"חייבים שינוי בתעשיית החלל בישראל"

כנס החלל הבינלאומי השמיני יצא לדרך. ראש מנהלת החלל במפא"ת אמר כי צריך לחתור לפיתוח טכנולוגיה מתקדמת. מנהל מפעל מבת-חלל אמר כי הכיוון כיום הוא הקטנה של לוויינים מבלי לאבד יכולות
(צילום: התע"א)

כנס החלל הבינלאומי השנתי השמיני ע"ש אילן רמון נפתח בציון עשר שנים להתרסקותה של מעבורת החלל "קולומביה". לאחר הטקסים הרשמיים החלו משתתפי הכנס לשרטט את מפת תעשיית החלל הישראלית.

תא"ל (מיל') אמנון הררי, ראש מנהלת החלל, מפא"ת, משרד הביטחון, אמר כי "ההשקעות בחלל הן עסק של הממשלות וצריך להתייעל, אם רוצים לשמור שתעשיית החלל תמשיך להיות דוחפת וטכנולוגיות וקדמה – חייבים לעשות שינוי. לווייני התצפית של מבת-חלל ואל-אופ הם הלוויינים המובילים מסוגם בעולם ואיכותיים. אבל אחרי 20 שנה, התעשיות יודעות לעשות רק סוג אחד של לוויינים. השנים האלה יצרו סט של נורמות והרגלים, אז אם הם יבקשו מהם לעשות לוויין מדעי עם אורך חיים יותר קצר ופחות גיבויים, הם יתקשו בכך".

הררי קרא לניעור בהלך המחשבה בתעשיות הישראלית. "צריך לפעול לצאת מהמסגרת הארגונית הזו. צריך לגייס את טובי האנשים גם מתעשיות אחרות לטובת יזמות, לעשות את כל הפיתוח בתוך הבית ולהימנע מבירוקרטיה מיותרת. אני מאמין שאפשר לעשות קפיצת מדרגה גם בתוך התעשיות הוותיקות. צריך לפתח פיתוחים עצמיים שאותם אח"כ מציעים לשוק ולא על דרישות הלקוח. שת"פ, לוויינים קטנים יותר ועוד".

אחריו נאם עופר דורון, מנהל מפעל מבת־חלל של התעשייה האוירית שאמר כי "חלל וביטחון לאומי הולכים יד ביד בישראל ובמזה"ת. אנחנו צריכים מטריות מסוגים שונים להגן עלינו כאן, והחלל והעומק האסטגטרי שהוא מספק הוא אחד מהם. בארץ קטנה עם שטח שיגור קטן אנחנו חייבים לייצר לוויינים קטנים וקלים עם ביצועים גבוהים. אנחנו עכשיו עובדים על הדור הבא של הלוויינים של רזולוציה 0.5 אך באותו משקל. אם רוצים להגיע לאזורים מרוחקים במזה"ת רצוי לדעת מה מחכה לנו שם. המגמה היא הקטנה, הקטנה והקטנה של לוויינים. אנחנו בונים מנשא של ננו לוויין שאנחנו מקווים שיספק איכות גבוהה יותר בעלות פחותה. אנחנו עובדים עם צה"ל ומשבה"ט – זה מיזם לאומי. אנחנו מקווים להיכנס לתחום חקר החלל ואנחנו עובדים בשת"פ עם סוכנויות חלל ברחבי העולם, ובהן הסוכנויות של צרפת ואיטליה. ולבסוף אנחנו משקיעים בחינוך בתחום החלל והלוויינים שלא פחות חשוב למדינה מאשר בניית לווייני תצפית ומודיעין לטובת ההגנה".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית