הפיצוץ המסתורי באיראן

על פי דיווח שטרם אומת, הפיצוץ הרס חלק ניכר מהמתקן בפורדו וכ-240 עובדים נלכדו בעומק רב מתחת לפני האדמה

הפיצוץ המסתורי באיראן

(צילום: AP)

אתר החדשות האמריקני WND מסר, על פי קצין מודיעין איראני לשעבר, כי ביום שני האחרון החריד פיצוץ עז את מתקן העשרת האורניום האיראני בפורדו (ליד העיר קום) והחריב חלק ניכר מהמתקן. כתוצאה מהפיצוץ נלכדו כ-240 עובדים בעומק האדמה, ונכון ליום רביעי, בשבוע שעבר, שירותי ההצלה טרם הצליחו לחלצם. במשתמע, להערכת המשטר האיראני, הפיצוץ היה מעשה חבלה. 

בראיית איראן, מתקן פורדו נבנה כמרכיב מרכזי בתכניתה להעשרת אורניום עבור נשק גרעיני. בנייתו שהתבצעה בחשאי במחצית השנייה של העשור הקודם, נחשפה על ידי צילומי לווין. הוא נבנה בתחתית הר ובעומק 100 מ', ומיגונו תוכנן כדי לעמוד אף בפני פצצות חודרות בונקרים. על ידי הקמת מתקן גרעיני זה, איראן הפרה את מחויבותה לדווח לסבא"א 180 יום טרם תחילת ההקמה. היא הודתה בקיומו רק בספטמבר 2009. המתקן, שנועד להעשיר אורניום לשיעור של 20 אחוזים, הופעל לראשונה בדצמבר 2011. התקנת כל הצנטריפוגות שהוא כולל, כ-2,800 במספרן הושלמה בנובמבר 2012. אך נכון לאותו מועד הופעלו במתקן רק כ-700 צנטריפוגות, בתפוקה חודשית של קרוב ל-7 ק"ג אורניום מועשר ל-20 אחוזים. כמות האורניום המועשר ל-20 אחוזים הנדרשת עבור פצצה גרעינית, שיש להמשיך ולהעשירה עד לשיעור 90 אחוזים כדי שניתן יהיה לייצר ממנה פצצה גרעינית, הינה בין 200 ל-250 ק"ג.

בהנחה שכל הצנטריפוגות במתקן היו מופעלות באופן סדיר להעשרת אורניום ל-20 אחוזים, אזי אלמלא הפיצוץ שאירע במתקן פורדו, תוך 8 עד 9 חודשים היה ניתן להפיק בו את כמות האורניום המועשר ל-20 אחוזים הדרושה.

לפי שעה דיווח WND טרם אומת. גם מימדי ההרס אינם ידועים, אף שלפי הדיווח הינו משמעותי ביותר. במידה ואכן כך, אפשר כי תהליך שיקום המפעל והפעלתו מחדש יתמשך לאורך תקופה של מספר שנים. פרק זמן זה כולל את הערכת הנזק שנגרם, הכנת תכנית שיקום, ייצור מחדש של הצנטריפוגות, הצנרת וכל שאר רכיבי הקסקדות, והתקנה מחדש של המערכות השונות. כמו כן, טרם ידוע גורלם של העובדים שנלכדו במעמקי האדמה. במידה והם לא שרדו, אזי יהיה צורך להכשיר כוח אדם חדש להפעלת המתקן, בדרגות שונות של מיומנות – מהנדסים,טכנאים ואנשי הפעלה. קשה להעריך את הזמן שיידרש לכך.

יש לציין כי אף מתקן נתאנז, מפעל העשרת האורניום הגדול של איראן, כולל כ-330 צנטריפוגות המופעלות להעשרת אורניום ל-20 אחוזים. יתר הצנטריפוגות שהותקנו עד כה בנתאנז, למעלה מ-9,000 יחידות, מופעלות להעשרת אורניום טבעי לשיעור של עד 5 אחוזים. תפוקת האורניום המועשר ל-20 אחוזים בנתאנז היא רק כ-3 ק"ג לחודש. עוד יש לזכור כי איראן צברה, נכון לנובמבר 2012, כ-157 ק"ג אורניום מועשר ל-20 אחוזים. אכן, על פי דו"ח סבא"א מנובמבר 2012, האיראנים הסיטו יותר משליש כמות זו לייצור דלק גרעיני עבור הכור בטהראן. אולם אם ירצו, הם יוכלו להמיר מחדש את האורניום לגז UF6, כדי להעשירו ל-90 אחוזים, עבור נשק גרעיני.

על כל פנים, על פי תרחיש זה, איראן תוכל להגיע לכמות החומר הדרושה לפצצה גרעינית רק תוך כשנתיים. לסיכום, ייתכן כי כתוצאה מהפיצוץ, במידה ואכן ארע, נגרם נזק ניכר לתכנית הנשק הגרעיני של איראן, אשר עשוי לדחות את מימושה במספר שנים. בהתחשב בכך שמימד הזמן הינו קריטי בכל הנוגע לסוגיה זו, בשל השפעתה על שרידות המשטר בטהראן, אפשר שהמשטר יתמוטט בטרם יצליח לממש את תכנית הנשק הגרעיני.

**

סא"ל (מיל') ד"ר רפאל אופק הוא מומחה לפיזיקה והטכנולוגיה של הגרעין. בעברו הוא שירת בקהיליית המודיעין הישראלית כחוקר ומנתח בכיר