ארה"ב: כן, להתקפות מנע בסייבר

ביקורת משפטית שהגיע לידי הניו יורק טיימס קובעת כי נשיא ארה"ב יכול להורות על התקפת סייבר מונעת נגד מדינה שלא הוכרזה עליה מלחמה
(shutterstock.com)

ביקורת משפטית סודית הגיעה למסקנה שלנשיא ארה"ב יש סמכות להורות על התקפות סייבר מונעות (preemptive cyber strikes) אם יש לארצות הברית ראיות מהימנות על התקפה דיגיטלית גדולה נגדה באופק, כך על פי דיווח של הניו יורק טיימס מיום שני האחרון.

בצטטו גורמים עלומי שם הכרוכים בביקורת, אמר העיתון כי המדיניות החדשה גם קובעת כיצד סוכנויות המודיעין יכולות לבצע את החיפושים של רשתות מחשבים בחו"ל לסימנים של התקפות אפשריות על ארצות הברית, ואם הנשיא יאשר, לתקוף את היריבים עם קוד הרסני - גם אם אין עליהם הכרזת מלחמה.

הביקורת באה בזמן שמשרד ההגנה האמריקני אישר הרחבה של פי חמישה מכוח ה-cybersecurity בשנים הקרובות, במטרה להגביר את יכולתו להגן על רשתות מחשבים קריטיות. הוושינגטון פוסט דיווח כי הפיקוד של מחלקת הסייבר, שמונה כיום צוות של כ 900, יורחב ל- 4900 חיילים ואזרחים. בנובמבר האחרון, הודה שר ההגנה האמריקני, ליאון פאנטה, כי ארה"ב זקוקה לסיוע פיננסי נוסף וכן בהון אנושי כדי להתמודד עם ההגנה בסייבר.


חומרת האיום כבר הודגשה על ידי שורה של פיגועי חבלה, כולל אחד שבו היה בשימוש וירוס שגנב נתונים מלמעלה מ -30,000 מחשבים בחברת נפט ממשלתי סעודית בקיץ האחרון. לדברי הטיימס, ג'ון ברנן, שהיה מועמד לנהל את סוכנות הביון המרכזית, מילא תפקיד מרכזי בפיתוח המדיניות של הממשל לגבי ההגנה בסייבר.

ידוע שאובמה אשר את השימוש בכלי נשק בסייבר (cyberweapons) רק פעם אחת, כאשר הוא ציווה על סדרה של התקפות סייבר נגד מתקני ההעשרה הגרעיניים של איראן. לפי העיתון,  המבצע ששם קוד שלו “משחקים אולימפיים”, החל בפנטגון כאשר ג'ורג' בוש היה עדיין נשיא. ההתקפות על איראן מראות כי תשתית של אומה יכולה להיהרס בלי להפציץ אותו או לשלוח במחבלים, נאמר בדו"ח.

פקיד אמריקאי בכיר אמר כי אחד הסוקרים שקבעו כי כלי הנשק בסייבר היו כה חזקים, ובדומה לשימוש בנשק גרעיני, גם בהם צריכים להשתמש רק בפיקודו הישיר של המפקד עליון, ציין הטיימס. החוק הבינלאומי מאפשר לכל מדינה להגן על עצמה מפני איומים, וארצות הברית החילה את ההיגיון הזה על שימוש בהתקפות מנע, ציין העיתון.

תחת ההנחיות החדשות, הפנטגון לא יהיה מעורב בהגנה נגד התקפות סייבר רגילות נגד חברות או יחידים בארה”ב, אמר הטיימס. זו אחריות שנופלת על המשרד לביטחון פנים. הצבא יהיה מעורב רק במקרים של התקפות סייבר גדולות בתוך ארצות הברית, ציין העיתון.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית