"צוות 10" של חיל הרפואה

חיל הרפואה ערך תרגיל המדמה מלחמה בארבע חזיתות. המטרה: לצמצם את מספר ההרוגים שמתו מפצעיהם בשדה הקרב על ידי מתן מענה מיידי מתקדם בזירה
(צילום: אור הלר)

חיל הרפואה ערך בבה"ד 10, בית הספר לרפואה צבאית בצריפין, תרגיל המדמה מלחמה בארבע חזיתות שונות. מטרת התרגיל הייתה להביא להפחתה ניכרת במספר הנפגעים שמותם נקבע בשדה הקרב של צה"ל, לאחר נתונים של חיל הרפואה גילו שבעבר כ - 30 אחוזים מהנפגעים מתו מפצעיהם.

במלחמת לבנון הראשונה וגם במלחמת לבנון השנייה עמד אחוז הפצועים שנפטרו מפצעיהם על 15 אחוזים אולם לדברי קצין רפואה ראשי, תא"ל דוקטור איציק קרייס השאיפה בצה"ל היא להוריד את מספר הפצועים ששמתים עד לפינויים משדה הקרב לבתי החולים למספרים חד ספרתיים. בחיל הרפואה למדו את לקחי הגנרל סטנלי מקריסטל באפגניסטן ועיראק שהצליח להוריד את מספר הנפגעים האמריקנים המתים לשישה אחוזים בלבד, והם לומדים מהאמריקנים כיצד למזער את הפגיעה בכוחות.

"זה לא F-22 או F-35. כל מה שהאמריקנים יודעים לעשות אין שום סיבה שלא יהיה מיידית גם אצלנו", אומר קצין בכיר באט"ל, אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה בצה,ל. התפיסה המבצעית כעת של חיל הרפואה היא ריכוז מאמץ בפצועים ברי הצלה ולאחר עבודה מטה הוחלט לקדם את היחידות הכירורגיות לדרג החטיבתי תוך הצמדתן לפלוגת החייאה קידמית שתפקידה יהיה לאסוף פצועים קשים לבתי החולים שדה ולבצע טיפולי חירום בפצועים,

'צוות 10' מכנים זאת בחיל הרפואה. הצוות מורכב מרופאים שיכולים לבצע ניתוחי שדה בשטח. חיל הרפואה גילה במחקריו ש - 80 אחוזים ממי שמת בשדה הקרב מת כתוצאה מדימומים. עוד התגלה ש - 84 אחוזים מהחללים מתים מפתעיהם תוך שעה מרגע הפציעה. "אם אנחנו רוצים להציל אותם אנחנו צריכים להיות כמה שיותר קדימה בשדה הקרב", אומר הקרפ"ר איציק קרייס, "לא נוכל להביא רופא וכירורג לכל לוחם של גולני והצנחנים בכל מקום אבל נוכל לקדם את הרופאים הצבאיים וגם להפוך את הלוחמים למיצילי חיים, תוך קידום הכירורגייה קדימה בשדה הקרב".

בחיל הרפואה מכנים זאת "מניעת תמותת פצועים בני הצלה", תוך פינוי מהיר לבית חולים, תמיכה מוראלית, פינוי נפגעים והחזרת נפגעים קלים לכשירות וצמצום נכות ומניעת תחלואה וסבל. במהלך מבצע ,עמוד ענן, קנה למשל חיל הרפואה 500 מנות AB+ כפלזמה ששמסייעת לגוף כנוזל החייאה במהירות להתגבר על אובדן דם כתוצאה מטראומה בשדה הקרב. חוסמי עורקים אוטומטיים מתקדמים מסוג CAT כבר חולקו לעשרות אלפי החיילים שנערכו לכניסה לעזה, וחוסם עורקים שכזה גם סייע להצלת ידו של מפקד הפלוגה מגבעתי סרן זיו שילון שנפצע קשה ממטען בעזה. ממחזור נובמבר מחולקים בכל בסיסי האימונים החטיבתיים, הבאחי"ם, חוסמי עורקים חדשים מ סוג CAT.

בנוסף כבר נרכשה לכל לוחם בצהל תחבושת המוסטטית ושמה Combat Gauze, שאותה שמים החובשים על דימומים גדולים בשדה הקרב. התחבושת הייתה כבר בפיילוט במבצע עופרת יצוקה והצילה חיים. לכל מטפל בכיר בחיל רפואה נרכשו 10 אמפולות מסוג הקסאקפרון של חברת טבע הממסיעות לקרישת דם ומניעת דימומים קשים. בנוסף רכש באחרונה חיל הרפואה שמיכות חדשות לחימום פצוע כדי למנוע פגיעה של היפותרמייה, וכן 'סוכריות' שאותן מוצצים החיילים שנפגעו ובהם חומרים משככי כאבים שיחליפו את המורפיום הוותיק.

במסגרת הפרוייקט להגדיל את מספר החיילים בני ההצלה גילו בחיל הרפואה פערים בהטמעת השימוש במיגון הקיים לעיניים ולכן רכשו 43 אלף משקפי שמש המגינות על עיני הלוחמים. חיל הרפואה הרחיב את סמכויות הרופא הגדודי, והסדיר באחרונה בוועדה עם בתי החולים את השאלה הקריטית אילו רופאים יגוייסו בצווי שמונה במקרה של מלחמה ויישלחו לכוחות שבחזית ואילו רופאים יישארו בבתיה חולים כדי לטפל בנפגעים הרבים הצפויים בעורף בכל תסריט מלחמה עתידי. בתרגיל היום באו לצפות בכירים בזרוע היבשה וכן רופאים אזרחיים רבים המייעצים בתחומים המקצועיים לחיל הרפואה.

בתרגיל הודגם לראשונה 'צוות 10'- חדר ניתוח קידמי .

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית