הפיגוע בבולגריה: כרטיס הסים שכולם רוצים

ראש צוות החקירה פוטרה לאחר שחשפה בראיון לעיתון בולגרי כי בזירת הפיגוע, בו נהרגו 5 ישראלים ביולי 2012, נמצאו חלקי כרטיס סים. ארגוני המודיעין היו שמחים לקבל את תדפיסי השיחות של אותו כרטיס
זירת הפיגוע בבולגריה

חקירת הפיגוע בבורגס, בולגריה: סטנליה קרדז'ובה, שעמדה בראש צוות החקירה סביב חקירת הפיגוע בשדה התעופה בבורגס, בולגריה שבו נרצחו ביולי 2012 חמישה ישראלים ונהג אוטובוס מקומי, פוטרה מתפקידה משום שחשפה מידע רגיש בנוגע לחקירה, כך דיווחה סוכנות הידיעות הממלכתית של בולגריה.

קרדז'ובה סיפרה בשבוע שעבר לעיתון הבולגרי "24" כי אחד משלושת פעילי הטרור שלפי החשד ביצעו את הפיגוע בנמל התעופה בבורגס, זוהה, וכי כל החשודים במעורבות במעשה הם בעלי אזרחות זרה. עוד הוסיפה כי הראיות מצביעות על כך שהפיגוע לא היה פיגוע התאבדות אלא כשל מבצעי שגרם למפגע להיהרג בטרם הצליח לחמוק מזירת הפיגוע.

סוכנויות הידיעות הזרות מיהרו לדווח כי זהותו האמיתית של אחד משלושת הפעילים נחשפה במהלך חקירת הרשויות הבולגריות אודות למאמץ משותף עם גורמי מודיעין מערביים ומדינות החברות בארגון האינטרפול הבינלאומי. פרט חשוב שלא צויין באף דיווח ותפס את כל מי שעוסק או מתחקר פיגועי טרור הם הפרטים שציינה החוקרת בגרסה המלאה של הראיון בשפה הבולגרית שהעניקה ובהם העובדה כי צוותי הזיהוי הפלילי הצליחו לזהות בזירת הפיגוע, חלקי כרטיס סים השייך למכשיר הסלולרי של המפגע שנשא את המטען.

בדיקת הסים העלתה כי כנראה מדובר בסים סלולרי פרי-פייד (pre-paid) שנרכש מחברת התקשורת המורוקאית "מארוק טלקום" הפועלת בארצות המגרב ( מאלי,מאוריטניה גאבון, אלג'יריה, תוניס וכד').

לדברי החוקרת פנתה בולגריה למפעיל הסלולרי ממרוקו אולם עד עתה סירבה החברה לשתף עימם פעולה. אין ספק כי למודיעין הבולגרי וגם לישראלי מוטיבציה גבוהה לשים את ידם על תדפיסי השיחות של אותו כרטיס סים. 

כרטיס סים נחשב לאחד מהאמצעים המרכזיים בשימוש גורמי מודיעין וטרור בשל היכולת שהוא מעניק למפעיליו לפעול ללא זהות בארץ היעד ובמקביל לתקשר עם גורמי הסיוע וההפעלה השוהים במדינה או מחוצה לה כפי שאירע בניסיון הפיגוע בדלהי כנגד עובדי שגרירות ישראל וכך זוהו גם מרבית מחברי תא הטרור שהפעיל המודיעין האיראני בניסיון הפיגוע בתחילת השנה בבנגקוק.

זיהוי כרטיס הסים יכול לאפשר לחוקרים למפות את זירת האירוע ולזהות שיחות שבוצעו בסמוך לרגע הפיגוע, זיהוי אנשי הקשר וקישורם לתכנון האירוע. דוגמא טובה הוצגה בפיענוח חקירת רצח חרירי כשוועדת החקירה שמה ידה על ששה כרטיסי "סים" של טלפונים ניידים שימשו במתואם למעקב אחר חרירי בשבועות שלפני ההתנקשות. ניתוח מפורט של השימוש בכרטיסים ביום ההתנקשות הצביע על הטלפונים והאנשים שהשתמשו בהם בתכנון וביצוע ההתנקשות וכפי שעלה מתנועותיהם ומדפוסי השיחות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית