"לא חושב שמחר תהיה פלישה לישראל"

האלוף אמיר אשל נאם בכנס החלל הבינלאומי במכון פישר והתייחס למורכבות האתגרים העומדים בפני ישראל. "היקף הפעילות ומרחב הפעילות שלנו גדל לאין שעור בשנים האחרונות"
האלוף אמיר אשל (צילום: דו"צ)

מפקד חיל האוויר, האלוף אמיר אשל, התייחס בכנס החלל הבינלאומי השמיני שנפתח בהרצליה, למצב המידרדר בסוריה ולאיומים המופנים כלפי ישראל. "אין לנו מושג מה יהיה בסוריה ביום שאחרי, יש שם ארסנל אדיר של נשק סטייס אוף דה ארט וזה על גבולותינו. האתגרים מורכבים, משתנים וזה לא הופך להיות קל יותר. אני לא חושב שמחר תהיה פלישה של דיביזיות לישראל, אבל האיומים מתקיימים במרחבים אחרים שהולכים וגודלים ואנחנו נסמכים על ההישגים שאליהם הגענו במהלך השנים".

הוא המשיך ואמר כי "מסביבנו יש שינויים מרחיקי לכת – עליית טרור והתפרקות מדינות. היקף הפעילות ומרחב הפעילות שלנו גדל לאין שעור בשנים האחרונות. אנחנו נאלצים להתמודד עם אמל"ח מכל הסוגים. תוצרת מערבית ותוצרת מקומית קונבנציונלי ולא קונבנציונלי על הגדר ובעומק, בנוסף לכך ישנם איומים מתהווים בכל עת. אנחנו נמצאים במערכה יומיומית, מערכה שבין מלחמות. אנחנו עובדים ישירות עם המוסד והשב"כ ואמ"ן ומפעילים כל מיני אמצעים.

היכולת של חיל האוויר להגיע למרחקים ובמהירות היא כמעט בלעדית. אפשר להפעיל אותנו מיידית בכמעט כל סיטואציה וכל מרחב. יש לנו מגבלות ודברים שאנחנו לא מסוגלים לעשות, אבל ההישגים בשנים האחרונות של היכולות המאוישות והבלתי מאוישות הם אדירים, ואני לא יכול לפרט אותם".

אשל התייחס גם לחיבור שבין חיל האוויר לתעשיית החלל והוסיף כי "החיבור בין חיל האוויר וצה"ל לחלל הוא חזק וילך ויתחזק מחר. חיל האוויר תלוי ביכולת לנצל את התווך החללי אם מבחינת מודיעין, תקשורת או הגנה. המציאות הכלכלית תגביל אותנו אבל חייבים להשקיע יותר בחלל. נצטרך זאת מאוד בהמשך לטובת הגנה אקטיבית, ושימוש נרחב יותר בתקשורת ומודיעין. צריך להשקיע ביכולות השיגור העצמאיות, ברישות החלל ובסנסורים רבים ומתקדמים, ובתקשורת. חייבים לחזק את שיתוף הפעולה הצבאי והאזרחי, צריך לחבור באופן טוב יותר לגופים אקדמאיים ותעשיות ולהשקיע בחינוך".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית