"המהפיכה הבאה היא באנרגיה"

חברת רפאל וחברת Nation-E ישתפו פעולה בתחום מערכות אגירת אנרגיה לרשת החשמל. "בתחום האנרגיה תהיה אינטגרציה של מערכות, בדיוק כמו שקורה בטלפונים סלולרים", אומר דניאל יאמר, הבעלים של Nation-E

"המהפיכה הבאה היא באנרגיה"

יאמר. (צילום: מאיר אזולאי)

אחד האתגרים המרכזיים בתחום ההתאוששות מאסונות ואבטחת רציפות תפקודית במקרה של התקפה על העורף הוא לדאוג לאספקה סדירה של מקורות אנרגיה למתקנים החיוניים ביותר.

חברת NATION-E הישראלית סיימה לפתח מערכת לאחסון ולניהול אנרגיה - בהשקעה של עשרות מיליוני דולרים, בתום תהליך פיתוח שארך חמש שנים. היא גם הודיעה על שיתוף פעולה בתחום עם חברת רפאל.

"הרעיון עלה בעקבות היכרותי עם תחום התעופה במהלך שנותיי בתעשיית הטיטניום", אומר הבעלים והיזם של ניישן אי, דניאל יאמר, שמכר בשנת 2006 חברה משפחתית גרמנית ענקית, שהתמתחה במתכת המתוחכמת. "בעשור שעבר הבנתי את הצורך בניהול אנרגיה ובצמצום צריכתה. בהמשך, התברר כי יש לכך יישומים משמעותיים בתחומים ביטחוניים, כמו אספקה של מקורות אנרגיה לחיילים בשדה הקרב, וכן לטובת רציפות תפקודית – BCP, של העולם האזרחי, כולל מוסדות פיננסיים".

בין היתר, פותחו על ידי ניישן אי מתקנים שאוגרים אנרגיה ממקורות שונים כמו אנרגיה סולארית או אנרגיית רוח, שלא היו ניתנות לאגירה עד עכשיו. לב ליבה של המערכת היא תוכנה מתקדמת, שיודעת לחבר מקורות אנרגיה שונים וצרכנים לרשת אחת, גריד, כך שהאנרגיה מנוצלת בצורה היעילה ביותר, ובאופן שיבטיח אספקה למתקנים החיוניים ביותר.

"יצרנו קו של אנרגיה שיכול להיות מוגן ממתקפות סייבר, למשל", אומר יאמר. "זה לא סתם קו ייצור סגור, אלא סוג של פלטפורמה שניתן לחבר אליה יותר ויותר מכשירים כדי ליצור מעין רשת של אנרגיה. אתה יכול ליצור קשרים בין תשתיות שונות". יאמר משווה בין התפתחות הטכנלוגיה שמאפשרת אחסון אנרגיה וניהולה ובין התפתחות הטלפונים הניידים. "בשנים האחרונות נכנסה בתעשייה מילת באזז חדשה – 'סמארט' – וכך מדברים על 'טלפון חכם', 'טלוויזיה חכמה' וכן הלאה. אם מישהו היה אומר לך שטלפון נייד היה עושה הרבה יותר מאשר רק לדבר בו, לפני עשרים שנה – לא היית מאמין בזה. אם מישהו היה אומר לך שאתה יכול להתחבר לוואטס אפ, פייסבוק ועוד, היית אומר כי מדובר בעבודה של 20 טלפונים, לא של אחד. לכן, המילה החשובה היא אינטגרציה.

"סוג כזה של אינטגרציה קורה ממש עכשיו גם בתחום האנרגיה. אף אחד לא האמין שלאנרגיה יכולים להיות עוד רבדים חוץ מכפתורי 'און' ו'אוף'. אבל, אנרגיה היא כמו תעשיית הטלקומוניקציה – אם תוכל למצוא דרך לקשר בין אנרגיות, זה יהיה מצויין.

"לדעתי, כיום צוואר הבקבוק הכי בעייתי בתחום האנרגיה זה היכולת לנהל ולפקח על חלוקת האנרגיה ולדעת כמה אנרגיה יש לך בכל נקודת זמן. אתה יודע עם כמה אנרגיה אתה מתחיל, אבל אחרי חצי שעה אתה כבר לא יודע כמה נשאר לך. עם הטכנולוגיה שלנו – לא משנה איזה סוג של אנרגיה אתה מפעיל – גרעינית, דיזל או אחרת – אתה יכול להבין כיצד למנף את כמות האנרגיה שיש לך לצרכים שלך. קח לדוגמא מכונית חשמלית, שיכולה להתחבר מכל מקום לרשת החשמל ולהיטען מחדש (חברת ניישן אי אכן פיתחה מכונית חשמלית שעובדת על סוללות מנוהלות בידי תוכנה, המכונית עוצבה על ידי חברת סווטש השוויצרית).

"באותה מידה, אנו נוכל לייצר מאגרי אנרגיה לחיילים שיוכלו להטעין מחדש את הבטריות שלהם מכל מקום. מעין תחנת כוח ניידת שיכולה להתחבר למאגרי האנרגיה דרך כל מכשיר תקשורת אפשרי – לווייני, מכשיר קשר רגיל וכדומה. כל מה שאתה תצטרך נוכל לספק. זהו שער לתקשורת של אנרגיה, של תשתיות, כדי לדעת בכל זמן שהוא איפה אתה נמצא מבחינת האנרגיה שלך".

במשרדים של ניישן אי בהרצליה מופעלת להדגמה אחת מהמערכות החדישות של ניישן אי: רשת חשמל, שכוללת גם סוללות יעילות ומתקדמות ביותר, שיכולה לנהל במקרה של תקלה רשת חשמל חליפית, מבוססת תוכנה. כך, במקרה של הפסקת חשמל, יופעלו רק מערכות שהגודרו מראש על ידי התוכנה. המערכת המשרדית של ניישן היא היא רק הדגמה למה ששילוב מערכות אמור לבצע – ברשת האנרגיה החדשה.