2012: מסתמנת עלייה בייצוא הביטחוני הישראלי

משרד הביטחון ישים דגש על שווקים חדשים ב-2013, כ"פיצוי" על הירידה במכירות בארה"ב ובמערב אירופה
מערכת "לייטנינג" של רפאל (צילום: רפאל)

בשורה: הייצוא הביטחוני של ישראל בשנת 2012 צפוי לרשום עליה, למרות המשבר הכלכלי העולמי. כך עולה מאומדנים ראשונים של אגף סיב"ט במשרד הביטחון. על פי האומדנים שנודעו לישראל דיפנס, עשוי הייצוא הביטחוני מישראל בשנת 2012 לחצות את קו ה-7 מיליארד דולר.

הנתון המדויק ייוודע רק בתום הרבעון הראשון של 2013, לאחר שכל החברות יגישו את הדו"חות שלהן לשנה זו, ואולם כבר עתה מסתמן כי הייצוא הביטחוני מישראל בשנת 2012 יהיה גבוה בכ-10-15 אחוז לעומת הייצוא ב-2011, אם כי הוא לא יגיע לשיא שנרשם ב-2010: למעלה מ-7.5 מיליארד דולר.

השנים 2009 ו-2010 היו שנות שיא לייצוא הביטחוני מישראל, שכן עדיין לא כללו באופן משמעותי את השפעות המשבר הכלכלי העולמי, שהחל בסוף שנת 2008, ואת ההשלכות של היציאה ההדרגתית של ארצות הברית וצבאות הקואליציה מעיראק ומאפגניסטן. בשנת 2010 ניכרו השפעותיו של משבר זה, אם כי מן האומדנים הראשונים עולה שהייצוא הביטחוני מישראל נותר גבוה מאוד בהשוואה לממוצע המקובל בעשור הקודם. בשנת 2011 חלה ירידה של כ-20 אחוז בהיקף הייצוא הביטחוני מישראל ואולם ב-2012 מסתמנת עלייה מחודשת.

עיקר העלייה נרשמת אצל החברות הביטחוניות הגדולות – תעשייה אווירית, רפאל, אלביט מערכות ותעש. בקרב חברות קטנות ובינוניות יש ירידה בהיקף הייצוא. בתוך כך במערכת הביטחון הישראלית מעריכים כי היקף הייצוא למדינות מערב אירופה וארצות הברית ימשיך להיות נמוך בכ-25 אחוזים לעומת המקובל בסוף העשור שעבר – בשנים הקרובות. לפיכך, יש מאמץ מוגבר להגדיל את המכירות בעיקר במדינות כמו הודו ומספר מדינות נוספות במזרח אסיה (כולל וייטנאם שהפכה לשוק יעד חשוב לתעשיות הביטחוניות ומיאנמר, שהפכה למדינת יעד חדשה), מדינות דרום אמריקה, אוסטרליה אפריקה וקנדה, שבהן הייצוא הביטחוני הישראלי נמצא במגמת עליה

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית