מהו המתקן שסוריה הודתה כי הותקף?

על רקע הדיווחים על תקיפה ישראלית אפשרית בסוריה, והודאת הצבא הסורי כי מתקן "מחקר" הותקף, רונן סולומון מעניק הצצה למתקני המרכז. מדובר באחד המתקנים השמורים ביותר במדינה, המוקף סוללות טילי נ"מ מתקדמים

דובר הצבא הסורי הודה אמש כי מטוסי חיל האוויר הישראלי התקיפו מתקן צבאי בשטח המדינה. על פי הודאתו של דובר הצבא, המתקן שהותקף הוא המרכז הצבאי למחקר ופיתוח אמצעי לחימה.

המתקן הוא חלק מקומפלקס צבאי הכולל בתי ספר, ימ"חים, שטחי אימונים לכוחות מיוחדים, מרכז אמצעי תקשורת של חברה סורית-קוריאנית ובית הספר הטכנולוגי הגבוה השייך לסוכנות הסורית למחקרים מדעיים האמונה על פיתוח הנשק הבלתי קונבנציונאלי ובראשו ארסנל הנשק הכימי והביולוגי. הקומפלקס הצבאי השוכן בצמוד לשכונת ג'אמריה, מוגן באמצעות סוללות נגד מטוסים מתוצרת רוסיה.

אבל במה בעצם מדובר? רונן סולומון מעניק סקירה נרחבת של המתקן, שעל פי הפרסומים הותקף על ידי מטוסי חיל האוויר הישראלי.

הסוכנות הסורית למחקרים מדעיים (SSRC), שם תמים לגוף העל העוסק במחקרים צבאיים סודיים ביותר, נוסדה בשנת 1971 ופעלה בשמות שונים מול גופי מחקר וגורמים עסקיים במערב, עד שזוהתה בידי המודיעין האמריקאי והמודיעין הצרפתי על סניפיה השונים בעיר דמשק ובעיר התעשייתית חאלב. בראש SSRC עומד בעשר השנים האחרונות ד"ר אמר ארמנאזי, מהנדס מחשבים בהשכלתו. הנשיא אסד פגש לראשונה את ארמנאזי כשעמד בראש החברה הסורית למחשבים.

לצידו, בכירי הסוכנות, המשמשים במקביל כדירקטורים משותפים בגופים האחרים של המערכת הלאומית להשכלה ולמחקרים מדעיים. אחד מהם הוא חאלד אל-עזאם המופיע לצידו בתמונה בעת ביקור אצל עמיתם לשעבר בארגון, עימד מוסטפא,שגריר סוריה בארה"ב שניהל בעברו את המוסד הגבוה להכשרת עובדי הסוכנות.

פיתוח נשק כימי וביולוגי

המוסד הגבוה להכשרת עובדים למקצועות המדעיים (HISAT) הוא בעצם בית הספר הגבוה להכשרת עובדי הסוכנות על מגוון פעילויותיה. בין השאר עוסק המוסד בהכשרת מהנדסי מכונות ואלקטרוניקה, מהנדסי תוכנה, מהנדסי אווירונאוטיקה, מומחי ביולוגיה וכימיה וכו'. SSRC פועלת בכפיפות ישירה לנשיא אסד ומעמדו של ראש הסוכנות מקביל למעמד שר בכיר בממשלה בשל היקף הגופים הכפוף למרותו והחשיבות בעשייה הלאומית. ראש הסוכנות הסורית למחקרים מדעיים משמש גם אחד הדירקטורים בוועדת ההיגוי של המועצה העליונה למחקרים מדעיים לצידו של ראש הסוכנות הסורית לאנרגיה אטומית.

SSRC הוא גוף עצום המעסיק עשרות אלפי עובדים במגוון מחלקות המכסות את כל תחומי הטכנולוגיה והפיתוח המדעי שיש להם השלכות צבאיות. מעניינות במיוחד הן המחלקות הגרעיניות,"המעבדה לאימונולוגיה - מחקר מערכות חיסוניות", שם מפתחת סוריה את הנשק הביולוגי שלה לצד המעבדה לחקר הסביבה. בתמונות מאל-ספיר ניתן לזהות בבירור את מגדלי הקירור המיוחדים המאפיינים מתקנים לייצור נשק כימי. מדובר בתהליך מורכב בו יש צורך להיפטר מחומרים רעילים מאוד הנפלטים אגב תהליך הייצור של הנשק הכימי, לכן לקרר את המערכת תוך כדי. לשם כך זקוקים למגדלי הקירור הללו.

האתר הייצור המרכזי ביותר הוא אתר "אל-ספיר" בצפון סוריה. באתר הזה מייצרים הסורים נשק כימי מסוג סארין ווי.איקס. באתר הזה הם מאחסנים גם את טילי הסקאד C והסקאד D החדישים שלהם המסוגלים לפגוע בכל שטחה של ישראל. כל אזורי הפיתוח והאחסנה של מתקני הסוכנות מוגנים בטילים וסוללות טילי קרקע אוויר.

**

המידע אודות הסוכנות נאסף במסגרת תחקיר משותף עם רונן ברגמן בשם : תוכנית האטום של אסד" שהתפרסמה במוסף 7 ימים בעיתון "ידיעות אחרונות" ב - 4 לאפריל 2008 בעקבות תקיפת הכור הסורי. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית