פרשנות: נסראללה ימשיך לנסות להתחמש

על אף התקיפה בסוריה המיוחסת לישראל על פי פרסומים זרים, בישראל מאמינים כי בחיזבאללה ימשיכו לנסות ולהתחמש בנשק מתקדם. פרשנות מיוחדת

פרשנות: נסראללה ימשיך לנסות להתחמש

ישראל איימה בעבר כי תהיה נחושה למנוע מחיזבאללה להצטייד בנשק שובר שוויון אסטרטרגי שמקורו ממחסני הצבא הסורי המתפורר, אבל ספק אם תקיפה כמו זו שיוחסה לחיל האוויר אתמול תמנע מחסן נסראללה להגשים את חלומו: להיות ראש ארגון הטרור הראשון בעולם המצטייד בנשק ברמה של מעצמה צבאית.

על פי פרסומים זרים, מטוסי חיל האוויר תקפו ביום שלשום בלילה, הפרסומים באים על רקע מסרים חד-משמעיים שישראל העבירה לאורך כל התקופה האחרונה לפיהם העברת נשק בעל משמעויות אסטרטגיות לידי חיזבאללה הוא בגדר חציית קו אדום. המסרים נועדו למנוע העברה של נשק כימי ממחסני הצבאי הסורי אבל גם העברה של נשק נ"מ מתקדם ביותר מסוג SA 17 שסופק למשטר אסד על ידי רוסיה גם לאחר פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, למרות שישראל ביקשה ממנה שלא תעביר את הנשק המתקדם, העלול להקשות מאוד על חיל האוויר בפעילותו.

וזה לא הכל: בישראל יש חשש כבד גם מכך שעל רקע הכאוס בסוריה צבא אסד יעביר לחיזבאללה גם טילי חוף-ים מתקדמים ביותר מסוג "יאחונט." מדובר בטיל בעל טווח של מאות קילומטרים, דיוק רב ומהירות גבוהה ממהירות הקול. טיל כזה בידי חיזבאללה עלול לאיים על ספינות חיל הים וגם על אסדות קידוח הגז מול חופי הים התיכון בצפון. ישראל גם חוששת כי יעברו ללבנון מסוריה גם טילי קרקע-קרקע מתקדמים בעלי הכוונה של ג'י.פי.אס, כולל טליי סקאד D משופרים ורקטות M-600 מדויקות מתוצרת סוריה.

בישראל קיימת כבר מזמן ההנחה שכל נשק מתקדם שנמצא בסוריה יגיע במוקדם או במאוחר גם לחיזבאללה. כך טילי נ"ט מסוג "קורנט" שסופקו בעשור שעבר על ידי רוסיה, הועברו ללבנון וגרמו עשרות הרוגים לצה"ל במלחמת לבנון השנייה מלחמת האזרחים בסוריה והתפוררות צבאו של אסד רק הגבירו באחרונה את החשש כי נשק מתקדם ביותר יעשה את דרכו מלבנון: ההערכה הייתה כי נסראללה מעוניין להעביר ללבנון נשק השייך לארגונו, שאוחסן באופן קבוע על אדמת לבנון, מתוך הנחה ששם ישראל לא תתקוף כדי להשמיד אותו. נסראללה חושש כי כוחות מורדים במשטרו של אסד הם שישתלטו על הנשק הזה, אם לא ימהר לשים את ידו עליו. בנוסף יש חשש בישראל כי נשק רב ממחסני הצבא הסורי הנבזזים יגיע ללבנון.

בימים האחרונים רבו הסימנים לכך שבצפון נושבות רוחות מלחמה. ביום רביעי שעבר, שעות אחדות לאחר הבחירות, התכנס הקבינט הביטחוני לישיבה דרמטית. מאז התכנסו שרים בקבינט, בהרכבים כאלה ואחרים, למפגשים נוספים. בתקשורת פורסם כי ראש המטה לביטחון לאומי, אלוף יעקב עמידרור, יצא למוסקבה, ואילו על פי פרסומים בארה"ב, ראש אמ"ן, אלוף אביב כוכבי, יצא לפגישות עם מקביליו בוושינגטון. גם בצה"ל ניכרו סימני דריכות רבה, בפריסת שתי סוללות "כיפת ברזל" בצפון, ליד צפת וליד חיפה, לראשונה זה זמן רב.

גורמים בישראל לא הסתירו לאורך כל החודשים האחרונים את נחישותם למנוע העברת נשק מתקדם מסוריה ללבנון. מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, דיבר על הסכנה הזו בכנס פומבי שנערך שלשום. תקיפה בסוריה אינה אירוע חסר תקדים. בעשור האחרון יוחסו לישראל, בתקשורת הזרה, תקיפות של מחנות אימונים ליד דמשק (בתגובה לפיגוע של הג'יהאד האיסלאמי בחיפה) תקיפה של מפקדות אחרות ואף חיסול עימאד מורניה, שבוצע בלב הבירה הסורית.

כמובן שבכירים ישראליים לקחו באופן בלתי פורמלי אחריות על תקיפת הכור הגרעיני הסורי בדיר א-זור, שבוצעה ב6- בספטמבר 2007. במידה רבה אפשר להשוות את התקיפה של שיירת הנשק שלשום, שמיוחסת לישראל, לא לתקיפת הכור אלא לתקיפות של מאגרי נשק בסודן הרחוקה, המיוחסות לישראל מפעם לפעם. בשני היעדים מדובר במבצעים שנועדו לעכב התעצמות. סוריה, גם במצבה העלוב, היא בת-ברית מרכזית של איראן, שעל רקע המתיחות הבהירה בשבת האחרונה כי תראה כל תקיפה בשטח סוריה כתקיפה בשטחה. כמובן שגם חיזבאללה עלול להגיב על פגיעה בנשק שמיועד לו.

על רקע הפרסומים ועובדות אלה הייתה אתמול כוננות עליונה בצפון. עם זאת, כל ההערכות היו כי תקיפה, שהייתה או לא הייתה, לא תוביל לסיבוב לחימה מיידי בצפון: ארסנל הנשק של חיזבאללה נבנה בראש ובראשונה לקראת היום שבו ישראל תתקוף באיראן ולא כמענה לתקיפת שיירת נשק, חשובה ככל שתהיה. לא מן הנמנע כי יהיו נסיונות שיגור של רקטות לעבר ישראל, אבל ספק אם ארגון חיזבאללה ייקח על כך אחריות פורמלית. בכל מקרה, המצב המתוח בצפון יישאר לפחות למשך כמה ימים נוספים.