רואים הכל. גם מתחת למים

בעידן של ויכוחים בין מדינות על נכסי אנרגיה במים טריטוריאליים, צוללות בלתי מאויישות ואיומי טרור גם מכיוון מערב – יש צורך ביכולת ראייה גם מתחת למים. רם אגדי מחברת אלתא מסביר איך הופכים את הים לשקוף
(אילוסטרציה: shutterstock)

כשאומרים איום תת ימי, חושבים מיד על צוללת חמושה בטורפדו. אבל בימינו האיומים התת ימיים הרבה יותר מגוונים. כדי לאתר את האיומים האלה בזמן, צריך סנסורים מתקדמים. הסנסור התת ימי העיקרי הוא הסונאר שמשדר גלי קול, וההחזרים שלהם קובעים אם יש איום ואת מיקומו. משהו מעין מכ”ם תת ימי, אבל מופעל בגלי קול במקום בקרינה אלקטרו מגנטית.

איומים תת ימיים

באלתא, חברת הבת של התעשייה האווירית, הבינו כבר לפני מספר שנים כי האיומים התת ימיים גדלים בהתמדה. נמלים או אסדות קידוח והפקה של נפט וגז בים, כל אלו הפכו מטרות לאויבים בעיקר למחבלים. אלתא שהיא יצרנית עולמית מובילה של מערכות מכ”ם, נכנסה לתחום הזה היות ויש בו פוטנציאל עסקי רב וקיים ביקוש גם בישראל לצורך הגנה על מתקנים ימיים. רם אגדי, הוא האחראי על שיווק הסנסורים התת ימיים של אלתא ולדבריו, האיומים גדלו ואתם הצרכים.

אם נחזור לצוללת, אגדי אומר כי בעוד מכ”ם רגיל לא מסוגל לגלות צוללת השטה אפילו בעומק קטן מתחת לפני הים, מכם SAR בעל מיפתח סינטטי, עושה זאת בלי בעיה. כלומר, מה שלא ניתן היה לעשות עם אמצעי הגילוי הישנים, יכולים לעשות כיום עם המכ”ם בעל המיפתח הסינטטי, מהסוג המותקן על כלי טיס וגם על לוויני הריגול של ישראל.

לצורך הגנת נמלים ומתקנים ימיים בכל העולם, מפתחת אלתא סנסורים חכמים המבוססים על אופטיקה, סונאר ומכ”ם. כדי להמחיש את חשיבות הטכנולוגיה, דמיינו סרטי מלחמה ישנים בהם נראית לעתים גדר מתכת שצוללנים חותכים כדי לאפשר לצוללת לחדור לתוך נמל. מסתבר כי הגדר הזו לא יצאה מהאופנה, אלא פשוט נעשתה משוכללת הרבה יותר.

אם במלחמת העולם השנייה הגדר היתה מכשול פיזי ממתכת, היום גדר כזו היא למעשה סנסור אחד גדול. אם מישהו נוגע בה או מנסה לחתוך אותה - מתקבלת התראה מיידית. “אנחנו יוצרים את הרשת המתקדמת הזו בעצמנו וכבר סיפקנו כאלה השומרות על פתחי נמלים בכמה מקומות בעולם”, אומר אגדי. הוא לא מסר יותר פרטים טכניים, שכן הגדר ללא ספק מכילה כמה הפתעות למי שינסה לפרוץ אותה. יחד עם זאת, הסביר אגדי כי הרשת מכילה בנוסף לחוטי המתכת, גם סיבים אופטיים שכל אחד מהם הוא למעשה גלאי ארוך. כל חיתוך או נגיעה מזעיקים את האנשים על החוף. הגדר החכמה יודעת להתריע בדיוק של חצי מטר היכן נעשה נסיון חדירה, כך שניתן לשלוח למקום כח שינטרל את האיום.

גם כאשר מדובר על מכ”ם ימי המופעל מהחוף יש לאלתא פתרון. המערכת מדגם 3320 שפיתחה החברה מוצעת ללקוחות בשילוב עם מערכת סונאר הכוללת שני סנסורים שנותנים גילוי ברמה גבוה. לדברי אגדי מדובר על פתרון המסוגל לגלות שחיין גם בים גלי ולכן הוא מוצב בהרבה מקומות בהם יש חשש לחדירה של מחבל בודד עם מטען חבלה. אבל לעתים הגילוי נעשה רק כאשר השחיין המחבל עולה על החוף. לצורך כך מציעה אלתא את המכ”ם ה”בוהה” מדגם 2112. מכ”ם זה “בוהה” לכיוון מסוים ממנו צפוי להגיע איום והוא מגלה כל תנועה חשודה על החוף. גם כאן מדובר על שילוב של סונאר ומכ”ם הנותנים גילוי מעולה.

רמקולים תת ימיים

גלי קול מתפשטים היטב מתחת למים ואלתא פיתחה גם מערכת של רמקולים תת ימיים. כאשר מתגלה שחיין במים, ניתן לפנות אליו בסגנון “גילו אותך, היכנע”. רמקולים כאלו מותקנים בכמה מהאתרים להם סיפקה החברה מערכות הגנה ימיות. טמפרטורת המים ומליחותם משפיעים על טווחי הגילוי של מערכת סונאר. גם רעשי רקע כמו של צינור ביוב הנשפך לים סמוך לחוף משפיעים.

“כשאנחנו מתקינים מערכת הגנה ימית, אנחנו לוקחים בחשבון את כל התנאים הסביבתיים כדי לאפשר גילוי בכל התנאים”, אומר אגדי. יש גם שילובים מעניינים הקשורים ליכולות הבלתי מאוישות של התעשייה האווירית בתחום הימי. מדובר על כלי שיט אוטונומי המצויד במכ”ם שיכול לבצע פעילות ביטחון שוטף במשך שעות רבות סביב מטרה אסטרטגית כמו אסדת קידוח או הפקה של נפט או גז בים. “השוק של ההגנה על מתקנים ימיים גדל בהתמדה וכיום מדינות וחברות מגינות על מתקנים ימיים שבעבר כמעט ולא זכו לאבטחה”, אומר אגדי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית