו לוותר למדינת לבנון שכזכור חיזבאללה הוא רכיב בממשלתה.

אולם המרכיב המשמעותי ביותר היא הפעולה הישירה כנגד כל המשתתפים ביצור טרור. מבלי להיכנס לפרטים מיותרים, האמצעי היעיל ביותר למנוע את פעולת הטרור הבאה ובעתיד אולי גם להרתיע את מתכנניה, היא הפעולה הישירה ללא "מתווכים" שתכליתה לנטרל את כל שרשרת הפעילות הטרוריסטית, החל מהמתכננים, המשלחים, המבצעים, האנשים הטכנולוגיים, המממנים, וכל מי שידו במעל. יתרה מזו, גם תומכיהם צריכים לדעת שהם עלולים להיפגע מעצם הקשר שלהם לגורמי הטרור.

אמנם תמיד קיים סיכוי שפעילות אנטי טרוריסטית שלנו "תייצר" סיבות לפעול נגדנו, אולם, בבחינה יותר עמוקה של שורשי הטרור הג'יהאדיסטי מבית המדרש האיראני והחיזבללאי נדמה לי שכבר מזמן ברור לכולנו, אם כי קצת פחות לעולם, שהם אינם זקוקים לתירוץ כדי לפעול נגדנו באשר אנחנו.

לכן מבלי להמעיט מערך הגילוי הבולגרי על מבצעי פעולת הטרור בבורגאס, משם לא תבוא הישועה. רק באמצעות נקיטת פעולה נרחבת, יתכן שנייצר הרתעה שתהיה משולבת גם עם ענישה שתצמצם את האיום.

==

תא"ל (מיל') ניצן נוריאל, הוא ראש המטה ללוחמה בטרור לשעבר. נוריאל שירת בצה"ל קרוב ל-30 שנה והיה בין היתר מח"ט "עודד", נספח זרוע היבשה בוושינגטון וראש חטיבת קשרי חוץ באגף המבצעים של המטכ"ל

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית