וינר והרפז סיבכו את אשכנזי

החלטת היועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית נגד אשכנזי ואל"מ וינר עלולה להוביל להסתבכות של הרמטכ"ל לשעבר בחשדות של קנוניה

סא"ל (מיל') בועז הרפז ואל"מ ארז וינר סיבכו מאוד את הרמטכ״ל לשעבר, רא״ל גבי אשכנזי, בעדויות מאוחרות שמסרו בפרשה המכונה ״מסמך הרפז״. החלטת היועץ המשפטי לממשלה להורות על חקירה פלילית כנגד אשכנזי וקצינים נוספים, שנחשפה אתמול לראשונה, עשויה להתמקד בדברים ששניהם מסרו בחודשים האחרונים.

תזכורת : כאשר פרשת מסמך הרפז נחשפה בראשונה, באוגוסט 2010, שכבו המילואימניק בועז הרפז ועוזר הרמטכל וינר על הגדר, בשביל אשכנזי, שעדיין כיהן כרמטכ״ל. הרפז, שנחקר בזמנו במשטרה, לקח אחריות מלאה על כתיבת המסמך שממנו הצטייר כאילו ליואב גלנט הייתה תכנית סתרים, לכאורה, להכפיש את אשכנזי ולהתמנות לרמטכ"ל.

וינר טען כי נלחם כנגד מזימות שר הביטחון לפגוע במוסד הרמטכ״לות וברמטכ״ל עצמו. שניהם גימדו עד למינימום את חלקו של אשכנזי עצמו בפרשה. חקירת הרפז במשטרה נתקעה מאז במשטרה במשך שנתיים וחצי, שבהם נערכה בדיקת מבקר המדינה.

דו"ח המבקר, שפורסם בחודש שעבר, היה נוקב מאוד כלפי אשכנזי ווינר, וביקורתי מעט פחות כלפי שר הביטחון ואנשיו. בדיעבד, ניתן לקבוע כי נקודת המפנה שהביאה להחלטת היועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית (בניגוד לעמדה הראשונית שלו ושל הפרקליטות) הייתה אי שם בחודש מאי 2012, זמן קצר לאחר פרסום הטיוטה הראשונה של דו"ח המבקר.

באותם ימים, הגיע ללשכת המבקר מסמך מפתיע, בחתימתו של הרפז, שבו חזר בו מדברים קודמים שמסר בפרשה וטען כי מוערבותו של אשכנזי בהפעלתו דווקא הייתה גדולה מאוד. הרפז טען כי היה ״חייל" לכל דבר ועניין של אשכנזי, שהפעיל אותו באופן שיטתי, ואף מידר בחלק מן הדברים את עוזרו ארז וינר. הדברים המאוחרים של הרפז סתרו את העדויות הראשונות שלו במידה כה רבה, עד שהמבקר נמנע מלקבוע איזה מגרסותיו היא הנכונה - הגרסה שהרפז היה רק ידיד רחוק של אשכנזי, כפי שטען בתחילה, או שהיה סוכן שהופעל על ידו ממש.

לא רק אשכנזי

גם ארז וינר טען בחודשים האחרונים, בפנייה לבג״צ, כי הוא מילא הוראות של אשכנזי, אם כי טען כי ״מסמך הרפז״ היה יצירה של לשכת אהוד ברק, אחרי הכל. אהוד ברק, מצד שני, דרש לכל אורך הדרך לבדוק את מעורבתו של אשכנזי בזיוף המסמך - סוגיה שהמבקר העדיף להימנע מלבדוק בעצמו. המלצת מבקר המדינה לשעבר, מיכה לינדנשטראוס, לחקור היבטים פליליים של פרשת מסמך הרפז, ניתנה כבר לפני כחצי שנה, במידה רבה גם על רקע העדות המאוחרת של הרפז.

הפנייה לווינשטיין לא התייחסה לחשדות שעלו גם כנגד אשכנזי על עבירות טוהר המידות, חשדות שכבר נבדקו על ידי המשטרה בתחילת הדרך והופרכו, ואינה קשורה לחקירה בעניינו של אחד ממקורבי אשכנזי לשעבר, בחשד לעבירה אחרת על טוהר המידות (שעדיין בבדיקה). אמש נראה היה כי החקירה כנגד אשכנזי ואנשיו תתמקד בעיקר בשאלה עד כמה הם היו מעורבים בכתיבת מסמך הרפז, אם בכלל, או גרמו לכתיבתו על ידי הרפז בהתאם ל״רוח המפקד״.

במידה שיתברר כי הרפז לא פעל על דעת עצמו, ייתכן שהדבר יוביל לחשדות חמורים כי הייתה קנוניה בלתי חוקית, בראשות אשכנזי, שתכליתה הייתה לסכל את כוונת הממשלה למנות את יואב גלנט לרמטכ״ל. המשטרה רחוקה מהמסקנה הזאת בשלב זה, ובחקירה תהיה תועלת גם אם היא תביא להפרכת החשד הזה התלוי באוויר. החלטת היועץ יכולה להקל על חקירות המתבצעות בצבא עצמו, על ידי המשטרה הצבאית החוקרת וועדת בדיקה בראשות אלוף (מיל') יום טוב סמיה, שכן אשכנזי הוא כיום אזרח, ולמצ״ח אין סמכות לחקור אותו.

החקירה שעליה הוחלט אתמול, יכולה להיות מהירה וחדה, אך בפרשה הזאת כבר הוכח כי כל אבן שנהפכת חושפת תחתיה אינספור שרצים. לכן, זה לא יהיה מפתיע אם היא תלווה אותנו עוד חודשים ארוכים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית