צה"ל מקים "גבול חכם" מול סוריה

מערכת רב סנסורית ("מר"ס") תצמצם בעשרות אחוזים את כוח האדם הנדרש לתצפית על השטח ברמת הגולן

צה"ל מקים "גבול חכם" מול סוריה

צה"ל החל בהקמתו של מכשול הגבול "החכם ביותר בעולם" – מול סוריה. הפרויקט מבוצע על ידי חברת אלביט מערכות, ועלותו מוערכת בכרבע מיליארד שקל (למעלה מ-60 מיליון דולר).

על הקמת מכשול גבול חדש בחזית רמת הגולן, מול סוריה, הוחלט כבר במהלך שנת 2011, בעקבות התרופפות השלטון המרכזי בסוריה, והחשש כי לאחר נפילת משטר בשאר אסד יתבססו כוחות ג'יהאד עולמי מן הצד הסורי של רמת הגולן. החשש מהשלכות מלחמת האזרחים בסוריה על המצב הביטחוני לאורך גבול רמת הגולן, שנחשב השקט ביותר מאז שנת 1974 (שקט מוחלט השתרר שם חודשים ספורים אחרי סיום מלחמת יום הכיפורים) התעצם, כאשר מאות סורים ניסו לחצות את גדר הגבול מול ישראל ב"יום הנאכבה" לציון הקמת מדינת ישראל והאסון הפלשתיני, ב-15 במאי 2011.

במהלך שנת 2012 כבר הוקמה גדר חכמה לאורך 9 קילומטרים בגבול רמת הגולן, וכמו כן חודשו שדות מוקשים לאורך רמת הגולן. במהלך שנת 2013 תוקם מערכת הגנה משוכללת לאורך 60 קילומטרים. מדובר בגבול הראשון בעולם שיהיה מבוסס על היתוך מידע: מערכת רב סנסורים (מר"ס) תשדר כמות רבה של נתונים אל מרכז שליטה מרכזי, שיידע לנתח את הנתנוים בצורה מוחשבת, בין היתר על סמך הכרת שגרת הפעילות לאורך הגבול, וזיהוי כל סימן מחשיד שחורג מן השגרה הזו.

הפעלת המערכת תחסוך את הצורך להעסיק עשרות חיילות מודיעין שדה כתצפיתניות. כמות כוח האדם הנדרשת להפעלת "מר"ס" תהיה נמוכה בעשרת אחוזם מן המקובל בגבולות אחרים והנתונים אמורים להתקבל מן השטח גם בתנאי מזג אוויר קשים, 24 שעות ביממה.

**

הכתבה המלאה וידיעות רבות נוספות, בגיליון 12 של המגזין ישראל דיפנס, היוצא לאור בימים הקרובים

You might be interested also