איראן תפעיל צנטריפוגות מתקדמות - משמעויות

הודעת איראן לסבא"א על כוונתה להתקין צנטריפוגות במפעל העשרת האורניום בנטאנז עדיין עמומה. אמנם אין בהפעלת צנטריפוגות אלה קפיצת דרך טכנולוגית, אך תהא זו עליית מדרגה בהתקדמות איראן לקראת נשק גרעיני

על פי סוכנות רויטרס (31 בינואר 2013), איראן הודיעה במכתב לסבא"א על תוכניתה להתקין ולהפעיל במפעל העשרת האורניום העיקרי שברשותה, ליד נתנז, צנטריפוגות מדגם מתקדם. בדיווח לא נכללו פרטים על מהות הדגם המתקדם ועל כמות הצנטריפוגות שבכוונת איראן להתקין.

אולם חרף המידע העמום שבדיווח רויטרס, דו"חות סבא"א מהמחצית השנייה של 2012 עשויים לשפוך אור במידת מה על תכנית הצנטריפוגות המתקדמות של איראן. איראן פיתחה בשנים האחרונות שני דגמים מתקדמים של צנטריפוגות: IR-2m, שהינו דגם הצנטריפוגה האיראנית מדור שני, וכן IR-4 - דגם דור רביעי. הגליל המסתובב (רוטור) בדגם IR-1, הצנטריפוגה האיראנית מהדור הראשון, שהינו החלק העיקרי בצנטריפוגה, מיוצר מנתך אלומיניום. אולם, הרוטור שבדגמים המתקדמים אינו מתכתי אלא מיוצר מסיבי פחמן. אכן, באחד מתצלומיו של נשיא איראן, אחמדינג'אד, כנראה בעת שביקר במפעל לייצור רכיבי צנטריפוגות, הוא נראה אוחז בידיו רוטור צנטריפוגה עשוי סיבי פחמן. השימוש בסיבי פחמן מאפשר להגדיל את קוטר הרוטור ואף להגביר במידה רבה את מהירות סיבובו, וכתוצאה מכך להגדיל בשיעור ניכר את תפוקת הצנטריפוגה. אמנם, לפחות בהיבט האיראני, הצנטריפוגות IR-2m וכן IR-4 הינן מתקדמות, אך לאמיתו של דבר, הטכנולוגיה שעליה הן מתבססות פותחה בעיקר בשנות השבעים והשמונים של המאה הקודמת. הן, במידה רבה, תעתיקי צנטריפוגה פקיסטאנית מדור שני, P-2, אשר כשלעצמה מבוססת על תכנון (design) גרמני. זאת, כשם שדגם IR-1 הינו תעתיק של הצנטריפוגה הפקיסטאנית מדור ראשון, P-1. אשר מבוססת על תכנון הולנדי.

הידע הטכנולוגי בתחום הצנטריפוגות נמכר לאיראן בסוף שנות השמונים ובמהלך בשנות התשעים על ידי המדען הפקיסטאני ד"ר עבדול קאדיר ח'אן. ד"ר ח'אן רכש את הידע בתחום זה כשעבד במכון מחקר הולנדי, אשר נטל חלק בפרויקט הצנטריפוגות URENCO, שהוקם בבעלות משותפת של גרמניה, בריטניה והולנד. באמצע שנות השבעים חזר ד"ר ח'אן לפקיסטאן, לאחר שהעתיק בעורמה את תכניות URENCO והבריח אותן לארצו. לא מן הנמנע כי ידע טכנולוגי מפורט שתרם לפיתוח הצנטריפוגות האיראניות המתקדמות זלג לאיראן מפרויקט הצנטריפוגות העיראקי באמצעות סוכני מודיעין איראניים שפעלו בעיראק לפני מלחמת המפרץ הראשונה (אוגוסט 1990) ואחריה.

הצנטריפוגות שעיראק פיתחה לפני 1990 היו מבוססות אף הן על דגם הצנטריפוגה הגרמני, על פי תכניות שרכשה בחשאי ממומחים גרמניים. מכל מקום, הפעלת הצנטריפוגות המתקדמות עשויה להיות מבחינתה של איראן עליית מדרגה, בכך שתגדיל משמעותית את כושר העשרת האורניום שלה. להערכתו של דייויד אולברייט, מנהל המכון היוקרתי ISIS מוושינגטון, אשר העוסק בהערכות מודיעיניות בסוגיית תפוצת הגרעין בעולם, תפוקת דגמי הצנטריפוגה המתקדמים של איראן גבוהה פי חמישה מזו של דגם IR-1. על פי דו"חות סבא"א, במתקן החלוץ (pilot plant) של מפעל נטאנז כבר מותקנות זה זמן מה צנטריפוגות מדגמים מתקדמים. נכון למחצית השנה האחרונה, חלקן פועלות כשהן מוזנות בגז UF6. סטאטוס צנטריפוגות אלה, נכון לאוגוסט 2012, היה כלהלן: קסקדה קטנה וניסיונית של 10 צנטריפוגות מדגם IR-4 אשר הופעלה מפעם לפעם לשם ביצוע בדיקות ומדידות; קסקדה נוספת של 123 צנטריפוגות IR-4, שהותקנו בה אך לא הופעלו; וכן קסקדה שלישית בת 162 צנטריפוגות IR-2m, שהותקנו בה אך לא הופעלו.

בעבר הכילו הקסקדות האיראניות 164 צנטריפוגות, אולם בקסקדות החדשות, על פי תכנון מחודש, 174 צנטריפוגות. סביר אפוא, כי הודעתה האחרונה של איראן לסבא"א באה על רקע הניסיון הרב נרכש בנטאנז ניסיון רב בהפעלה ניסיונית של הצנטריפוגות המתקדמות, וכי בראיית איראן הגיעה העת להפעלתן הסדירה בהיקף תעשייתי. הודעתה האחרונה של איראן לסבא"א היא כנראה עמומה. אין בה פירוט על מספר הצנטריפוגות המתקדמות שבכוונתה להפעיל בקרוב. גם לא נמסר בה מהו שיעור העשרת אורניום שיתבצע באמצעותן. גם בדו"חות סבא"א פורסמו עד כה אין מידע על כמות הצנטריפוגות מהדגמים המתקדמים שיוצרו על ידי איראן עד עתה, וכן על כושר הייצור של המפעלים האיראניים אשר מייצרים ומרכיבים את הצנטריפוגות.

מכל מקום ניתן להניח, כי איראן תפעיל בעתיד הקרוב לפחות את שתי הקסקדות בנתנז אשר בהן כבר הותקנו מרבית הצנטריפוגות המתקדמות – שייתכן והתקנתן המלאה כבר נסתיימה, או שתסתיים בקרוב. אפשר שהדברים יתבהרו בדו"ח סבא"א שיצא לאור בחודש הקרוב.

**

סא"ל (מיל') ד"ר רפאל אופק הוא מומחה לפיזיקה והטכנולוגיה של הגרעין. בעברו הוא שירת בקהיליית המודיעין הישראלית כחוקר ומנתח בכיר  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית