סמן חדש בצה"ל להפחתת ירי ידידותי

הסמן TL5 PRO יסייע ללוחמי צה"ל להבחין בין "עמית" ל"טורף"

סמן חדש בצה"ל להפחתת ירי ידידותי

צה"ל צפוי להצטייד בקרוב בסמני אינפרה-אדום אישיים חדשים לסימון כוחות ידידותיים בשטח. הסמנים פותחו על ידי חברת תאר אידיאל בשיתוף היחידות המיוחדות של צה"ל.

הסמן שבו מדובר הוא דגם חדש של TL5, שנקרא PRO TL5, והוא מבוסס על טכנולוגיית אינפרה-אדום ואור גלוי. הוא מותקן על גבי קסדה, נשק או ביגוד הלוחם. משקלו של הסמן הוא מאה גרם בלבד, כולל סוללות, והוא עמיד במים ולחות, וכן כנגד מכות חזקות או נפילות.

ה-TL5 PRO מאפשר להבדיל בין עמית לטורף על ידי שימוש באמצעי ראית לילה או ללא אמצעים. כבר בתום מלחמת לבנון השנייה התגלה הצורך באמצעי שיצמצם את מספר הפגיעות הידידותיות, אז הסתבר כי למעלה ממחצית מהפציעות של חיילי צה"ל בלילה היו מאש כוחותינו. גם במבצע "עופרת יצוקה" ב-2009 40 אחוז מנפגעי צה"ל היו כתוצאה מירי דו-צדדי.

תקריות ירי ידידותי מתרחשות בכל צבא ואין דרך להימנע מהן באופן מוחלט אך ניתן להפחיתן באופן משמעותי אמצעי סימון, ובחמש השנים האחרונות פעלה חברת תאר אידיאל קונספטס (בשיתוף פעולה עם מהנדסי חברת "תומז") לפיתוח סמן מתקדם וחדשני לכוחות היבשה. הסמן עבר בשנים האחרונות מספר שינויים ושיפורים בהתאם למבדקים בשטח וחוות דעת מצד חיילים, ובקרוב תתחיל ההצטיידות בו.