רוחות של מתיחות בצפון

בישראל גובר החשש מעתיד מאגרי הנשק הכימי הסורי, במיוחד לאור הידרדרות נוספת במעמדו של הנשיא אסד
(צילום:AP)

האם גורמים בסוריה ניסו להעביר במהלך הימים האחרונים חומרי לחימה כימיים או נשק אסטרטגי אחר לידי החיזבאללה בלבנון, או שפרסומים מתוזמרים שנחשפו אתמול בנדון, נועדו למנוע את ההעברה עצמה? התשובה היא גם וגם. הפרסומים הם חלק ממלחמה פסיכולוגית, אבל יש בהם גם גרעין מוצק של אמת.

ואלה העובדות: החשש מפני העברת נשק כימי ונשק אסטרטגי מן המחסנים של הצבא הסורי ההולך ומתפורר לידי חיזבאללה או גורמי ג'יהאד עולמי הנוטלים חלק במלחמת האזרחים בסוריה, מטריד מאוד את ישראל במהלך החודשים האחרונים. החשש הזה גובר מיום ליום, ככל שגוברות ההערכות שבשאר אסד קרוב לאבד את שלטונו. אתמול בבוקר חשף השר סילבן שלום בראיון בגלי צה"ל כי ביום רביעי שעבר, זמן קצר לאחר הבחירות, התכנסו שרי ה"תשיעייה" - הפורום המדיני-ביטחוני הבכיר של ממשלת בנימין נתניהו היוצאת - לדיון על רקע המצב בסוריה. הפרסום בא לאחר שבסוף השבוע הצהירו גורמים איראנים כי הם יראו כל תקיפה על אדמת סוריה כתקיפתה של איראן עצמה, ועל רקע פרסומים על פרסת סוללת פטריוט של ברית נאט"ו על אדמת טורקיה, קרוב לגבול הסורי, ופריסה של סוללת "כיפת ברזל" בחיפה, לראשונה מזה זמן רב.

אגב, פרסום על כך ששר הביטחון הקדים את שובו מהוועידה הכלכלית בדאבוס, על רקע המצב, היה לא נכון, אבל רצף הדיווחים האחרים מעיד בהכרח על מתיחות גבוהה מאוד בצפון כתוצאה מהחלטה ישראלית שלא להשלים עם העברת נשק אסטרטגי מהמחסנים של הצבא הסורי לידי חיזבאללה או גורמי הג'יהאד העולמי. תשומת הלב ניתנה אתמול בתקשורת העולמית במיוחד לחשש הכבד בישראל מנפילת הנשק הכימי לידי ידיים בלתי אחראיות, אבל יש חשש כבד גם מהעברה של נשק אסטרטגי אחר.

לגבי הנשק הכימי: לצבא הסורי יש לא פחות מ-1000 טון של חומרי לחימה כימיים ומספיק שרק אחוז מזערי מן הכמות הזאת ייפול לידי גורמים השייכים לארגוני הג'יהאד העולמי (ויעשה את דרכו לאחר מכן אל מחוץ לסוריה), כדי לייצר איום טרור חסר תקדים. סוריה החלה להצטייד בחומרי לחימה כימיים כבר במהלך שנות ה-80 של המאה הקודמת. ראשית היא הצטיידה בגז חרדל וייצרה או רכשה גז סארין. בסוף שנות ה-90 של המאה הקודמת התקבלו ידיעות מדאיגות מאוד (ואמינות) על הצטיידות בחומר המכונה VX. החומר הזה הוא בעצם תרכובת של שני חומרים שונים שרק הערבוב שלהם יוצר תגובה כימית קטלנית.

עד כה נפל רק מחסן נשק כימי אחד לידי צבא האופוזיציה הסורי, שלא עשה בו כל שימוש. ישראל כבר העבירה במהלך החודשים האחרונים כמה איתותים על כך שלא תשלים עם נפילת הנשק הכימי לידי החיזבאללה או גורמים אחרים שיכולים להעביר אותו אף לקבוצות טרור. בדרך כלל, האיתותים הועילו, ובכמה פעמים שבהם נראה היה כי צבא אסד שוקל להשתמש בנשק כימי, הוא חזר בו מהכוונה. אלא שבימים האחרונים שוב גברו החששות מהעברת מאגרי הנשק גם עקב התקרבות הקרבות לבסיסים שבהם יש מאגרי ענק של נשק בלתי קונבנציונאלי. אתמול דווח מסוריה על קרבות עזים בקרבת בסיס כזה באיזור העיר חלב.

כך או כך, בישראל יש חשש אמיתי גם מנפילה של נשק מתקדם ביותר לידי החיזבאללה בלבנון. הנשק המתקדם סופק למשטר אסד על ידי רוסיה גם אחרי פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, למרות בקשות של ישראל מרוסיה שלא תעביר את הנשק המתקדם, שעלול להקשות מאוד על צה"ל בפעילותו.

וזה לא הכל: בישראל יש חשש כבד גם מכך שצבא אסד יעביר על רקע הכאוס בסוריה גם טילי חוף ים מתקדמים ביותר מסוג "יאחונט" לידי חיזבאללה. מדובר בטיל בעל טווח של מאות קילומטרים ודיוק מירבי, ומהירות שעולה על מהירות הקול. טיל כזה בידי חיזבאללה עלול לאיים מאוד על אוניות חיל הים ואף על אסדות הקידוח של הגז מול חופי הים התיכון בצפון. נראה כי חלק מהפרסומים אתמול בישראל נועדו גם כדי לשדר לסוריה ולחיזבאללה שישראל לא תשלים עם העברת נשק אסטרטגי מסוריה ללבנון, אבל לא ברור האם אכן המסר "נקלט".

חשוב להבין כי הנושא מטריד לא רק את ישראל: גם לארצות הברית יש עניין עצום למנוע את העברת הנשק הכימי הסורי לידי גורמים כמו חיזבאללה או הגי'האד העולמי. גם לצבא האמריקאי יש ככל הנראה תכניות צבאיות כיצד למנוע זאת, אבל ספק אם הוא יכול לממשן, במיוחד בעיתוי של חילופי משטר בוושינגטון. בצה"ל חוששים מזה זמן רב, כי מלחמת האזרחים בסוריה תתגלגל לכדי מלחמה שתכלול גם את ישראל, ובהחלט ייתכן שאקדח האיומים שנשלף שוב ושוב ייאלץ לירות בסופו של דבר. או שישראל תשלים עם העברת הנשק האסטרטגי לידי חיזבאללה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית