דיווח: ישראל תקפה משלוח של טילי SA-17 נגד מטוסים

סוכנות הידיעות AP מצטטת גורמי ביטחון שטוענים כי מטרת התקיפה הישראלית בגבול סוריה-לבנון הייתה שיירת נשק שנשאה טילי נ"מ מתקדמים

גורמי ביטחון מהמזרח התיכון מצוטטים על ידי סוכנות הידיעות AP כשהם טוענים כי מטוסי חיל האוויר הישראלי תקפו בגבול סוריה-לבנון שיירת נשק שבה ככל הנראה היה משלוח של טילי SA-17, טילי נ"מ מתקדמים. על פי הדיווח המשלוח היה מיועד כנראה לארגון חיזבאללה. מדובר בנשק מתקדם ביותר אשר נרכש על ידי סוריה לפני מספר שנים.

טילי הנ"מ מדגם SA-17 הם טילים מתקדמים בעלי חתימת מכ"ם נמוכה, מה שמקשה על הפגיעה בהם. יש להם טווח של כ-25 ק"מ ובחיל האוויר רואים בהם סכנה לחופש הפעולה של חיל האוויר באזור.

מוקדם יותר דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס כי מטוסי חיל האוויר הישראלי תקפו מטרה בגבול סוריה-לבנון. אתר האינטרנט האמריקאי "אל-מוניטור" מדווח במקביל כי מדובר היה בשיירת נשק באזור הגבול. צבא לבנון דיווח כי ארבעה מטוסי חיל האוויר הישראלי חגו מעל שמי דרום לבנון בשעות הלילה. בימים האחרונים גוברת המתיחות סביב נושא העברת נשק מתקדם מסוריה לארגונים כגון חיזבאללה. בתחילת השבוע אף הוצבו סוללות של מערכת ההגנה "כיפת ברזל" באזור הצפון במטרה להגן על האזור מפני ירי אפשרי של רקטות. בצה"ל ובחיל האוויר לא מתייחסים לידיעות.

בישראל יש חשש אמיתי מנפילה של נשק מתקדם ביותר לידי החיזבאללה בלבנון. הנשק המתקדם סופק למשטר אסד על ידי רוסיה גם אחרי פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, למרות בקשות של ישראל מרוסיה שלא תעביר את הנשק המתקדם, שעלול להקשות מאוד על צה"ל בפעילותו. וזה לא הכל: בישראל יש חשש כבד גם מכך שצבא אסד יעביר על רקע הכאוס בסוריה טילי חוף ים מתקדמים ביותר מסוג "יאחונט" לידי חיזבאללה. מדובר בטיל בעל טווח של מאות קילומטרים ודיוק מירבי, ומהירות שעולה על מהירות הקול. טיל כזה בידי חיזבאללה עלול לאיים מאוד על אוניות חיל הים ואף על אסדות הקידוח של הגז מול חופי הים התיכון בצפון.

חשוב להבין כי הנושא מטריד לא רק את ישראל: גם לארצות הברית יש עניין עצום למנוע את העברת הנשק הכימי הסורי לידי גורמים כמו חיזבאללה או הגי'האד העולמי. גם לצבא האמריקאי יש ככל הנראה תכניות צבאיות כיצד למנוע זאת, אבל ספק אם הוא יכול לממשן, במיוחד בעיתוי של חילופי משטר בוושינגטון. בצה"ל חוששים מזה זמן רב, כי מלחמת האזרחים בסוריה תתגלגל לכדי מלחמה שתכלול גם את ישראל, ובהחלט ייתכן שאקדח האיומים שנשלף שוב ושוב ייאלץ לירות בסופו של דבר. או שישראל תשלים עם העברת הנשק האסטרטגי לידי חיזבאללה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית